• Monsa

Hey Jude!

Detta är en spin-off på den gamla tråden "Jude-tråden".

Här finns ett härligt gäng som skriver om allt mellan himmel och jord och här följer några exempel;

Mat-tips/recept
    Bebisar/barn, graviditeter
    Hur man håller kosher
    Företagsideér
    Hur ofta man får blommor av sin karl
    Jobb
    Lägenheter
    Resor

Ja helt enkelt allt som har med ett vardagligt liv att göra.
    Det som är gemensamt för de som är här i tråden är att alla har någon slags anknytning till Judendomen.
    Under den första Judetråden så hände det mycket grejer, det blev ett fantastiskt gäng som kan prata om vad som helst och det bästa av allt är att det föddes en liten Noah den 6/2-06
    Vi väntar med spänning på nästa bebis som beräknas komma i Juli!

För att behålla den fina stämningen här inne så går vi inte in på allt för känsliga ämnen. Dessa inlägg som kanske är till för att provocera uppmärksammas inte överhuvudtaget.

Detta är en glad tråd och jag tycker att en beskrivning av denna tråd som Marcink gjort är så klockren;

"hej vi är judar och glada och tycker om varandra. här pratar vi (nästan) bara om roliga saker, folk som pratar om skräp kan gå någon annanstans herrå!"

Marcink

• Svar på tråden Hey Jude!
  • elims

O ja, man luktar i två dagar efteråt
    fast de e gött...
    Förr höll de åtminstone till i puben och då stannade lukten därnere ganska mycket, men nu när de har flyttat upp kan det ju lukta i hela huset i stort sätt, ända upp på centret på 3an.

Kul att hon gillade pommes frites...lika bra att vänja henne inför pesach, den stora potatishelgen!

• Chaia

Ha ha.. "Den stora potatishelgen".. Det är ju precis vad det är! (Tur att hon inte är allergisk mot potatis åtminstone )

Hur gick mötet? Hann du få i dig middag någon gång?

Jag sitter här och funderar på att krypa till sängs, men jag sov ju så länge i morse att det är svårt

• elims

Ja vilken tur!!

Jo jag fick i mig middag ikväll, trerätters till och med!
    Det blev ett kombinerat middags & planeringsmöte hemma hos en av oss faktiskt. Du vet ju, judiska sammankomster (må så vara trista planeringsmöten) måste ju alltid inbegripa mat på något sätt!

Så nu sitter jag är mätt och belåten
    Borde dock egentligen redan ha gått och lagt mig, usch vill inte ens tänka på allt jag måste hinna med imorgon innan halv sju!

• Chaia

Ja, det är verkligen hög tid att gå och lägga sig! Tur för mitt samvete att jag inte är den enda som sitter här

Nä, nu måste jag slita mig!

Sov så gott, vi ses i morgon!

• elims

Kikar bara in snabbt och säger hej!

Ikväll börjar Purim!!

Dagen innan Purim, dvs idag, är en fastedag. Den kallas Taanit Ester, Esters fasta. Vi fastar för att vi minns att Ester och det judiska folket i kung Achashveroshs rike (persien) fastade i sorg när de fick reda på att de skulle utrotas av Haman och kungen på ett visst datum.

Chaia, vad hette det där vegetabiliska gelatinet du använder ibland?
    Ska skicka iväg ett mejl med förslag på produkter att kontrollera (det är dessutom en ny lista på g med lite uppdateringar, men den ligger inte ute än, så kanske finns vissa produkter redan med på den listan...). Har du annars några förslag på produkter?

• Hattifnatt

God morgon allesammans!

Arbetar hemifrån i dag men eftersom Hedvig är pigg och glad och inte direkt samarbstvillig, har jag satt en deg (grahamsfrallor) och pysslar lite. Helt ok

• elims

Åh det finns inget bättre än hembakat!

• Chaia

elims

Det heter "gelésocker multi" och tillverkas av Dan Sukker. Jättebra att använda till efterrätter t.ex. panna cotta.

Annars skulle "Blue Dragons" asiatiska sortiment vara intressant. De har ju allt möjligt för asiatisk matlagning.. Såser, kryddor, risvinäger, tofu (min favorit!!)m.m.

Spännande med en uppdaterad lista!

Hattifnatt

Bakning är alltid trevligt och det doftar så gott med nybakt bröd!

• Chaia

elims

Jag kom på ett par saker till som vi använder mycket..

En havrebaserad mjölkfri yoghurt som heter Yosa

Mjölkfri barngröt. En från Nestlé som heter Sinlac och en som heter EkoGo.

Många barn är ju känsliga för komjölk, så intresset är nog ganska stort för dessa produkter.