• Monsa

Hey Jude!

Detta är en spin-off på den gamla tråden "Jude-tråden".

Här finns ett härligt gäng som skriver om allt mellan himmel och jord och här följer några exempel;

Mat-tips/recept
    Bebisar/barn, graviditeter
    Hur man håller kosher
    Företagsideér
    Hur ofta man får blommor av sin karl
    Jobb
    Lägenheter
    Resor

Ja helt enkelt allt som har med ett vardagligt liv att göra.
    Det som är gemensamt för de som är här i tråden är att alla har någon slags anknytning till Judendomen.
    Under den första Judetråden så hände det mycket grejer, det blev ett fantastiskt gäng som kan prata om vad som helst och det bästa av allt är att det föddes en liten Noah den 6/2-06
    Vi väntar med spänning på nästa bebis som beräknas komma i Juli!

För att behålla den fina stämningen här inne så går vi inte in på allt för känsliga ämnen. Dessa inlägg som kanske är till för att provocera uppmärksammas inte överhuvudtaget.

Detta är en glad tråd och jag tycker att en beskrivning av denna tråd som Marcink gjort är så klockren;

"hej vi är judar och glada och tycker om varandra. här pratar vi (nästan) bara om roliga saker, folk som pratar om skräp kan gå någon annanstans herrå!"

Marcink

• Svar på tråden Hey Jude!
  • Chaia

fajga: Gillar du att bada eller? Det kan verkligen vara avkopplande med ett bad.. inte dumt alls!!

• aiz

Hej och förlåt att jag komemr och stör med en liten fråga.

har precis diskuterat med några vänner om det är möjligt att konvertera till judendomen.
    Jag hävdar att det går men att det är komplicerat, en annan att det är omöjligt och en tredje att det är hur enkelt som helst.

Sen undran numero 2;
    Ett barn till en judinna blir automatiskt judiskt, men ett barn till en judisk pappa och en kristen mamma, vad blir det?
    Och om mamman är judinna och pappan muslim, hur gör man då? (muslimsk far -> muslimsk barn, judisk mor --> judiskt barn...)

• Chaia

aiz

Det går att konvertera till judendomen, men det är en inte helt enkel process. Konverteringen ska föregås av minst ett års judiska studier och den som konverterar måste göra det p.g.a. egen tro. Sedan varierar det nog en del i svårighetsgrad mellan ortodoxa rabbiner och konservativa rabbiner.

Till din andra fråga.. Ett barn till en kristen mamma och judisk pappa blir inte automatiskt jude. Jag tror att barnet kan genomgå någon enklare form av konvertering när det blir lite äldre.

Om mammam är judinna så blir barnet judiskt oavsett vad pappan har för religion (enligt judendomen). Om pappan är muslim kanske barnet räknas som muslim enligt islams synsätt, men det räknas som judiskt från judendomens synvinkel.

• marcink

och dessutom är en del församlingar/trosriktningar mer liberala i tänket kring judisk börd, så det räcker om det räcker om bara fadern är jude. antar att det beror på brist på judiska kvinnor eller någon form av enkelhetstanke kanske. judiska församlingen i stockholm kör väl på det här, som är lite tilltalande för mig, eftersom jag är jude och min fru kristen (iaf av börd). vår son är ju givetvis jude, eller iaf av judiskt blod

• aiz

Tack snälla Ni för hjälpen. Jag ska genast framföra detta.

Ha en fortsatt trevlig kväll.

• Hattifnatt

Marcink - men har inte judiska församlingen en liten brasklapp på sin hemsida om att de accepterar barn till judiska fäder och icke-judiska mödrar som medlemmar men att det inte innebär att man nödvändigtvis accepteras av andra församlingar? Eller minns jag fel?

Fajga- varma bad är en mänsklig rättighet
    När vi reparerade vårt ganska lilla badrum och skulle sätta in nytt badkar, tvingade jag maken att i affären krypa ner tillsammans med mig i det tänkta demobadkaret för att se attt vi skulle få plats båda två (det fick vi) Maken såg dock lätt besvärad ut...
    Har du redan hämtat dina matze? Trodde det var först 5 april?

Jag har jobbat ruskigt mycket denan veckan, fast jag officiellt bara jobbar 55%, men i dag är jag hemma hela dagen, skall mysa med Hedvig och bara sköta lite jobb per telefon och e-post tänkte jag.
    Kanske baka challe också. Tänkte testa receptet i judisk mat i svenskt kök.

• izabelle32

Åh äntligen helg!!!! Shalom Shabbat!!!!!

• Chaia

Hattifnatt:

Roligt att du tvingade maken att krypa ner i badkaret Kan förstå att han var lite besvärad

När dottern var nyfödd och vi skulle köpa en musikmobil till spjälsängen ville min man absolut låta henne provligga i demosängarna i affären, för att se vilken mobil hon gillade bäst. Då skämdes jag en aning

shabbat shalom allihopa!!

• Dez

Hej!

Kände väl att det var en bra tid att komma in genom dörren, nu när definitionen av vem som räknas som jude är uppe på tapeten.

Jag växte upp omväxlande med min far och min mor, har en judisk far, och en ateistisk mor som gick med på att uppfostra mig som judinna när jag föddes, men ändrade sig en del efter skilsmässan. Jag känner själv att judendomen är en mycket stor del av min kulturella och andliga bakgrund. Jag vill delge denna bakgrund, och en stolthet över den vidare till min dotter, men hur hon definierar sig själv får tiden utvisa. Men hon behöver kunskapen, och stoltheten av att ha den bakgrunden, och sedan får hon göra med detta vad som känns rätt i hennes hjärta.

För övrigt Marcin så om jag inte missminner mig så var det någon gång under 80-talet som reglerna angående vem som får räkna sig som jude ändrades, i och med DNA-forskningens genombrott, då man faktiskt kan påvisa vem ens far är. Pappa skickade mig tidningsurklippet om detta då, med en stor smiley påritad då det begav sig...

• Hattifnatt

Dez - kikade just i nhos dig men kom via betaversionen och kunde inte lämna ett meddelande, ingen gästbok tillgänglig.

Chaia - man måste faktiskt få lov att testa varan innan man köper den för det ändamål den skall användas till
    Håller styvt på din man!