• Anonym (Frida)

Hund attackerar bebis

Ni som läst dagens nyheter: www.expressen.se/nyheter/hund-attackerade-och-bet-spadbarn/

Vad tycker ni är en lämplig konsekvens? Personligen tycker jag det borde ges ett ordentligt straff som avskräcker från att inte ta ansvar för sin hund.

Har även varit 2 händelser i (england?) ganska nyss där småbarn attackerats men också skadats svårt av hundar.

(Obs) detta är en tråd ang hundar som attackerar barn, ang barn som går fram till hundar osv det får ni ta i en annan tråd då det redan finns 1000 tals om det. I detta fallet kan inte barnet provocerat hunden på något vis.

Hur tycker ni vi skall lösa problemet, det är inte första och säkerligen inte sista gången en hund attackerar små barn, ofta så små att de omöjligt kunnat "reta" hunden.

• Svar på tråden Hund attackerar bebis
  • Guapa
    Anonym (.....) skrev 2014-03-30 10:51:37 följande:
    Ja? Alla hundar har blandats med andra raser från början.... Vad vill du få sagt med det där? Nej, de har inte använts i kamp. Alla hundar är farliga i fel händer.
    Precis det ville jag få sagt - att alla hundar kan bli farliga i fel händer. Och att amstaffen visst kan ha använts i kamp tidigare men att de egenskaperna har avlats bort. 
  • MuppinCowboy
    Lindsey Egot the only one skrev 2014-03-30 11:06:54 följande:
    Ja och ibland borde man avliva ägaren!
    Vet en tjej vars hund bet folk jämt helt utan provokation men hon vägrade avliva hunden. Uppgav falskt namn till de som blivit bitna för att polisen inte skulle få tag på henne. Hon är psykisk sjuk och såg inte problemet med hunden då hon ÄLSKAR hunden. Polisen fick tillslut sätta span på henne och ja de avlivade hunden. Och vad gjorde människan då. Jo skaffade en ny hund som fick samma beteende. Den hunden avlivades inom några månader. Den blev inte äldre än ett halvår. Hon fick hundförbud men vips så hade hennes mamma skaffat en hund till henne fast mamman stod som ägaren. Gissa, den hunden bet folk också. Denna människan var helt oförmögen att ta hand om hundar och blånekade att hundarna bet folk för hon ÄLSKAR ju hundar.

Att hundar oprovocerat i våra ögon går till attack beror på att vi inte kan läsa av hunden och då ska man inte ha hund. Hunden kan ha en dålig hundförare alt hunden kan vara sjuk.
    Ja det händer ju ofta att dessa olämpliga människor skaffar nya hundar, man blir förbannad och det borde finnas hårdare straff, hundförbud enbart är ju löjligt, det ska kosta också, mycket om dom bryter mot förbudet.
    Om hennes mamma skaffar hund och låter tjejen ta hand om hunden så tycker jag mamman skulle påläggas böter också i sådant fall.
    Dumhet diskriminerar inte
  • Guapa
    Lindsey Egot the only one skrev 2014-03-30 11:06:54 följande:
    Ja och ibland borde man avliva ägaren!
    Vet en tjej vars hund bet folk jämt helt utan provokation men hon vägrade avliva hunden. Uppgav falskt namn till de som blivit bitna för att polisen inte skulle få tag på henne. Hon är psykisk sjuk och såg inte problemet med hunden då hon ÄLSKAR hunden. Polisen fick tillslut sätta span på henne och ja de avlivade hunden. Och vad gjorde människan då. Jo skaffade en ny hund som fick samma beteende. Den hunden avlivades inom några månader. Den blev inte äldre än ett halvår. Hon fick hundförbud men vips så hade hennes mamma skaffat en hund till henne fast mamman stod som ägaren. Gissa, den hunden bet folk också. Denna människan var helt oförmögen att ta hand om hundar och blånekade att hundarna bet folk för hon ÄLSKAR ju hundar.

Att hundar oprovocerat i våra ögon går till attack beror på att vi inte kan läsa av hunden och då ska man inte ha hund. Hunden kan ha en dålig hundförare alt hunden kan vara sjuk.
    Det här är fruktansvärt. Och ett lysande exempel på att alla verkligen inte borde få ha hund. Hon skulle ha haft hundförbud och aldrig fått köpa den nya hunden. Det är synd att det inte finns bra regelverk för det här. Nu kan förvisso folk skaffa hund även på andra sätt än genom kennel men någon slags grundläggande kontroll borde ändå finnas. Precis som med bilar- alla hundar borde vara registrerade och besiktigade (vilket de ska vara idag?). Ägare borde ha "körkort" på sina hundar. Vid misskötsel av djuret borde körkortet dras in och personen kan inte längre köpa ny hund. Oregistrerade hundar skulle omhändertas omedelbart.
  • Lady Gaga

Hade detta hänt mig så hade hundjäveln inte levt efter detta.

