• Guanno

Varför går jag inte ner i vikt?

Idag väger jag 101 kg.
    För 6 veckor sedan började jag träna från att inte träna alls till att träna på crosstrainer minst 30 min varje dag, samt vikter efter det. Dessutom så simmar jag minst 3 gånger i veckan innan jobbet och ändå står min vikt stilla. Jag har slutat äta ALL onyttig mat och kör stenhårt på att jag ska gå ner i vikt.
    Första 4 veckorna gick jag ner 4 kg, men efter det så har vikten stått stilla i två veckor.
    Jag undrar om jag gör något fel?

Är det så att jag bygger muskler istället?
    Tränar jag för lite?
    Är det så att jag kan ha blivit smalare även fast vikten inte rör sig? För jag kan se i spegeln att det har skett en förändring.
    Kanske jag hakar upp mig för mycket på vågen?

• Svar på tråden Varför går jag inte ner i vikt?
  • Hannaj1991

Behöver ingen kostomläggning vill bara ha råd om hur jag ska ner i vikt äter som vanligt folk utom ingen det mat bara ibland varför tjata om kostomläggning de är de jag inte behöver ... Hm funderar på o ta nutrilett frukost lunch o äta riktig mat me min man

• k girl
    Hannaj1991 skrev 2014-04-09 12:44:29 följande:
    Behöver ingen kostomläggning vill bara ha råd om hur jag ska ner i vikt äter som vanligt folk utom ingen det mat bara ibland varför tjata om kostomläggning de är de jag inte behöver ... Hm funderar på o ta nutrilett frukost lunch o äta riktig mat me min man
    Det är faktiskt i princip så enkelt som "kalori in, kalori ut". Och du kan träna i timtal utan att gå ner ett enda gram i vikt. Ett kilo kroppsvikt motsvarar ungefär 7000 kcal. Det motsvarar sju timmars löpning om man inte tar hänsyn till att många till exempel kompenserar sin träning med ökat matintag på grund av att träningen ökar aptiten.

Du säger att du äter små portioner, fettsnål kost och inte äter socker. Om du verkligen gjorde det, så skulle du också gå ner i vikt. Jag gick ner i vikt bara på att ta bort två kvällsmackor per dag. Fort gick det verkligen inte, men det visar lite på vad jag vill säga: om du låg på kaloriunderskott skulle du också gå ner i vikt.

Väger man över hundra kilo är det grundläggande fel på hur ens energiintag ser ut, och då är det lämpligt att göra en kostomläggning. Man kan antagligen inte tro att man kan "äta som vanligt" och samtidigt gå ner i vikt. Det kan vara bra att se över var det mest energirika man äter kommer ifrån - är det klicken bearnaisesås man tar till middagen? Pasta flera gånger i veckan? Alldeles för stora portioner? En näve nötter till mellanmål? Ett bra stäle kan vara att börja att helt enkelt servera bra grönsaker (dit räknas i nte sallad, tomat och gurka) och fylla halva tallriken med det, resten bra kolhydrater och magra proteiner. 

Du verkar ju verkligen inte vilja ta till dig att du måste ta tag i hur du äter om du ska gå ner i vikt, men så enkelt är det. Viktnedgång är 80 procent kost. 
  • Hannaj1991

Ingen kostomläggning behövs .. Jag äter bra o nyttig mat o går promenad med min son o Man .... Nutrilett hjälper mot viktnedgång de vet jag...

• Defeateris

Men skriv upp här vad du äter och hur mycket, samt vad du tränar och hur mycket - det är enda sättet vi kan hjälpa dig att komma fram till varför du inte går ner i vikt. Annars är tråden väldigt meningslös..

Nutrilett hjälper dig att gå ner i vikt eftersom den gör att du äter mindre kalorier. Dock kommer du att gå upp den vikten igen om du sedan börjar äta mer kalorier än du gör av med igen.

Jag vet inte hur du tolkar ordet kostomläggning. Det handlar inte om att du behöver äta ANNAN mat eller att du idag äter dåligt. Det handlar om att det uppenbarligen är något med din kost/förbränning som gör att du inte går ner i vikt, därav att du skriver tråden. En kostomläggning för dig kan alltså vara att äta en potatis mindre till middagen, att byta ut ett glas mjölk mot vatten eller någon annan liten förändring. Men faktum kvarstår, så länge du inte äter mindre energi än du gör av med kommer du inte att gå ner i vikt.

