• Monsa

Hey Jude!

Detta är en spin-off på den gamla tråden "Jude-tråden".

Här finns ett härligt gäng som skriver om allt mellan himmel och jord och här följer några exempel;

Mat-tips/recept
    Bebisar/barn, graviditeter
    Hur man håller kosher
    Företagsideér
    Hur ofta man får blommor av sin karl
    Jobb
    Lägenheter
    Resor

Ja helt enkelt allt som har med ett vardagligt liv att göra.
    Det som är gemensamt för de som är här i tråden är att alla har någon slags anknytning till Judendomen.
    Under den första Judetråden så hände det mycket grejer, det blev ett fantastiskt gäng som kan prata om vad som helst och det bästa av allt är att det föddes en liten Noah den 6/2-06
    Vi väntar med spänning på nästa bebis som beräknas komma i Juli!

För att behålla den fina stämningen här inne så går vi inte in på allt för känsliga ämnen. Dessa inlägg som kanske är till för att provocera uppmärksammas inte överhuvudtaget.

Detta är en glad tråd och jag tycker att en beskrivning av denna tråd som Marcink gjort är så klockren;

"hej vi är judar och glada och tycker om varandra. här pratar vi (nästan) bara om roliga saker, folk som pratar om skräp kan gå någon annanstans herrå!"

Marcink

• Svar på tråden Hey Jude!
  • Hattifnatt

Fajga - grattis på födelsedagen! Hoppas du får en fin födelsedagsmorgon med exsambo och kompis, och en bra dag!
    Nana - jag köpte i kruka, Ica vid Minkebäck hade ju inget meri sitt sortiment, men ICA Focus borde ju faktiskt ha, god tanke. Skall cykla förbi senare i veckan och kolla!

Ni verkar ju ha ha en frejdig Purim! Inte heller här bakades öron, fast jag hade tänkt det, insåg dystert i alla recept jag hade till buds att man skulle MALA vallmofröna, och jag haringen kvarn för det. Hur gör ni andra, har ni en liten kryddkvarn för det? För inte finns det malda vallmofrön att köpa?!
    *Hattifnatt med större laddning omalda frön i skafferiet*

Elims - det hä rmed att vänta tre timmar mellan kött och mjölk, hur är det, gäller det bara efter kött, är väntetiden kortare mellan mjölk först och kött sedan?

• Chaia

fajga:

Grattis på födelsedagen!! Hoppas att du får en fin dag med mycket uppvaktning!

Hattifnatt:

He he.. Du har också fastnat i nana-träsket alltså??!! Vi får skylla på elims

På vårt ICA köper de nog in nanan i lösvikt och paketerar själva i vanliga 1-literspåsar.

Nu var det visserligen svärmor som bakade till oss, men jag tror nog att hon körde vallmofröna i matberedare för att mala dem. Sedan ska de ligga i blöt också tror jag..

elims:

Har du varit på megillaläsningen?

• ellinorsmamma

Vilken aktivitet det är i tråden. Jag har läst sida upp och sida ner för att komma hit.

Födelsedagar, körkortsuppkörningar, purimfester, mm,mm.

Här har alla ungarna legat sjuka i över 10 dagar. Det är influensan och det går runt runt i familjen. Har tappat räkningen på hur många Alvedon flaskor och suppositer vi har avverkat.

Firade dock "hemmapurim" igår med ungarna utklädda till Tiger (1) samt de två minsta Nalle Puh. Barnen tycker inte om oznei haman så jag och maken har ätit så många att det snart sprutar ut ur våra öron. Svärmor skickade dem från Israel, express paket som tar 3 dagar. Har ej något eget recept men skulle göra vilja prova på att baka själv. Någon som har bra recept, också på pereg"en".

Jag sitter här och funderar och tänker men blir inte klokare för det. Det är så att min man fyller 40 (Hjälp vad tiden går fort).
    Men jag vet absolut inte vad jag ska ge honom i födelsedagspresent. Han älskar allt som har med Israel att göra, politik(pro israelisk, off course), böcker. Är det någon som kan hjälpa mig och komma på något bra, vill så gärna överaska honom med något som han verkligen kommer att uppskatta.
    Han fyller den 24 mars om en vecka så det är inte så lång tid kvar.

Yom tov lekolam.

• Chaia

ellinorsmamma

Usch, stackars er! Dessa inlfluensor och magsjukor är det värsta som finns!! Hoppas att ni snart blir friska!

Vad är pereg? Är det fyllningen eller degen eller vad??

Tyvärr har jag inget bra presenttips, men någon annan vet säkert!

• ellinorsmamma

Chaia.

Pereg är vallmofyllningen i mitten av kakan.

• tutim

Godmorgon

här sitter en MYCEKT trött tutim, det är inte smart alls att sitta uppe och uggla till 1 på natten när man vet att sonen med all sannolikhet kommer att vakna första gången runt 3-4 tiden Gäsp säjer jag bara.

Vet inte vad den här dagen ska få bjuda på men det skulle vara skönt att åka ut till mamma så får hon vara med knodden medan död-tutim sover..jaja hoppas ni alla får en bra dag.-)

• elims

fajga
    GRATTIS PÅ FÖDELSEDAGEN!!

Hattifnatt
    Ja man väntar bara mellan kött och mjölk, ej tvärtom. Vissa väntar 3 timmar andra 6 timmar (finns de också som väntar 1 timme + 1 minut tror jag, men de är väldigt få...)

Chaia
    nä det blev ingen megillaläsning i morse... förvånad?!
    Får ta det på festen ikväll ist, jag vet att de kommer läsa där.
    Pereg är vallmo på hebreiska.

ellinorsmamma
    Fy vad trist, refua shlema till er alla.
    Kommer inte på någon present bara sådär, men kan fundera lite...

• ellinorsmamma

Elims.

Det är också vad de visar som inledningsrepotage på nyheterna på Svt och 4:an i morse.

Min man sa att "äntligen" finns det svart på vitt vad har känner av varje dag i Sverige.

Men att säga att jag är förvånad skulle vara en lögn. När jag har berättat för folk att jag är gift med en jude/Israel så har alla människor något att säga om det. Ofta mest negativt och många gånger har jag blivit tvungen att försvara mig/honom och medinat ישראל

• Hattifnatt

Elims : betyder det att man kan ha en milchig förrätt och en köttig huvudrätt och sedan vänta tre timmar efter huvudrätten *förvirrad* Jag hade för mig att man väntade även efter mjälk men kortare tid....

Inläte läst DN men hörde lit enu på radion, det ofta deprimenrad´nde programmet "Ring P1". Blir lite mörkrädd....