Silence! I KEEL you!
  • Lindsey Egot the only one
    Guapa skrev 2014-03-30 11:19:19 följande:
    Det här är fruktansvärt. Och ett lysande exempel på att alla verkligen inte borde få ha hund. Hon skulle ha haft hundförbud och aldrig fått köpa den nya hunden. Det är synd att det inte finns bra regelverk för det här. Nu kan förvisso folk skaffa hund även på andra sätt än genom kennel men någon slags grundläggande kontroll borde ändå finnas. Precis som med bilar- alla hundar borde vara registrerade och besiktigade (vilket de ska vara idag?). Ägare borde ha "körkort" på sina hundar. Vid misskötsel av djuret borde körkortet dras in och personen kan inte längre köpa ny hund. Oregistrerade hundar skulle omhändertas omedelbart.
    Alla hundar SKA registreras hos Jordbruksverket.
  • Guapa
    Lindsey Egot the only one skrev 2014-03-30 11:24:41 följande:
    Alla hundar SKA registreras hos Jordbruksverket.
    Då sätter vi utropstecken istället för frågetecken :)
  • Anonym (Lassie)

1. Hunden ska avlivas.

2. Sverige ska genast anta samma kamphundslagstiftning som i Danmark.

• Anonym (anonym)

Det handlar inte om det var en kamphund eller ej. Golden är de som biter barn mest. Troligtvis för att de "ser så snälla ut" och man inte har lika mycket respekt för en golden än för en rottweiler. Samt att golden inte "varnar" på samma sätt som ex rottweiler. Hundar som biter barn oavsett ras är ett problem. Ibland kan man hitta "godtagbara" orsaker, ex provokation. Då är det föräldrarna som ska ha tillsyn över sina barn tillsammans med hunden. Och strikt hundansvar. Lämna inte en hund bunden utanför affären utan uppsikt. Visserligen ska inte främmande gå fram till hunden, men om olyckan är framme så är den.

Och sedan är det så naivt att inte tro att "kamphundar" är ett problem. Har jobbat som veterinär i många år i en storstad. Jobbade på ett djursjukhus där polisen ofta kom in med "kamphundar" för avlivning. Jag håller med om att djurägarna ofta är orsaken till hundarnas problem. Tyvärr är det icke lämpliga djurägare som gärna skaffar sig en hund som ska ge respekt, ex rottweilers, amstaffar, "pitbullkorsningar". Oftast korsningar av dessa. Jag säger inte att det inte går att rehabilitera en del av dessa hundar, men samtidigt går det inte att garantera att dessa hundar inte skadar någon igen. De kallas också "kamphundar" av en orsak, och det är att det är lättare att driva dessa till kamp. Självklart hade det varit bra om man kunde införa körkort för att skaffa hund. Eller barn. Men nu är det inte så. Avlivning är inget smärtsamt. Däremot är det inte ok med hundar som far illa, eller hundar som omplaceras och är otrygga. Förespråkar hellre avlivning än att nåt händer igen. Och det är skillnad på djur och människor. Älskar djur, annars hade jag inte haft det yrket jag har.

• Anonym (Lassie)
    Anonym (anonym) skrev 2014-03-30 12:01:54 följande:
    Det handlar inte om det var en kamphund eller ej. Golden är de som biter barn mest. Troligtvis för att de "ser så snälla ut" och man inte har lika mycket respekt för en golden än för en rottweiler. Samt att golden inte "varnar" på samma sätt som ex rottweiler. Hundar som biter barn oavsett ras är ett problem. Ibland kan man hitta "godtagbara" orsaker, ex provokation. Då är det föräldrarna som ska ha tillsyn över sina barn tillsammans med hunden. Och strikt hundansvar. Lämna inte en hund bunden utanför affären utan uppsikt. Visserligen ska inte främmande gå fram till hunden, men om olyckan är framme så är den.

Och sedan är det så naivt att inte tro att "kamphundar" är ett problem. Har jobbat som veterinär i många år i en storstad. Jobbade på ett djursjukhus där polisen ofta kom in med "kamphundar" för avlivning. Jag håller med om att djurägarna ofta är orsaken till hundarnas problem. Tyvärr är det icke lämpliga djurägare som gärna skaffar sig en hund som ska ge respekt, ex rottweilers, amstaffar, "pitbullkorsningar". Oftast korsningar av dessa. Jag säger inte att det inte går att rehabilitera en del av dessa hundar, men samtidigt går det inte att garantera att dessa hundar inte skadar någon igen. De kallas också "kamphundar" av en orsak, och det är att det är lättare att driva dessa till kamp. Självklart hade det varit bra om man kunde införa körkort för att skaffa hund. Eller barn. Men nu är det inte så. Avlivning är inget smärtsamt. Däremot är det inte ok med hundar som far illa, eller hundar som omplaceras och är otrygga. Förespråkar hellre avlivning än att nåt händer igen. Och det är skillnad på djur och människor. Älskar djur, annars hade jag inte haft det yrket jag har.

Vi börjar med kamphundarna så får vi se om det räcker.
  • Guapa

Jag förstår egentligen inte problemet med att införa licens på hundar. Det finns idag redan för vissa reptiler. Jag tänker mig att hunduppfödarna får hålla kurser för sina respektive raser, raserna kan lämpligen indelas i olika kategorier beroende på typ av hund, precis som med körkort. En grundutbildning helt enkelt. Licensen krävs sen vid köp av husdjur. Förlorar man sin licens pga misskötsel får man inte köpa ny hund.

De flesta engagerade hundägare går redan idag på olika kurser med sina djur för att lära sig deras språk och träna lydnad bl.a. Varför inte göra det obligatoriskt för de som skaffar hund för första gången eller väljer en "svårare" ras? Det borde bli bättre både för hund och ägare.

Svar på tråden Hund attackerar bebis