• Semlan

Tycker att det bästa är att mäta sin mått och utgå efter det. 
    Jag själv tex hade minskat 6cm runt midjan på 3mån och då hade jag bara slutat att äta en del onyttigheter och då hade jag inte ens börjat träna. vikten stod still. Få se hur det går nu när jag ska börja träna =)

• UCharlotte
    Hannaj1991 skrev 2014-04-09 13:56:03 följande:
    Ingen kostomläggning behövs .. Jag äter bra o nyttig mat o går promenad med min son o Man .... Nutrilett hjälper mot viktnedgång de vet jag...
    Det snedvridna med promenader är att man väldigt sällan berättar hur fort man faktiskt måste gå för att det ska göra skillnad. Tar du seriösa power walks eller mysknallar du bara?

Många överäter, du kan vara en sån
    Dricker du tillräckligt med vatten?
  • Anton Chigurh
    k girl skrev 2014-04-09 12:56:57 följande:
    Det är faktiskt i princip så enkelt som "kalori in, kalori ut". Och du kan träna i timtal utan att gå ner ett enda gram i vikt. Ett kilo kroppsvikt motsvarar ungefär 7000 kcal. Det motsvarar sju timmars löpning om man inte tar hänsyn till att många till exempel kompenserar sin träning med ökat matintag på grund av att träningen ökar aptiten.

Du säger att du äter små portioner, fettsnål kost och inte äter socker. Om du verkligen gjorde det, så skulle du också gå ner i vikt. Jag gick ner i vikt bara på att ta bort två kvällsmackor per dag. Fort gick det verkligen inte, men det visar lite på vad jag vill säga: om du låg på kaloriunderskott skulle du också gå ner i vikt.

Väger man över hundra kilo är det grundläggande fel på hur ens energiintag ser ut, och då är det lämpligt att göra en kostomläggning. Man kan antagligen inte tro att man kan "äta som vanligt" och samtidigt gå ner i vikt. Det kan vara bra att se över var det mest energirika man äter kommer ifrån - är det klicken bearnaisesås man tar till middagen? Pasta flera gånger i veckan? Alldeles för stora portioner? En näve nötter till mellanmål? Ett bra stäle kan vara att börja att helt enkelt servera bra grönsaker (dit räknas i nte sallad, tomat och gurka) och fylla halva tallriken med det, resten bra kolhydrater och magra proteiner. 

Du verkar ju verkligen inte vilja ta till dig att du måste ta tag i hur du äter om du ska gå ner i vikt, men så enkelt är det. Viktnedgång är 80 procent kost. 
    FAN va bra rutat, K-Girl,Glad precis min åsikt, förutom att kosten vid viktnedgång, i normalfallet är 90 %,
    inte 80 %.....
    Most people are only alive because it is illegal to shoot them.
  • Vickisen
    Hannaj1991 skrev 2014-04-09 13:56:03 följande:
    Men vad fint! Lycka till då!
  • Hannaj1991

Nutrilett har jag druckit förut o de har hjälp att jag går ner .......... Vatten o saft o Loka o Ramlösa dricker jag sällan läsk måttligt med ris o pasta o kött o grönsaker i stor mängd och frukt äter jag med dricker minst 3-4 koppar kaffe el te beror på hur trött jag e .... Jag går som jag brukar göra kan inte gå hur som hälst med min knäskada som jag har på vänstra knät ....

• Vickisen
    Hannaj1991 skrev 2014-04-09 17:04:26 följande:
    Nutrilett har jag druckit förut o de har hjälp att jag går ner .......... Vatten o saft o Loka o Ramlösa dricker jag sällan läsk måttligt med ris o pasta o kött o grönsaker i stor mängd och frukt äter jag med dricker minst 3-4 koppar kaffe el te beror på hur trött jag e .... Jag går som jag brukar göra kan inte gå hur som hälst med min knäskada som jag har på vänstra knät ....
    Ok, och sedan när du slutat med Nutrilett så har du gått upp igen..

Svar på tråden Varför går jag inte ner i vikt?