• Monsa

Hey Jude!

Detta är en spin-off på den gamla tråden "Jude-tråden".

Här finns ett härligt gäng som skriver om allt mellan himmel och jord och här följer några exempel;

Mat-tips/recept
    Bebisar/barn, graviditeter
    Hur man håller kosher
    Företagsideér
    Hur ofta man får blommor av sin karl
    Jobb
    Lägenheter
    Resor

Ja helt enkelt allt som har med ett vardagligt liv att göra.
    Det som är gemensamt för de som är här i tråden är att alla har någon slags anknytning till Judendomen.
    Under den första Judetråden så hände det mycket grejer, det blev ett fantastiskt gäng som kan prata om vad som helst och det bästa av allt är att det föddes en liten Noah den 6/2-06
    Vi väntar med spänning på nästa bebis som beräknas komma i Juli!

För att behålla den fina stämningen här inne så går vi inte in på allt för känsliga ämnen. Dessa inlägg som kanske är till för att provocera uppmärksammas inte överhuvudtaget.

Detta är en glad tråd och jag tycker att en beskrivning av denna tråd som Marcink gjort är så klockren;

"hej vi är judar och glada och tycker om varandra. här pratar vi (nästan) bara om roliga saker, folk som pratar om skräp kan gå någon annanstans herrå!"

Marcink

• Svar på tråden Hey Jude!
  • bubele

Erev tov lekolam!
    Precis hemkommen från bokträff med tjejerna där det har druckits vin, diskuterats Doktor Glas och kvinnans ställning i samhället på Hjalmar Söderbergs tid. Och sex och relationer i övrigt, förstås .
    Lite stressad över att jag i morgon skall ha både familje- (på dagen) och väninnekalas men inte har förberett så mycket. Det blir till att gå upp tidigt imorgon

• tutim

Hepp allesammans

här är shabbaten väldans fin, har pysslat och knåpat ikväll och tryckt små grejer på vita kläder - roligt! Säj det inte till nån men jag ska sno från den sidan där man kunde köpa kläder med judiska tryck, de hade en tröja tror jag det var där det stod "minimensch" och det ska jag minsann norpa och trycka på en body här hemma Schhh! Hoppas ingen blir arg på mej. Det vore himmelens synd.

Nu ska jag pyssla vidare samt käka lite godis.

• bubele

Dez
    Välkommen hit!

Hattifnatt
    Jag och exsambon har aldrig kunnat bada ihop, blev mest väldigt obekvämt de gångerna vi försökte....du som har träffat oss kanske kan tänka dig? 1,67 m Fajga och 1,97 m exsambo i samma badkar funkar liksom inte

Chaia
    Jepp, jag badar nog alldeles för ofta - minst en gång per dag

• mayasmama

hej allihopa..... det känns som detvar evigheter sen jag var här men det har varit en hektisk vecka med sjuk maya , och mannen har varit hemma med henne så ni kan ju tänka er hur mitt hem har sett ut...ialla fall desista dagarna när hon blev lite bättre, i tors var hon feberfri så igår fick hon gå till dagis men igår kväll vid middagen klagar hon ¨på att hon fryser .....visst feber igen!!! känner mig som världens värsta morsa som skickar henne till dagis fast hon nog inte var riktitgt frisk, men torsdagen var helt feberfri och hon hade mått bra på dagis...

grattis i efterskott fajga!!!!!

kida: en sån liten/stor kille du har .....längatar ihjäl mig!!!

dez: välkommen ! du e en "sån" som min egen dotter...judisk pappa och oreligöst uppvuxen mamma , fast jag e väl inne på att konvertera en vacker dag....vår dotter g¨r på judiskt dagis och får en rejäl dos judisk uppväxt, jag tycker det känns väldigt bra eftersom hela hennes pappas släkt bor i israel och jag vill att hon skall känna samhörighet med dem....

boker tov lekolam!!!!! ve yom tov!!!

• En helt vanlig mamma

Boker tov pa er alla och shabbat shalom...

Hopaps ni alla mar bra o far ha en lugn shabbat.

Hinner ej lasa alla inlagg, men valkomnar alla nya intresserade...
    Ska bli mer aktiv har igen men veckan har kantats av jobb o sa hade jag o p ett praktgral, sant suger musten ur en. Nu ar allt bra, ska ev. till malmo idag...

kram pa er alla.

• Hattifnatt

God morgon allesammans!

Här är vi alla vakna och pigga (nåja) sedan sjusnåret....

Fajga: är du i full gång nu och grejar inför dagens alla kalas?
    Hoppas det blir lyckat! Vad skall du bjuda på ( det här är ju en tråd om MAT)

Tutim - vilken sida med kläder med judiskt tryck?

Mayasmama- usch så trist med feber! Det går visst mycket sådant just nu hörde jag.

Nyb: skönt att det rett ut sig, rejäla gräl är plågsamma ur många aspekter, man blir faktiskt ganska urlakad av dem.

• Dez

Fajga: Har samma badkarsproblematik som du beskriver - men jag är 1,64 och maken 1,97...

Mayasmama: tackar för välkomnandet, väldigt söt liten tjej har du också

• Chaia

mayasmama: Inte ska du känna dig som en dålig mamma! Det kan ju vara väldigt lurigt att veta när de är friska/sjuka. Hoppas att Maya blir helt frisk snart!!

nyb: Skönt att det har löst sig med P. Jättejobbigt att bråka ju. Vad ska ni göra i Malmö?