• Monsa

Hey Jude!

Detta är en spin-off på den gamla tråden "Jude-tråden".

Här finns ett härligt gäng som skriver om allt mellan himmel och jord och här följer några exempel;

Mat-tips/recept
    Bebisar/barn, graviditeter
    Hur man håller kosher
    Företagsideér
    Hur ofta man får blommor av sin karl
    Jobb
    Lägenheter
    Resor

Ja helt enkelt allt som har med ett vardagligt liv att göra.
    Det som är gemensamt för de som är här i tråden är att alla har någon slags anknytning till Judendomen.
    Under den första Judetråden så hände det mycket grejer, det blev ett fantastiskt gäng som kan prata om vad som helst och det bästa av allt är att det föddes en liten Noah den 6/2-06
    Vi väntar med spänning på nästa bebis som beräknas komma i Juli!

För att behålla den fina stämningen här inne så går vi inte in på allt för känsliga ämnen. Dessa inlägg som kanske är till för att provocera uppmärksammas inte överhuvudtaget.

Detta är en glad tråd och jag tycker att en beskrivning av denna tråd som Marcink gjort är så klockren;

"hej vi är judar och glada och tycker om varandra. här pratar vi (nästan) bara om roliga saker, folk som pratar om skräp kan gå någon annanstans herrå!"

Marcink

• Svar på tråden Hey Jude!
  • Chaia

Kiralves:

Osyrat bröd har jag aldrig gjort själv. Vi köper alltid färdigt hos judiska församlingen. Hur gör du ditt osyrade bröd?

• ellinorsmamma

Shnicki

Välkommen tillbaka.

Var i Tel-Aviv har ni köpt lägenhet?

Grattis till köpet, när flyttar ni in?

• Shnicki

Hej ellinorsmamma!

Det ar ett hyres kontrakt pa ett ar som vi skrivet. Gatan heter Hirshenberg, mellan Gordon och Ben Gurion, 5 min till havet alltsa! Vi flyttar in den 1 Maj. Vi vill kopa lagenhet eller hus om ett par ar da vi vill bilda familj. Men vi vill da inte bo mitt inne i Tel Aviv, passar battre nu innan vi far barn...
    Under tiden sa kommer vi nog se oss omkring for ett passande omrade att bo i med barn.
    Det ar svar att hitta lagenhet nu i Tel Aviv, det ar bostads brist, och vi fick verkligen " slass" om denna lagenheten.
    Det ar i alla fall skont att vara tillbaka har.

Min man oppnar en bar om 2 veckor pa Nachlat Benjamin, nara Allenby, sa om nagon kommer for att halsa pa i Israel, kom garna in pa en drink!!

• Chaia

Shnicki:

Din mans bar.. Ligger den i Tel Aviv? Vi ska åka till Tel Aviv första veckan i maj

• izabelle32
    Shnicki:  Välkommen! Åh vad härligt det låter med er nya lägenhet, då kan ju ju promenera ner till stranden Längtar verkligen ditt när jag läser ditt inlägg!
  • Tili

Hej allihopa!!!

Har inte varit inne här på ett tag. Bestämmde mig för att ta ett litet familjeliv avbrott.
    Hoppas att ni alla mår bra!!!!

Här är allt bra förutom att jag väntar på våååååren.

Vi åker till Israel om tre veckor och det ska bli underbart.

Tutim: hoppas din lille kryar på sig.

Vad många nya det har hittat hit kul!!!!
    Shnicki: Vad heter baren?
    Vi kommer gärna dit på en drink.

Orkar inte läsa alla era goda mat recept nu när jag försöker dra in på alla godsaker. Vill gå ner några kilo innan jag åker till Israel så att jag kan frossa i all god mat när vi kommer dit.

Ha det bra och shabbat shalom (lite i förtid)

• Chaia

Tili:

Åh, ni åker redan om tre veckor.. Vad härligt det låter. Är så trött på snö och slask

• Hattifnatt

Vill bara tala om att jag fortfarande finns, om än inte så mycket i cybervärlden, jobb och åter jobb och studier och familjen tar upp all tid - men i morgon arbetar jag hemifrån, så då

• Shnicki

Chaia och Tili,

Vad kul att ni kommer til Israel!

Baren ligger i Tel Aviv och den heter " Bench-Mark" , roligt namn, jag vet men det har med arkitekturen pa baren att gora.....jatte kul om ni kom pa en drink, jag kommer nog vara dar en hel del.....hor garna av er innan ni kommer sa att jag ar dar da!

• Kiralves

hej igen, min man kom hem så vi käkade lite lunch

mitt osyrade bröd, jag gör i praktiken indiska chapatis, om någon vill ha receptet kan jag skriva ner det 4dl rågsikt, 3 dl vetemjöl, 1 tsk salt, 3 dl vatten, ev 1 msk olja. blanda allt, låt vila lite om du vill typ 10 minuter, dela i 10-12 bollar, kavla ut tunt, pricka med gaffel, grädda i 250 ca 2 minuter på varje sida.

, ibland tar jag i lite kryddor, jag har occkså gjort ett med potatis i degen..då blir det mer som tortillas, bra att använda till wraps om man vill.

min indiska pirogfyllning, blomkål i småbitar som jag kokade ihop med småbitar av sötpotatis, sedan fräste jag det i olja med en nya kanel, spiskummin, vanlig stark curry, lite salt samt ingefära och chilipulver

sedan fyllde jag pirogerna med det...det var samosas..hur gott som helst
    chaia, tack för förslagen..ska prova spenat och ost