• Monsa

Hey Jude!

Detta är en spin-off på den gamla tråden "Jude-tråden".

Här finns ett härligt gäng som skriver om allt mellan himmel och jord och här följer några exempel;

Mat-tips/recept
    Bebisar/barn, graviditeter
    Hur man håller kosher
    Företagsideér
    Hur ofta man får blommor av sin karl
    Jobb
    Lägenheter
    Resor

Ja helt enkelt allt som har med ett vardagligt liv att göra.
    Det som är gemensamt för de som är här i tråden är att alla har någon slags anknytning till Judendomen.
    Under den första Judetråden så hände det mycket grejer, det blev ett fantastiskt gäng som kan prata om vad som helst och det bästa av allt är att det föddes en liten Noah den 6/2-06
    Vi väntar med spänning på nästa bebis som beräknas komma i Juli!

För att behålla den fina stämningen här inne så går vi inte in på allt för känsliga ämnen. Dessa inlägg som kanske är till för att provocera uppmärksammas inte överhuvudtaget.

Detta är en glad tråd och jag tycker att en beskrivning av denna tråd som Marcink gjort är så klockren;

"hej vi är judar och glada och tycker om varandra. här pratar vi (nästan) bara om roliga saker, folk som pratar om skräp kan gå någon annanstans herrå!"

Marcink

• Svar på tråden Hey Jude!
  • ellinorsmamma

Ni som är född jude/judinna och har bott i Sverige hela livet. Känner ni att "samhället" har förändrats något, blivit svårare för judar? Har det alltid varit så här?

Kanske är det svårt att veta eftersom ni var små för 20 år sedan och förmodligen inte hade så bra "pejl" på läget men ni kanske har hört vad era föräldrar säger/tycker osv.

• izabelle32

Jag är född judinna och uppväxt  här i Stlm, jag har sällan märkt av att folk inte gillar judar. Nu är jag inte religiös med bär davidstrjärna i bland runt halsen och talar stolt om min bakgrund. De flesta frågar intresserat och odiskriminerande sätt om judar och Irsael.
    Mycket tråkig läsning i DN måste jag hålla med om!!!

• Chaia

Personligen har jag inte så mycket negativa erfarenheter, men min svägerska har fått hakkors ritat på sin ytterdörr och diverse "judeskämt" upptryckta i ansiktet på arbetet.

Det jobbigaste för min del har nog varit att lyssna till allt anti-Israel-snack som många håller på med innan de vet min bakgrund. Dessutom tycker många att man är en barnmisshandlare ifall man tänker omskära sina söner. Det svider ju lite

• ellinorsmamma

Izabelle32

Skönt att höra att du inte märkt av antisemitismen så mycket.

Hur är det med sammandragningarna?

• labilina

hej hej,

surfar in och säger חג שמח! det är ju purim och en härlig dag i israel!
    jag är en svensk tjej som är gift med en israel och bor i tel aviv.
    läste den obehagliga rapporten i tidningarna och fick gåshud! är det verkligen så?!

• ellinorsmamma

Chaia.

Känner mig ledsen när jag läser vad du skriver.

När folk kritiserar Israel så kritiserar de alla Israeler som en grupp. De glömmer att det är ett demokratiskt land . Alla har inte samma åsikter i olika frågor inom politiken. Precis som här i Sverige.
    Det var en liten avstickare från ämnet men jag ville bara säga det.

• izabelle32
    Ellinorsmamma:  Tackar som frågar Mycket bättre! Var på extrakontroll hos BM i onsdags och hon klämde och kände på magen och hittade ett ligament på högersidan som var väldigt spänt, det kan tydligen krampa och då kännas som sammandragningar, det är helt ofarligt men gör ganska ont sa hon. Skönt! Lämnade prover som såg bra ut och fick lyssna på hjärtljuden. Dom låg på 158 slag/minuten, det var så underbart att höra

Desvärre har jag märkt av hur andra människor / kollegor m.fl pratar om Israel och Israeler. Jag vikarierade som bildchef på tidningen Arbetaren under två år till och från och där är de väldigt Palestina-vänliga och pratar mycket illasinnat om Israel i allmänhet. Tyvärr tycker jag dom många gånger fått allt om bakfoten och dom springer runt med sina palestina-sjalar utan att fatta varför. De förespråkar att Israel ovillkorligen ska lämna "tillbaka" Jerusalem och Haifa, ehhhh. Då har man inte läst på och kan inte sin historia. Båda städerna har befolkats av judar och araber som levt i samexistens i århundraden, Palestina/Israel har aldrig varit enbart palestinskt/arabiskt, men det verkar dom inte fatta.
  • Chaia

labilina:

Hej och chag sameach!! Roligt att det är så många som hittar hit till denna tråd

Visst är rapporten obehaglig??!! Inte särskilt förvånande heller tyvärr

Åh, så härligt det låter med vår i Israel!! Jag vill ju också ha vår!

ellinorsmamma:

Ja, det är sorgligt och upprörande på samma gång

• izabelle32
    labilina:   Åh vad jag längtar till våren i Tel Aviv Låter så härligt!!!!