• Monsa

Hey Jude!

Detta är en spin-off på den gamla tråden "Jude-tråden".

Här finns ett härligt gäng som skriver om allt mellan himmel och jord och här följer några exempel;

Mat-tips/recept
    Bebisar/barn, graviditeter
    Hur man håller kosher
    Företagsideér
    Hur ofta man får blommor av sin karl
    Jobb
    Lägenheter
    Resor

Ja helt enkelt allt som har med ett vardagligt liv att göra.
    Det som är gemensamt för de som är här i tråden är att alla har någon slags anknytning till Judendomen.
    Under den första Judetråden så hände det mycket grejer, det blev ett fantastiskt gäng som kan prata om vad som helst och det bästa av allt är att det föddes en liten Noah den 6/2-06
    Vi väntar med spänning på nästa bebis som beräknas komma i Juli!

För att behålla den fina stämningen här inne så går vi inte in på allt för känsliga ämnen. Dessa inlägg som kanske är till för att provocera uppmärksammas inte överhuvudtaget.

Detta är en glad tråd och jag tycker att en beskrivning av denna tråd som Marcink gjort är så klockren;

"hej vi är judar och glada och tycker om varandra. här pratar vi (nästan) bara om roliga saker, folk som pratar om skräp kan gå någon annanstans herrå!"

Marcink

• Svar på tråden Hey Jude!
  • Chaia

Åh, det låter trevligt det där! Brukar det vara mycket barn på dessa tillställningar? Vi måste nästan gå nästa år tror jag

Du får hojta till om maken ska spela någonstans, så kommer vi och tittar!

• elims

Ja det brukar komma mycket barn, totalt var det väl drygt 200 pers har jag för mig.

Fick förresten idag en cd med korten som min pappa tog i måndagskväll, du kan få en kopia vid något tillfälle om du vill. Påminn mig!!

Nu är det sängen som gäller för mig, ska iväg tidigt imorgon.
    Ha en jättebra shabbes och helg!

• ellinorsmamma

Boker tov.

Här har natten varit lugn = alla har sovit gott.

Antibiotikan gjorde verkligen susen på en gång igår, äntligen så vänder det.

Hoppas att alla mår bra så här inför helgen.

Önskar alla Shababt shalom.

• Chaia

ellinorsmamma

Vad skönt att ni är på bättringsvägen! Har alla tre(?) barnen varit sjuka?

Hur gamla är dina barn?

• ellinorsmamma

Chaia

Ja vi har tre barn och alla har de varit sjuka.
    Det började den 5/3 och är de är fortfarande hemma, rätt länge med andra ord.
    Först var det bara feber men sedan övergick det till öron inflammation för de två minsta.

Vi har en pojke som blir 8 i maj. En liten kille som blev 3 i januari och lilltjejen som snart är 9 månader. Det är livat hemma hos oss som du säkert kan förstå.

Hur gammal är din dotter? Är hon så stor att ni har börjat att tänka på att ge henne syskon?

• hot fuss

godmorgon tjejer.

inatt har noah vaknat kl 02 o sen 0530. kändes nästan lite lyxigt... jag fick sova hela 3½ tim.. sen sov han till 07 o sen dess har han vaknat rätt ofta men vi låg ändå kvar till för 30 min sen..

idag har jag båda barnen hemma. vad ska man hitta på då?

hur mår ni då?

stolt mamma till agnes 000729 och noah 060206
  • Chaia

Inget vidare med tre sjuklingar kan jag tänka mig..

Vår dotter är 19 månader. Maken tjatar ibland om att skaffa syskon, men jag vill helst bli helt klar med min utbildning först och gärna börja jobba. Ibland blir jag dock också sugen

Hur träffades du och din man? I Israel? Vad tycker han om att bo i Sverige? Kan tänka mig att vädret är jobbigt att vänja sig vid. Känner ju själv att jag mår dåligt av denna långa vinter, trots att jag är född och uppvuxen här.

• ellinorsmamma

Chaia

Skrattade lite när jag läste att din man tjatar på din ibland ang syskon till dottern. Här har det mestadels varit tvärtom. Har full förståelse att du vill bli färdig med utb först.

Jag har själv uppehåll från högskolan just nu. Har 1,5 år kvar att läsa sedan är jag sjuksköterska. Tar upp det i höst igen.

Jag träffade min man i Tel-Aviv för över tio år sedan. Jag åkte dit för att arbeta som barnflicka.
    Min man trivs väl inte alls så bra i Sverige, helst vill han flytta hem till Israel så fort som möjligt. Han är duktig på svenska och läser just nu sista terminen på högskolan (Media och kommunikation).

Vädret kan vara jobbigt ibland.
    Det som diskuterades här i tisdags angående antisemitismen är nog den största anledningen till att han vill flytta tillbaka till Israel.

• Chaia

ellinorsmamma:

Hur känner du inför att flytta till Israel?

Det där med den svenska antisemitismen är verkligen hemskt

kidA:

Skönt att du har fått sova lite

Gå ut till någon lekplats kanske? Gillar Noah att ligga i vagnen?