• Monsa

Hey Jude!

Detta är en spin-off på den gamla tråden "Jude-tråden".

Här finns ett härligt gäng som skriver om allt mellan himmel och jord och här följer några exempel;

Mat-tips/recept
    Bebisar/barn, graviditeter
    Hur man håller kosher
    Företagsideér
    Hur ofta man får blommor av sin karl
    Jobb
    Lägenheter
    Resor

Ja helt enkelt allt som har med ett vardagligt liv att göra.
    Det som är gemensamt för de som är här i tråden är att alla har någon slags anknytning till Judendomen.
    Under den första Judetråden så hände det mycket grejer, det blev ett fantastiskt gäng som kan prata om vad som helst och det bästa av allt är att det föddes en liten Noah den 6/2-06
    Vi väntar med spänning på nästa bebis som beräknas komma i Juli!

För att behålla den fina stämningen här inne så går vi inte in på allt för känsliga ämnen. Dessa inlägg som kanske är till för att provocera uppmärksammas inte överhuvudtaget.

Detta är en glad tråd och jag tycker att en beskrivning av denna tråd som Marcink gjort är så klockren;

"hej vi är judar och glada och tycker om varandra. här pratar vi (nästan) bara om roliga saker, folk som pratar om skräp kan gå någon annanstans herrå!"

Marcink

• Svar på tråden Hey Jude!
  • ellinorsmamma

Labilina.

Vilken inställning har din mans familj till dig och blandäktenskap?

Känner igen "problemen" du beskriver. Israeler är ett folk som säger rakt ut vad de tycker och de har åsikter om det mesta.

När du och dina man får barn i framtiden så är det också många som kommer att ha åsikter om det. Både positiva och negativa.

Chaia.

Meningen som du skrev betyder: Problematik på Inrikesdepatementet
    (De som har hand om invånarnas rättigheter och förmåner) att man kan bli klassad som en enkel arbetare.

• tutim

Ojoj det där känner jag igen..vilka problem mina svenska kompisar (som är gifta med israeler och bor i israel)har! Det är ett evigt pappersarbete för dom, det verkar aldrig ta slut, det är ett oändligt kopierande och åkande och dividerande Det säjs dessutom att misrad ha'pnim i zfat är ett utav det värre, vet inte om det stämmer.

Var i israel var det du bodde, labilina?

• elims

ellinorsmamma

Eftersom jag och min man gick i mestadels judiska skolor under vår uppväxt så upplevde vi aldrig någon större antisemitism, det är först på senare år som vi har kännt av det. Särskilt den här attityden, den här vardagliga negativa antijudiska atittyden . Har fått höra att judars mål är att styra världen, att man inte kan lita på judar osv. Jag frågade då om h*n visste hur många judar som finns i världen idag. några 100 miljoner blev svaret...
    Min man går alltid med kippah på huvudet, han har blivit tillsagd att åka hem! Han hade också för ett tag sedan en väldigt jobbig och ambitiös föreläsare på universitetet. När de hade rast och satt och beklagade sig för varandra om honom sa en av personerna min man satt med att föreläsaren säkert var "en sån där överintellektuell jude". Min man svarade direkt: "Jag är också jude faktiskt, men vet inte om jag är så överintellektuell direkt". Den här tjejen har inte vågat se min man i ögonen sedan dess

Jag står verkligen för vem jag är och vad jag gör, men kommer jag till en ny situation med nya människor är det inte kanske det första jag gör att öppet berätta allt om mig själv och vem jag är, vill att folk ska lära känna MIG först, inte juden alt Israelvännen. Folk har mycket mer förutfattade meningar än vad man tror, har märkt det ganska mycket på universitetet bla.

