• Monsa

Hey Jude!

Detta är en spin-off på den gamla tråden "Jude-tråden".

Här finns ett härligt gäng som skriver om allt mellan himmel och jord och här följer några exempel;

Mat-tips/recept
    Bebisar/barn, graviditeter
    Hur man håller kosher
    Företagsideér
    Hur ofta man får blommor av sin karl
    Jobb
    Lägenheter
    Resor

Ja helt enkelt allt som har med ett vardagligt liv att göra.
    Det som är gemensamt för de som är här i tråden är att alla har någon slags anknytning till Judendomen.
    Under den första Judetråden så hände det mycket grejer, det blev ett fantastiskt gäng som kan prata om vad som helst och det bästa av allt är att det föddes en liten Noah den 6/2-06
    Vi väntar med spänning på nästa bebis som beräknas komma i Juli!

För att behålla den fina stämningen här inne så går vi inte in på allt för känsliga ämnen. Dessa inlägg som kanske är till för att provocera uppmärksammas inte överhuvudtaget.

Detta är en glad tråd och jag tycker att en beskrivning av denna tråd som Marcink gjort är så klockren;

"hej vi är judar och glada och tycker om varandra. här pratar vi (nästan) bara om roliga saker, folk som pratar om skräp kan gå någon annanstans herrå!"

Marcink

• Svar på tråden Hey Jude!
  • tutim

chaia

idag har det varit nästan 30 grader i skuggan - puh! Skönt dock med tanke på att det regnat en del veckan som varit. Det är ganska svalt på kvällarna och nätterna ändå så det är helt ok med värme på dagen. Såg nu på vädret igår att det skulle bli mildare igen efter helgen. Ta med långärmat samt varma sockor Ett annat tips att ta med kan vara något medel mot myggor, de är nämligen helt vilda kvällstid, särskilt (tycks det) efter svenskt blod, jag är den enda av 8 pers som blivit helt vansinnigt biten.

Vi har varit här i snart 1 månad himla skönt och ja, tiden bara rusar! Kotten har ju börjat krypa medan vi har varit här

Vilket bolag flyger ni med ner?

• Chana

Hejsan svejsan!

Nu har jag lite tid och tänk dâ gâr man direkt in pâ FL!!!

tutim
    jag kunde inte skriva i din gästbok?!

Idag har jag faktist ocksâ klippt mig och jag blev nöjd. Jag tror inte det har skett tidigare attjag känner mig nôajd alltsâ.
    Jag har klipp upp det men behâlt lângden.Ska sätta in lite foton snart tror jag.

Annars sâ är det sâ skônt att vara ledig nu är sâ trôtt. Pâ onsdag sâ fâr jag bôrja med min andra behandling inför IVF:en jippiie snart blir det av. Hoppas hoppas hopppas.

Ha en bra kväll byebye

• Chaia

Vi flyger med austrian airlines. De var de enda som hade lite vettiga restider. Vi kände inte för att mellanlanda 6 timmar i Prag nattetid

Vilka flyger ni med?

Wow, kul att lillkillen börjat krypa! Då blir det inte en lugn stund nu då..

• tutim

Chana

inte skriva i min gästbok! *fundersam* undrar varför..hmm..det SKA fungera, får kolla upp det då.

Chaia

Austrian AL är bra, vi flög med dom förra gången. Den här gången tog vi KLM vilket var helt ok, nog för att vi landade 2.30 i Tlv men vi hade inte några långa väntetimmar nånstans, just lagom för att slå en lov inne på Shiphol och sen iväg. Mycket bra

Chech airlines är rena döden, skulle aldrig ge mej på det nu när man reser med barn. Annars har vi nog testat de flesta; Chech AL, Austrian, Swiss, SAS, Lufthansa, KLM, El Al och fan och hans moster

Nu ska jag gå och parkera bakdelen i soffan ett tag innan det är dags för sov. Gonatt flickor

• elims

Hej och shavua tov allihopa, någon här?!

Vi har haft en lugn och skön shabbat, bara vi igår kväll och en kompis över idag på lunch. Han gick precis. Hann med en låååång promenad i eftermiddag, var verkligen jätteskönt. Älskar våren!

• elims

Nu vankas det chips & dipp framför en nattfilm (Prime) - hot lördagskväll va?!

• En helt vanlig mamma

Vart frammande har precis akt hem och vi har haft en vild kvall full av olika diskussioner. p ar inte riktigt sa liberal och "anpassningsbar" som svenskar i sina diskussioner och jag ar ofta beredd pa att han snart ska fa nagon sur...Vad kanner ni andra som har israeliska man, ar de "osvenska" i sin framtoning?

P. gillar sitt hus och sin mangal

Ska snart sova, imorgon ska vi borja mala om badrummet

• mayasmama

boker tov le kolam....

ellinorsmamma: jag kunde inte skriva i din gästbok....Elah uttalas precis som Ella men Elah e nog egentligen en mer "korrekt" stavning av namnet för söker man på Ella srår det att det e en kortform av Gbriella och Elah betyder gudinna på hebreiska, min israeliska vän stavar elah och på egelskja gör det också det. formodar att Ella e en "försvenskning" av namnet. det e väldigt fint men ganska vanligt i sv, men å andra sidan e maya ännu vanligare....nadav har som förslag nu också "Milly", vad tycker ni om det? finns det ngn som heter så i sverige tror ni? vill ha ett namn som finns i båda länderna....

• Kiralves

Gulligt med Milly
    gör inget om det inte finns i Sverige, det är ju lätt att uttala
    alla har haft problem med mitt namn och unrar alltid om jag heter det jag heter..fast det inte ens är så värst konstigt, nu har namnet blivit vanligare

• mayasmama

kiralves nu blir jag ju väldigt nyfiken på vad du heter???

visst e Milly ett namn? jag menar det finns folk som heter så ? har för mig att det borde finnas i engelska språket....
    min sambo tycker att jag e besatt men jag säger att det e inte e så konstigt, kan liksom inte koppla bort den enorma magen....