• Monsa

Hey Jude!

Detta är en spin-off på den gamla tråden "Jude-tråden".

Här finns ett härligt gäng som skriver om allt mellan himmel och jord och här följer några exempel;

Mat-tips/recept
    Bebisar/barn, graviditeter
    Hur man håller kosher
    Företagsideér
    Hur ofta man får blommor av sin karl
    Jobb
    Lägenheter
    Resor

Ja helt enkelt allt som har med ett vardagligt liv att göra.
    Det som är gemensamt för de som är här i tråden är att alla har någon slags anknytning till Judendomen.
    Under den första Judetråden så hände det mycket grejer, det blev ett fantastiskt gäng som kan prata om vad som helst och det bästa av allt är att det föddes en liten Noah den 6/2-06
    Vi väntar med spänning på nästa bebis som beräknas komma i Juli!

För att behålla den fina stämningen här inne så går vi inte in på allt för känsliga ämnen. Dessa inlägg som kanske är till för att provocera uppmärksammas inte överhuvudtaget.

Detta är en glad tråd och jag tycker att en beskrivning av denna tråd som Marcink gjort är så klockren;

"hej vi är judar och glada och tycker om varandra. här pratar vi (nästan) bara om roliga saker, folk som pratar om skräp kan gå någon annanstans herrå!"

Marcink

• Svar på tråden Hey Jude!
  • Chaia

izabelle32: Förstår att det känns trist att vara sjukskriven... Hur går det med sonen? Orkar du ta hand om honom eller är din man föräldraledig?

Chana: Hej och varmt välkommen!! Åh, det låter så härligt att bo i Paris! Hur länge har du bott där?

• izabelle32

Chaia: Han är på dagis så det går bra, jag hämtar honom runt halv-tre-tiden och sedan kommer min man hem vid 5-halv 6 så det funkar än så länge. Som tur är har mannen en hel del kompledigt och semester att plocka ut längre fram om det krisar. Men jag saknar att vara aktiv, får inte ens gå på vattenjympan som det är just nu

• Chana

Hej Chaia: (och ni andra)

Jag har bott i Paris i 7 âr superhärligt men kan vara stressigt ibland. Det är sâ mysigt att bara strosa runt och sen gâ och äta en härlig falafel i judekvarteren.
    Jag älskar att bo här.
    Ha en bra dag

• Chana

Hej izabelle32 !
    Tack för välkomnandet!! Ha en bra dag!!

• Hattifnatt

Monsa - det är klart det kommer gå superbra!!!
    Själv körde jag upp dagen efter Lucia (under sista året på gymnasiet) i blixthalka, och fick ont om bensin ute i den småländska skogen och körde djupare och djupare in i skogen med en allt mer ilsket blinkande bensinlampa...och klarade mig ändå.

Chana - välkommen!
    Var ligger de judiska kvarteren i Paris? Jag släpade med mig maken till Maraiskvarteren (heter det så? Bakom Centre Pompadour vill jag minnas) för ett par år sedan, där vi visserligen kunde vi fika kosher men jag antar att de "riktiga" kvarteren ligger någon annanstans?

Izabella: uff, låter inget vidare...

• Hattifnatt

Chaia och Elims - jag har nu också "åkt dit" på det här med nana i teet
    Dock inte påsar med mynta, det hade mitt ICA aldrig hört talas om, men jag bredde på om hur fantastiskt fin mynta det var i de israeliska påsarna och de skulle "kolla upp det"...

• Chana

Hej Tjejer!

Jag undrar vart jag skulle kunna fâ tag i recept pâ mat frân israel. Jag älskar att laga mat och skulle gärna vilja ha mânga goda recept frân er om ni har eller om ni vet vart jag skulle kunna fâ tag i det nâgonstans.
    Kram och ha en bra dag. Obs! Tack sâ mycket för alla varmt välkomnande!! Shalom

• Monsa

Tack hattifnatt, hoppas det går bra, är så nervig och tror inte ett dugg på mig själv just nu så jag räknar med att kugga. Grejen är ju den att när jag kör så är det ju ren lektion och då måste man ju jobba på massa grejer hela tiden, därför så känns det som om jag inte kör tillräckligt bra. Jag är verkligen urusel när jag kommer in på parkeringar då jag gärna håller till på höger sida och inte vänster Hur sjutton ska jag komma ihåg det? Det är nåt som inte faller sig naturligt liksom! Vill inte, vill inte!

• Monsa

Chana, ja välkommen säge jag med, härligt att det kommer hit fler personer, snacka om att vi fått ihop ett riktigt gäng här