• Monsa

Hey Jude!

Detta är en spin-off på den gamla tråden "Jude-tråden".

Här finns ett härligt gäng som skriver om allt mellan himmel och jord och här följer några exempel;

Mat-tips/recept
    Bebisar/barn, graviditeter
    Hur man håller kosher
    Företagsideér
    Hur ofta man får blommor av sin karl
    Jobb
    Lägenheter
    Resor

Ja helt enkelt allt som har med ett vardagligt liv att göra.
    Det som är gemensamt för de som är här i tråden är att alla har någon slags anknytning till Judendomen.
    Under den första Judetråden så hände det mycket grejer, det blev ett fantastiskt gäng som kan prata om vad som helst och det bästa av allt är att det föddes en liten Noah den 6/2-06
    Vi väntar med spänning på nästa bebis som beräknas komma i Juli!

För att behålla den fina stämningen här inne så går vi inte in på allt för känsliga ämnen. Dessa inlägg som kanske är till för att provocera uppmärksammas inte överhuvudtaget.

Detta är en glad tråd och jag tycker att en beskrivning av denna tråd som Marcink gjort är så klockren;

"hej vi är judar och glada och tycker om varandra. här pratar vi (nästan) bara om roliga saker, folk som pratar om skräp kan gå någon annanstans herrå!"

Marcink

• Svar på tråden Hey Jude!
  • elims

Nä det blev inga öron här heller faktiskt. Det är ju lite småpyssel med det där. I Israel finns det ju färdig peregsmet, väldigt bekvämt och praktiskt!

Vad häftigt med gammelmorföräldrar

Läste förresten tidigare att du tog ditt körkort i Israel - modigt, de kör ju som galningar där!

• tutim

Jopp det vore skönt med halvfabrikat, iaf när det kommer till den peregsmeten - min man försökte gegga ihop nåt förra året (jag har det på videofilm ) och det var SÅ äckligt, det smakade verkligen inte kul. Själva kakdegen blev jättegod och så bara helt plötsligt fick man en bit med själva fyllningen...*ryser*

Hittade det receptet i en kokbok som mormor har hemma om jag inte minns fel.

Mmm det är superskoj att älsklingsgamlingarna fått uppleva sitt första barnbarnsbarn och att dom dessutom är relativt pigga

Körkort i israel ja..jo, som tur är bodde vi väldigt långt norrut så det var aldrig så galet hektiskt som det är söderut i landet men visst, svensk trafik står sej ganska slätt ändå mot det man får stå ut med där

• elims

Norra Israel är verkligen vackert. Är din man därifrån?! från någon kibbutz, eller hur var det?!

Själv har jag jobbat ett tag på en kibbutz nära Beit Shean, det är också ett väldigt fint och grönt område.

• tutim

Jag älskar norra israel! Finns inget som slår det såhär på vårkanten när allt är grönt Min man är därifrån, Kiryat 8-området Åh gaaah, snart åker vi dit - underbart!

Alltså då måste jag fråga - kommer du från israel eller har du bott där väldigt länge? Är din man därifrån eller hur var det...

Du verkar ha en otrolig koll på saker, la märke till det när du beskrev ställen i Jerusalem tex - gator osv

• elims

Jag är född och uppvuxen i Sverige, men har bott några år i Israel på senare tid. Har, förutom de år jag bodde där, varit där ett 20-tal gånger, bara förra året blev det 3 besök Både jag och min man har släkt där och de flesta av våra vänner bor också där, antingen i gush dan eller runt och i Jerusalem.

Jerusalem känns som mitt andra hem faktiskt och vi hoppas kunna göra aliyah dit en dag, ein kmo yerushalaim!

Hur länge bodde du/ni i Israel?!

• elims

Min man är också född & uppvuxen här men har oxå bott i Israel i några år. Vi delar samma dröm!

• tutim

Ok det låter ungefär som min "situation" då förutom att min man är därifrån Gjorde aliyah 2001 men sen flyttade vi till Sverige 2004 igen (vi har flyttat en miljard gånger fram och tillbaka) och har varit här sedan dess. Lite svårt är det nog när man faktiskt har 2 länder som man räknar som "hemma".

Hoppas ni kommer göra aliyah snart då, jättehäftigt att ni båda så gärna vill! Det är verkligen en mäktig känsla när man står där med teudat zeot och darkon från israel, min mormor var helt galet stolt när jag kom hem med det

• elims

Ja, tänk att få gå in i "rätt" kö vid passkontrollen på ben gurion (som för övrigt numera känns som en riktig flygplats, trodde inte jag hade landat i Israel när jag kom till den nya för första gången!)

• tutim

Nä att den är fin, den nya! Otroligt.

Måste dock stå i "fel" kö nu igen eftersom sonen bara är svensk än så länge

Ojoj..nu får det nog vara dags för sömn, morgonpasset börjar ju snart...

Godnatt

• elims

Hade egentligen tänkt gå upp och lyssna på megillaläsningen imorgon kl. 07.00...men nu får vi se hur det blir med den saken

laila tov!