• Monsa

Hey Jude!

Detta är en spin-off på den gamla tråden "Jude-tråden".

Här finns ett härligt gäng som skriver om allt mellan himmel och jord och här följer några exempel;

Mat-tips/recept
    Bebisar/barn, graviditeter
    Hur man håller kosher
    Företagsideér
    Hur ofta man får blommor av sin karl
    Jobb
    Lägenheter
    Resor

Ja helt enkelt allt som har med ett vardagligt liv att göra.
    Det som är gemensamt för de som är här i tråden är att alla har någon slags anknytning till Judendomen.
    Under den första Judetråden så hände det mycket grejer, det blev ett fantastiskt gäng som kan prata om vad som helst och det bästa av allt är att det föddes en liten Noah den 6/2-06
    Vi väntar med spänning på nästa bebis som beräknas komma i Juli!

För att behålla den fina stämningen här inne så går vi inte in på allt för känsliga ämnen. Dessa inlägg som kanske är till för att provocera uppmärksammas inte överhuvudtaget.

Detta är en glad tråd och jag tycker att en beskrivning av denna tråd som Marcink gjort är så klockren;

"hej vi är judar och glada och tycker om varandra. här pratar vi (nästan) bara om roliga saker, folk som pratar om skräp kan gå någon annanstans herrå!"

Marcink

• Svar på tråden Hey Jude!
  • tutim

Morrnmorrn!

Tänkte höra kvickt om någon av er har något gott tips på fyllning till oznei haman? Gjorde förra året med vallmo men det blev inte gott, finns det nåt BRA recept på vallmofyllning eller något annat?

Tar gärna emot tips

• elims

Chaia
    Tack för tipsen!

tutim
    vallmofyllning är knepigt... Själv tycker jag syltfyllning är godast, eller möjligtvis chokladfyllning. Ska inte baka några egna i år dock, har inte tid..

• Chaia

tutim:

Svärmor bakade till oss i fredags. Hon hade en fyllning gjord av katrinplommon och vallmo. Var jättegott. Annars är jag van vid fyllning av enbart katrinplommon.

På Purimfirandet i går var det några tjejer som sålde homentaschen, de hade tydligen hallonfyllnig i vissa. Har aldrig hört om det, men hallon är ju gott

• Monsa

Hej, jag kör upp på onsdgag och kommer in här för att få all peppningn i världen! Jag tror jag går under av nervositet, kommer aldrig klara det, så mycket smågrejer som ska sitta alltså!

• Chaia

Monsa: Lycka till med uppkörningen! Det kommer säkert att gå jättebra! Själv är jag inte ens i närheten av att skaffa mig ett körkort..

• Monsa

chaia, det ä jättekul men jag försöker tänk att jag är bra och allt men så har man en lektion och så är det så mycket som ska va typ perfekt och det är så jobbigt så jag vet inte vart jag ska ta vägen. Mår urk för övrigt, jätteont i huvudet och bara blä! Trött osm sjutton!

• tutim

Monsa; du kommer klara det galant! Det bästa tipset jag fick inför uppkörningen (förvisso 11 år sedan men ändå ) var att huvudet ska gå som en radar. Om du tycker det känns som att du tittar i backspegelarna för mycket så är det jättebra, iaf här så gillades det kraftigt att man verkligen VISADE att man "höll uppsikt" som det så fint heter.. Du klarar det lätt som en plätt!

Kan bara tilläggas att det värsta jag gjort i livet var att ta körkort så jag vet vad du går igenom! Har dessutom gjort det en gång till efter jag tog det i Sverige, var tvungen att ta körlektioner i israel när vi bodde där - pust.

• Monsa

Ah, tutim, skönt att du förstår då! vad bra gjort av dig att ha gjort det hela två gånger

Ja det är ju uppsikt, uppsikt och åter uppsikt, så backa runt krön är ju egentligen inte svårt men bilen ska gå rakt och det är dom förbaskade säkerhetskontrollerna och jag hänger ju inte med på alla knappar ju! Är så dålig på vilka ljus som är vad ju! Rädd för att man ska glömma nåt. Göra uppfång i backe, vill inte! Idag körde jag ju upp lite på en trottoarkant men det var ju för att det är så mycket snö iof. undrar hur petiga dom är med allt!

• izabelle32
    Hej alla!
    Oj vilken aktivitet det är här inne, läser ikapp och skrattar

Såg att dom hade billiga resor till Israel nu i påsk, så sugen på att åka men vi väntar till nästa påsk, orkar inte resa med tjock gravid mage
    Hur mår ni förresten?
    Är fortfarande krasslig och är dessutom sjukskriven nu pga av sammandragningar och lågt lågt lågt blodtryck, lite långtråkigt måste jag medge....
  • Chana

Hej!
    Smyger in här och frâgar fâr man vad me? JAg bor i frankrike och är judinna. Stormtrivs i frankrike närmare bestämt paris. Här finns allt man kan tänka sig och speciella omrdâden där man kan fâ tag i allt som har med judendomen att göra.
    Ville bara skriva lite. Ha en bra dag.
    Kramelikramis