• Anonym (Frida)

Hund attackerar bebis

Ni som läst dagens nyheter: www.expressen.se/nyheter/hund-attackerade-och-bet-spadbarn/

Vad tycker ni är en lämplig konsekvens? Personligen tycker jag det borde ges ett ordentligt straff som avskräcker från att inte ta ansvar för sin hund.

Har även varit 2 händelser i (england?) ganska nyss där småbarn attackerats men också skadats svårt av hundar.

(Obs) detta är en tråd ang hundar som attackerar barn, ang barn som går fram till hundar osv det får ni ta i en annan tråd då det redan finns 1000 tals om det. I detta fallet kan inte barnet provocerat hunden på något vis.

Hur tycker ni vi skall lösa problemet, det är inte första och säkerligen inte sista gången en hund attackerar små barn, ofta så små att de omöjligt kunnat "reta" hunden.

• Svar på tråden Hund attackerar bebis
  • WhiteOleander
    Jacqueline skrev 2014-03-29 21:17:21 följande:
    Okej du verkar ju helt lost som jämför en hund med barn!!

Såhär är det ,jag har en amerikans bulldog grabb på snart 4år och två barn på snart 6 och 8 (och en på väg)....hunden är uppvuxen med barn med andra ord och det råder ömsesidig respekt och ordning i hemmet.

Vi har även en liten fransk bulldog ,även hon uppvuxen med barn.

Skulle någon utav mina hundar helt oprovocerat attackera och bita/medvetet hugga/skada något utav barnen ELLER oss vuxna så är det avlivning som gäller ja!!

Våra hundar är friska ,ej skadade/sjuka (vet kontroll regelbundet och full koll till vardags),barnen är väldigt vana med tanke på att dom är uppvuxna med djur och dom har fått lära sig hur man gör och inte gör and so on....

Helt sjukt att du kan stoltsera med att du ser avlivning som förstaval om dina hundar gjorde fel. Människor som du bör inte få äga djur.
  • Jacqueline
    WhiteOleander skrev 2014-03-29 21:20:52 följande:

Helt sjukt att du kan stoltsera med att du ser avlivning som förstaval om dina hundar gjorde fel. Människor som du bör inte få äga djur.
    Om mina hundar helt jävla oprovocerat skulle attackera och bita mitt barn ja!!

Precis som jag hade slagit sönder dig om du helt oprovocerat gått fram och lappat till min unge!!

Hade vi blivit påhoppade på stan av galen människa/hund/Alien så hade jag också slagits för att skydda mina barn.
  • Anonym (pop)

hundägaren måste ta sitt ansvar och om man väljer att ha en kamphund så måste man vara ett steg högre än hunden, jag har haft rottweiler innan och vet.

• WhiteOleander
    Emmalinnéa skrev 2014-03-29 21:15:21 följande:
    Om vi straffar ägaren och inte hunden som nu skulle vara ett "offer" hur vet vi då att hunden inte gör om det igen?

Några garantier finns aldrig men det finns rehabilitering och därefter tester som utförs för att se att det lyckats. Men det är klart, har hunden därefter oturen att bli placerad hos ännu en usel hundägare kan det hända igen.

Hunden kommer alltid att bli vad ägaren gör den till.
  • Emmalinnéa
    WhiteOleander skrev 2014-03-29 21:28:58 följande:

Några garantier finns aldrig men det finns rehabilitering och därefter tester som utförs för att se att det lyckats. Men det är klart, har hunden därefter oturen att bli placerad hos ännu en usel hundägare kan det hända igen.

Hunden kommer alltid att bli vad ägaren gör den till.
    men tänk om hunden alltid varit lydig och ägaren är hur duktigt som helst och sen helt plötsligt en dag så slår det slint, ska verkligen ägaren straffas då och inte hunden?
  • Jacqueline
    Emmalinnéa skrev 2014-03-29 21:32:05 följande:
    men tänk om hunden alltid varit lydig och ägaren är hur duktigt som helst och sen helt plötsligt en dag så slår det slint, ska verkligen ägaren straffas då och inte hunden?
    Undrar det med ,mina hundar är nämligen väldigt vältränade/lydiga och har som sagt växt upp med barnen och jag kan därför utan att skämmas säga att OM dom mot förmodan helt oprovocerat skulle attackera mina barn så är det det sista dom gör.
  • Anonym (anonym)

Nu vet man väl inte helt vad som har hänt, men om det är ett barn som legat i barnvagn, kan barnet knappast ha provocerat hunden. Med andra ord bör hunden avlivas. Hundar som biter barn öht bör man inte ha tillsammans med barn, förslagsvis tas bort. Vad gäller ägaren i det här fallet, varför inte pröva åtal "vållande till kroppsskada" eller liknande? Kan inte juridiken här, men det är ett strikt djurägaransvar.

Och ja, jag jobbar som veterinär. Har avlivat många hundar pga aggressivitet. Om de har bitit barn tycker jag inte att det är mer än rätt att de tas bort. Sedan är det tragiskt att hundar drabbas pga djurägarens oförmåga att uppfostra. Har kollegor som inte tycker att man ska avliva friska hundar, och att hundarna ska omplaceras, men min uppfattning är den att man aldrig kan lita på en hund som visat dessa tendenser! Jag skulle ALDRIG vilja ha kvar en hund som gjort utfall mot barn- risken är överhängande att det händer igen!

• WhiteOleander
    Emmalinnéa skrev 2014-03-29 21:32:05 följande:

Det där är ju extrema undantag och känns ganska onödigt att diskutera från det breda perspektivet.

Vad jag vet brukar sådana hundar, som det helt enkelt slår slint på, inte gå att bota. Och då kan man inte skuldbelägga ägaren såklart. Dock bör man kolla hundens hälsa vid det läget så att det inte är något fysiskt som framkallat det innan man drar några slutsatser.
  • Lindsey Egot the only one
    Jacqueline skrev 2014-03-29 21:39:05 följande:
    Undrar det med ,mina hundar är nämligen väldigt vältränade/lydiga och har som sagt växt upp med barnen och jag kan därför utan att skämmas säga att OM dom mot förmodan helt oprovocerat skulle attackera mina barn så är det det sista dom gör.
    Och i mina ögon är du en mycket ansvarsfull hundägare med den synen.

De hundägare som ser på sina hundar som människor och gör dom mänskliga och tycker synd om hunden borde inte ha hund.

Man kan dressera lejon och tigrar också och ha dom som husdjur men man vet inte när djurets instinkt slår till. Se bara vad som hände Roy Horn i Sigmund och Roy. Deras tiger gick till attack mitt under en förställning fast de haft tigern i flertal år och den var tam. Men djur är just djur och de har instinkter som vi aldrig kan träna bort hur mycket vi än tror det.
  • Ikaslingon
    WhiteOleander skrev 2014-03-29 21:20:52 följande:

Svar på tråden Hund attackerar bebis