• Anonym (Frida)

Hund attackerar bebis

Ni som läst dagens nyheter: www.expressen.se/nyheter/hund-attackerade-och-bet-spadbarn/

Vad tycker ni är en lämplig konsekvens? Personligen tycker jag det borde ges ett ordentligt straff som avskräcker från att inte ta ansvar för sin hund.

Har även varit 2 händelser i (england?) ganska nyss där småbarn attackerats men också skadats svårt av hundar.

(Obs) detta är en tråd ang hundar som attackerar barn, ang barn som går fram till hundar osv det får ni ta i en annan tråd då det redan finns 1000 tals om det. I detta fallet kan inte barnet provocerat hunden på något vis.

Hur tycker ni vi skall lösa problemet, det är inte första och säkerligen inte sista gången en hund attackerar små barn, ofta så små att de omöjligt kunnat "reta" hunden.

• Svar på tråden Hund attackerar bebis
  • Abc321

Avlivning är det enda rätta, en frisk och normal hund sliter inte ut en bebis ur en barnvagn...

• zarah

En hund är inte bättre än hur ägaren har uppfostrat den. Så enkelt är det. VISST "normLa och väluppfostrade" kan attackera men det krävs nog en hel del provokation. Min mammas hund har aldrig rört ett barn. Har alltid varit tålig. Men en gång passade vi henne, då hon är svart och krullig smälte hon jätte bra in i vår matta där hon låg och sov. Dottern då knappt ett år kollar inte var hon går och snubblar över hunden. Och hunden flyger upp och nafsar henne i Armen. Men vem fan hade inte attackerar någon om någon dyker ner på er när ni sover? Inte förtjänar hon att dö för det.

• Anonym (Ägg)
    zarah skrev 2014-03-29 23:08:04 följande:

En hund är inte bättre än hur ägaren har uppfostrat den. Så enkelt är det. VISST "normLa och väluppfostrade" kan attackera men det krävs nog en hel del provokation. Min mammas hund har aldrig rört ett barn. Har alltid varit tålig. Men en gång passade vi henne, då hon är svart och krullig smälte hon jätte bra in i vår matta där hon låg och sov. Dottern då knappt ett år kollar inte var hon går och snubblar över hunden. Och hunden flyger upp och nafsar henne i Armen. Men vem fan hade inte attackerar någon om någon dyker ner på er när ni sover? Inte förtjänar hon att dö för det.

Alltså en olyckshändelse eller omedveten provokation då med andra ord?Något som kan hända vem som helst ja det håller jag med om och nej det avlivar man inte för.

Men om du satt ner ditt barn på golvet och hunden ist sprungit fram till barnet och bitit tag i de hade din åsikt då varit densamma?
  • darkhorse

Min första tanke då jag läste denna artikel i min lokaltidning var " vart var föräldrarna?" . Kanske skrek ungen som en stucken gris? En hund som inte är uppväxt med barn förstår inte sånt. En hund kan rentav försöka rädda en unge som skriker. I Aftonbladet (på nätet) stod det att hunden var kopplad. Det kan ha varit felskrivet och borde ha varit okopplad för då känns det mer sannolikt att detta hade kunnat hända. Är väldigt skeptisk mot polisen som kallade hunden för kamphund. Det är liksom gammal info att en kamphund är en kamphund och en sällskapshund är en sällskapshund. Ägaren ifråga var känd av polisen sen tidigare vilket kan betyda att hunden helt enkelt inte fått en okej uppväxt och uppfostran. Blir spännande att se hur "experterna" utvärderar hundens mentala hälsa. Tippar nämligen att om de verkligen är experter så kommer hunden att bli friskförklarad och förhoppningsvis omplacerad till någon som vet vad dom gör. Hade till och med kunnat ta emot den själv. Tycker nämligen inte att denna enskilda händelse tyder på en psykiskt skadad hund, snarare en ouppfostrad stackare som hamnat i fel hem. Om hunduppfödning vore mer kontrollerat (inga blandraser osv osv ) så skulle dessa problem minska drastiskt. Vissa säljer hundvalpar till vem som helst.

• Litet My

Darkhorse: Föräldern höll förmodligen i handtaget på vagnen som de flesta brukar göra. Vad har det för betydelse?

• Jacqueline

Darkhorse ,det stod amstaff i Aftonbladet iaf om det spelar ngn roll?Tycker dock att ras kvittar och media har ju sitt eget sätt att få folk att bli rädda/hysa agg osv ,i detta fall genom att kalla hunden ifråga för kamphund.

• Lindsey Egot the only one
    Litet My skrev 2014-03-30 00:21:31 följande:

Darkhorse: Föräldern höll förmodligen i handtaget på vagnen som de flesta brukar göra. Vad har det för betydelse?

Tydligen måste man lägga sig över sin avkomma när det kommer hundar. Annars är man en oansvarig förälder för fy vad barn kan provocera hundar!
  • slutatsnusa
    darkhorse skrev 2014-03-29 23:49:19 följande:
    Min första tanke då jag läste denna artikel i min lokaltidning var " vart var föräldrarna?" . Kanske skrek ungen som en stucken gris? En hund som inte är uppväxt med barn förstår inte sånt. En hund kan rentav försöka rädda en unge som skriker. I Aftonbladet (på nätet) stod det att hunden var kopplad. Det kan ha varit felskrivet och borde ha varit okopplad för då känns det mer sannolikt att detta hade kunnat hända. Är väldigt skeptisk mot polisen som kallade hunden för kamphund. Det är liksom gammal info att en kamphund är en kamphund och en sällskapshund är en sällskapshund. Ägaren ifråga var känd av polisen sen tidigare vilket kan betyda att hunden helt enkelt inte fått en okej uppväxt och uppfostran. Blir spännande att se hur "experterna" utvärderar hundens mentala hälsa. Tippar nämligen att om de verkligen är experter så kommer hunden att bli friskförklarad och förhoppningsvis omplacerad till någon som vet vad dom gör. Hade till och med kunnat ta emot den själv. Tycker nämligen inte att denna enskilda händelse tyder på en psykiskt skadad hund, snarare en ouppfostrad stackare som hamnat i fel hem. Om hunduppfödning vore mer kontrollerat (inga blandraser osv osv ) så skulle dessa problem minska drastiskt. Vissa säljer hundvalpar till vem som helst.

skippa Aftonbladet och håll dig till din lokaltidning som jag gissar är Sundsvalls tidning (st.nu) eller är det allehanda.se?
    där kan man läsa att "människor i närheten slet barnet ur hundens mun", att hunden var kopplad står på allehanda.se´s sida, samt att mannen som var ute med hunden iner var dess ägare, man undrar var föräldrarna höll hus
    hur kan du veta att det är en enskild händelse?
  • Litet My

Lindsey egot no 1: Med tanke på hur accepterat det verkar vara med hundar som biter barn kanske din ide faktiskt är relevant. Inte första tråden ett spädbarn blir bitet men den enda det är syyyyynd om är hunden :/

• darkhorse
    Lindsey Egot the only one skrev 2014-03-30 00:34:14 följande:
    Tydligen måste man lägga sig över sin avkomma när det kommer hundar. Annars är man en oansvarig förälder för fy vad barn kan provocera hundar!

I min lokaltidning stod det kamphund. Ganska tydligt vad media gör för att skapa rubriker... Är så trött på debatten ( som för övrigt drivs enbart av okunskap). Jag brukar säga att fördomar består av okunskap och det blir liksom bara mer och mer sant.
Svar på tråden Hund attackerar bebis