• Monsa

Hey Jude!

Detta är en spin-off på den gamla tråden "Jude-tråden".

Här finns ett härligt gäng som skriver om allt mellan himmel och jord och här följer några exempel;

Mat-tips/recept
    Bebisar/barn, graviditeter
    Hur man håller kosher
    Företagsideér
    Hur ofta man får blommor av sin karl
    Jobb
    Lägenheter
    Resor

Ja helt enkelt allt som har med ett vardagligt liv att göra.
    Det som är gemensamt för de som är här i tråden är att alla har någon slags anknytning till Judendomen.
    Under den första Judetråden så hände det mycket grejer, det blev ett fantastiskt gäng som kan prata om vad som helst och det bästa av allt är att det föddes en liten Noah den 6/2-06
    Vi väntar med spänning på nästa bebis som beräknas komma i Juli!

För att behålla den fina stämningen här inne så går vi inte in på allt för känsliga ämnen. Dessa inlägg som kanske är till för att provocera uppmärksammas inte överhuvudtaget.

Detta är en glad tråd och jag tycker att en beskrivning av denna tråd som Marcink gjort är så klockren;

"hej vi är judar och glada och tycker om varandra. här pratar vi (nästan) bara om roliga saker, folk som pratar om skräp kan gå någon annanstans herrå!"

Marcink

• Svar på tråden Hey Jude!
  • bubele

Monsa
    GRATTIS!!!

Nyb:
    Stackars stackars dig....Hoppas han tar sitt förnuft till fånga snart!

Själv har jag i dag fått gå hem från jobbet tidigare och ställa in alla besök jag skulle ha på grund av min j-a mage...blir så trött! Skall ringa mag- och tarmmottagn i morgon och be att få komma och ta extra prover så att de kan se om jag har ett skov igen. Lite ledsen

• Chaia

fajga: Usch då Vad kan man göra åt magproblemen då? Hur var middagrn igår?

elims: Hur var Purimfesten? Jag var på föräldramöte i kväll och det fanns en ganska trött Rabbin där som beklagade sig lite över att det blev mycket att dricka i går

• bubele

Chaia
    Middagen i går var helt fantastisk (tur att magen höll sig i schack då ). Som aptitretare var det någon sorts omelett med kapris- tonfisk- och ansjovisblandning. Förrätten var laxcarpaccio med sparris och vaktelägg och en citronvinägrette. Till huvudrätt fjärsing, pilgrimsmussla, stekta grönsaker och gnocchi. Efterrätten var någon rabarbergrej med kesellaglass och biscotti. Och vin till allt . Supergott men inget man har råd med för ofta.

Angående magen: Jag äter ju redan så mycket medicin och har inte lust att öka dosen. Medicinen är, utöver den som är antiinflammatorisk, immunförsvarsdämpande vilket innebär att man får femtielva följdsjukdomar (som att få lunginflammation efter en förkylning, hudproblem, rosfeber som nästan blir blodförgiftning för att man kliar för mycket på ett myggbett). Därför vill jag helst inte äta mer av den fast det är väl möjligt att det behövs, ett skov kan ju vara ett tecken på att immunförsvaret är för aktivt trots allt. Man kan få kortison också för att häva ett skov men det är ju inte heller jättekul. Jag hoppas fortfarande att det inte skall vara något eller att det skall gå över av sig själv men nu har det varit så här till och från i tre veckor så jag måste ju kolla upp det....

• elims

Chaia

haha, ja han hade rätt kul igår vad det verkade!!

Hur är det med dig då idag?!

• Chaia

elims

Med mig är det fint! Sitter här och har det lugnt och skönt

Du verkar ha ett späckat schema nu.. Tenta på gång och så skulle du väl bort i helgen? Hoppas att du inte är allt för stressad.

I dag hade de bakat hamantaschen på dagis och i morgon är det Purimfest med maskerad. Dottern har en rosa prinsessklänning som hänger här på stolen och väntar. Jag uppskattar verkligen att vi har möjligheten att låta dottern gå på judiskt dagis!

• elims

Kan nästan se din dotter framför mig i sin lilla prinsessklänning imorgon!!

• elims

Förresten....

Inbakad morotspaté

(ca 16 skivor)
    Gör gärna patén dagen innan. Servera med örtsås.

1 kg morötter
    vatten, 0,5 hönsbuljongtärning
    4 ägg, 4 tsk potatismjöl
    250 g kesella, 1,5 tsk örtsalt, 2 krm citronpeppar
    1?2 msk klippt gräslök
    1 rektangulär kyld eller fryst smördeg, tinad.

Sätt ugnen på 175 grader. Lägg ett smort bakplåtspapper i botten på en avlång form som rymmer ca 1,5 l och smörj även formens kanter. Skala och dela morötterna i mindre bitar. Koka dem mjuka i vatten som täcker tillsammans med smulad buljongtärning ca 15 min. Häll av vattnet. Mosa dem i mixer eller matberedare eller genom purépress. Vispa samman ägg, potatismjöl, kesella, kryddor och gräslök. Blanda ner i morotspurén.
    Kavla ut smördegen lite på bredden. Klä formen med degen. Tryck varsamt till den i botten och mot kanterna.
    Häll i morotssmeten. Pensla kanterna på degen med lite vatten. Vik över, putsa bort överflödig deg på kortsidorna först och sedan långsidorna. Gör små lufthål med en knivspets i degen på ovansidan. Grädda i nedre delen av ugnen 1 timme.
    Lossa runt formens kanter när den är färdiggräddad (använd grytlappar) och låt den gärna grädda på eftervärmen uppochnedvänd. Lägg tillbaka i formen och låt kallna helt (ev stå över natt). Lägg upp en skiva paté med fräscha sallatsblad och örtsås

Örtsås: Gör såsen genom att blanda creme fraiche eller (kesella och creme fraiche) med klippt gräslök, dill och persilja. Smaksätt med nymald peppar, rivet citronskal, lite honung och örtsalt.

Har gjort den mjölkig mest, men parve en gång vad jag kan minnas, kommer bara inte ihåg för tillfället vad det var jag använde som substitut...kan det ha varit parve cream cheese?!

• Chaia

Mmmmm.. vad gott det låter! Parve färskost passar säkert bra som substitut.

Var maken med i något uppträdande igår? Var det bra? Fick ni någon god mat?

• elims

Makens band (det är han och en trummis) stod för musiken. De är grymma, du måste höra dem vid något tillfälle!!
    Det var iallafall jättetrevligt, god mat, mycket dans och mycket folk!