• Monsa

Hey Jude!

Detta är en spin-off på den gamla tråden "Jude-tråden".

Här finns ett härligt gäng som skriver om allt mellan himmel och jord och här följer några exempel;

Mat-tips/recept
    Bebisar/barn, graviditeter
    Hur man håller kosher
    Företagsideér
    Hur ofta man får blommor av sin karl
    Jobb
    Lägenheter
    Resor

Ja helt enkelt allt som har med ett vardagligt liv att göra.
    Det som är gemensamt för de som är här i tråden är att alla har någon slags anknytning till Judendomen.
    Under den första Judetråden så hände det mycket grejer, det blev ett fantastiskt gäng som kan prata om vad som helst och det bästa av allt är att det föddes en liten Noah den 6/2-06
    Vi väntar med spänning på nästa bebis som beräknas komma i Juli!

För att behålla den fina stämningen här inne så går vi inte in på allt för känsliga ämnen. Dessa inlägg som kanske är till för att provocera uppmärksammas inte överhuvudtaget.

Detta är en glad tråd och jag tycker att en beskrivning av denna tråd som Marcink gjort är så klockren;

"hej vi är judar och glada och tycker om varandra. här pratar vi (nästan) bara om roliga saker, folk som pratar om skräp kan gå någon annanstans herrå!"

Marcink

• Svar på tråden Hey Jude!
  • Dez

Chaia: Min man och jag kom överens innan vi skaffade barn att vi skulle lära barnen våra egna värderingar och trosuppfattningar, men ha respekt för att hon/han kommer söka och även finna sin egen väg. Min dotter får äta allt som det är idag, men jag lagar aldrig gris eller häst själv (och det är jag som lagar all den gemensamma maten hemma), och tex då vi köpte barnmat på burk så köpte vi alltid utan de ingredienserna, efterssom jag inte kan tänka mig att smaka av maten som innehåller det.

Det som jag tror kan oroa honom är att jag ska få för mig att bli mer bokstavstrogen själv, alternativt de facto konvertera, och att han ska behöva tänka på vilket porslin samt duk ska vara på bordet för mjölkigt och köttigt osv, han upplever att det skulle vara lite väl komplicerande för vardagen. I övrigt så delar han och jag de flesta grundläggande värderingarna, och respekterar de olikheter som vi nu har. Svarar det din fråga lite ivarjefall?

• Chaia

Dez:

Vad skönt att ni har hittat ett sätt som fungerar för er! Sådana här saker kan tyvärr vara svårare än man tror ibland. Har på nära håll sett förhållanden där parterna inte pratat ordentligt om dessa saker och sedan när barnen kommer har en massa konflikter uppstått. Ofta kan man ju bli lite mer traditionell när man får barn också.

• Dez

Chaia: Du har nog helt rätt i att man lätt kan bli mer traditionell, man funderar ju mer på existensiella frågor i och med att man får barn, vad man vill föra vidare osv - och man vet inte heller riktigt hur man kommer att reagera då man hamnar i realiteten istället för tanken... Men jag tror att det underlättar att man lagt korten på bordet innan, och just det där med att ha utarbetat någon form av förhållningssätt som båda kan leva med, och som är respektfullt och inkluderande, som ligger till bas för framtida beslut och diskussioner. Sen hjälper det ju att vara gift med en riktigt vettig människa

• Chana

Hejsan!
    Ville bara skriva att jag finns här men har inte tid att skriva sâ ofta. Jag bor som sagt i paris och det är underbart dâ man kan hitta allt här nästan.
    Idag är det fredag sâ ikvÄll blir det stor couscous med kemia supergott nân som vill smaka.
    Annars sâ skiner solen underbart, men det är rätt kallt!!
    Ville bara skriva lite rapport frân mig.
    Shabat shalom!!

• hot fuss

inte världens finaste vinkel på mig. men jag måste ju få skryta med min kille med starka nackmuskler
    stolt mamma till agnes 000729 och noah 060206
  • Chaia

Chana: Åh, gott med couscous! Har ni plats för en till?

kidA: Han börjar bli stor nu Noah

• hot fuss

chaia

säg inte så... *mammaångest*

stolt mamma till agnes 000729 och noah 060206
  • Chaia

Hej på er!

Nu är vi hemma från shabbatmiddagen hos svärföräldrarna. Gott och trevligt var det, skönt att vara bortbjuden ibland.

Hoppas att ni alla har en trevlig shabbat!