• labilina

oj, hann bli orolig att ni inte skulle förstå vad jag menade. menar alltså inget illa... jo, det är ett evigt pappersarbete. varje gång vi ska gå och förlänga mitt visum så gäller det att ta med kvitton på betalda räkningar, kopia på hyreskontakt med kvitto och intyg från hyresgivaren, fotografier på oss, brev från vänner och familj etc etc. hela processen gör att man känner sig olustig. här ska jag komma och tro att jag kan vara något!

vi går här i tel aviv, har ingen aning om hur det är i tzfat.

men trots detta så trivs jag väldigt bra! vi går till misrad ha pnim en gång om året numera och proceduren har absolut blivit enklare med tiden! tidigare fick man gå upp klockan fyra och gå dit och skriva upp sej på dagens turlista. klockan 05.30 var man tvungen att återkomma för att övervaka namnöverföringen till lista två. klockan åtta upprop och då gällde det att vara där för att höra vilket nummer man fått. hade man nummer 43 tog det hela dagen... rena vilda västern! men sedan en tid är det inte så längre. nu har kontoret flyttat och man beställer tid två månader i förväg.

min mans familj är kanon! helt underbara! de lägger sig aldrig i något vi gör utan vi får köra vårt race.

• elims

Hattifnatt

Man ska inte blanda olika rätter vid SAMMA måltid, så man kan inte äta milchig förrätt och fleishig huvudrätt.

Ska man annars äta fleishig strax efter milchig (tex du har ätit en glass på stan, kommer hem och ska äta en köttig måltid) så ska man helst äta något parve emellan och/eller skölja munnen ordentligt.

Var det svar på dina frågor?!

• ellinorsmamma

Tutim.

Vet också att det är en cirkus att bo i Israel och inte vara judinna.

Kommer i håg hur det var när vi här i Sverige skulle ordna med med medborgarskap år Ellinor. Ambassaden i Stockholm ville först ha födelsebeviset översatt till Engelska av en Noterion (Godkänd översättare) Sedan skulle vi personligen infinna oss med barnet på Ambassaden. Så vi ordnade med papperet och reste de 30 milen. När vi kom dit så tittade se inte alls på Ellinor och hon som tog emot papperet sa att det inte alls behövdes vara översatt. Olika bud från alla håll. Sedan sa de att de skriftligen skulle medela oss när passet kunde hämtas. Min man blev tokig och började skrika om att de minsann var fräckt. Skulle vi vara tvugna att åka ner och hämta passet efter några dagar? Efter mycket om och men gick de med på att vi själva skulle betala så att de kunde skicka det rekomenderat till oss. Vi stannade i Sthlm i ytterligare två dagar och när vi kom hem var passet redan färdigt och låg och väntade på oss här på postutlämningsstället.
    De visste att vi var kvar i Sthlm och vi kunde ha hämtat det dagen efter.

I Israel får man hela tiden olika bud från olika människor, även om det är samma arbetsplats. Det är jättejobbigt.

Skulle förlänga mitt visum i israel, det var på väg att gå ut. Blev nekad men jag stannade kvar i landet ändå. Två månader senare så gick jag och min pojkvän(Idag min man) till ett annat kontor och där frågade de hur länge jag vill förlänga visumet. Vi sa 6 mån och fick det på direkten.

• ellinorsmamma

Elims

Förstår exakt vad du menar.

• labilina

ellinorsmamma,

det funkar att gå till olika migrationskontor så länge man inte har en fast adress. en gång gick jag med svärmor i deras förort för att slippa denna kö. men så arga de blev när jag uppgav min adress i tellan!! fick bakläxa att så får man inte göra.

verkligen jobbigt det där med att alla har en åsikt, särsklit om det är något viktigt man verkligen vill veta. även om de egentligen inte vet och bara gissar så ska de komma med ett svar.

men men. can not live with them and can not live without them : - )

• ellinorsmamma

Labilina

Vad gör du i Israel? Jobbar eller pluggar ivrit på ulpan?

Känner du många svenskor i området Tel-Aviv?

• Chaia

labilina:

Vi ska åka till Tel Aviv första veckan i maj. Har du något tips på saker vi måste se eller göra?