• MarieJ

IVF Maj 2014!

Hej på er! :)

Vi har fått remiss till IVF i Falun i början av maj, hela processen från utredningen har gått supersnabbt och idag har jag börjat med provera för att "nollställa" cykeln. Om några dagar är det alltså dags för spray och sen hamnar man väl mitt i klimakteriet då gissar jag ;)

Det är ju ingen lätt grej att gå igenom det här (varken psykiskt eller fysiskt) och vi har inte berättat för så många så jag bollar gärna allt med er som är i samma sits! Alltså om det några fler som är på g med IVF här i vår och ligger ungefär lika i "schemat" så skriv skriv skriv!

• Svar på tråden IVF Maj 2014!
  • Hoppet79

Småtussar: ok! Det kallas inte så här!! här är det frivilligt. Vi valde att inte ta testet! Eftersom resultatet inte är 100 procentigt.. Kan ju ha varit oklokt??!!

• Småtussar

Vi var överens och hade egentligen aldrig nån diskussion kring hur vi ville göra. Vi har två barn som är sju år, åtta när bebisen kommer, och diskuterade länge och väl om vi ville börja om med småbarn. Men längtan efter gemensamt barn tog överhanden. Dock är vi inte beredda på den insats som ett barn med särskilda behov kräver. Så beslutet var enkelt för oss. Lyckligtvis fick vi risken 1 på 19700 vilket är i princip 0 risk för kromosomfel. Det bästa man kan ha är 1 på 20000.

• Småtussar

Eftersom det här ändå är familjeliv lägger jag till en sak: det är helt ok att ha annan uppfattning än mig i frågan och det provocerar mig inte alls. För sex år sen när jag senast var gravid hade jag "gärna" tagit emot ett barn med Downs eftersom min livssituation och vardag var en annan. Men nu med dagens förutsättningar så är jag/vi inte redo för det.

• Hoppet79

Småtussar: förstår precis ! Inte är det ju nått man önskar sig precis! Nog drömmer man ju om ett fullt friskt barn när man fösöker bli gravid!! Vet bara med mig själv att jag aldrig skulle klara av att ta bort ett levande foster efter 8 års kämpande!! Därför vill jag ej heller veta!! Må hända då att det är idiotiskt tänkt!! Får bara hoppas på det bästa!!

Vilken vecka är du i nu??

• Småtussar

Hade vi inte haft barn sen tidigare hade vi nog tänkt lika som du. Jag är 12+3 idag. Och du?

• hoppetlever

Har inte kollat här på länge men fint att det verkar gå bra för er gravida! Går bra här med, förutom en helt hopplös barnmorska vilken vi bytt bort! Träffade henne för två veckor sedan, berättade att de på ivfkliniken sagt att jag (då) var 10+2 och hon tittar på mig och säger: nu är det jag som beräknar! och kommer fram till 7+6! Va f*n? Jag vet ju när jag blev gravid! Jag var där!!

Sen fick vi en kub-tid när barnet enligt mig och RMC är 14 veckor, dvs nästan förgammal för KUB (vilket inte gör oss nåt, vi vill egentligen bara se att den lever! Vi behåller oavsett!) Nästa mvc besök sen är inbokat 24 oktober! Känns ju som en evighet! Hur täta besök får ni på era mvc?

Hon frågade även om jag varit utsatt för våld i mitt liv, har någon annan fått den frågan? Blev så träffad att jag grät i 30 min. Verkar inte som att någon annan jag känner fått den frågan, därför jag undrar!

• bb2014
    hoppetlever skrev 2014-07-30 10:15:37 följande:

Har inte kollat här på länge men fint att det verkar gå bra för er gravida! Går bra här med, förutom en helt hopplös barnmorska vilken vi bytt bort! Träffade henne för två veckor sedan, berättade att de på ivfkliniken sagt att jag (då) var 10+2 och hon tittar på mig och säger: nu är det jag som beräknar! och kommer fram till 7+6! Va f*n? Jag vet ju när jag blev gravid! Jag var där!!

Sen fick vi en kub-tid när barnet enligt mig och RMC är 14 veckor, dvs nästan förgammal för KUB (vilket inte gör oss nåt, vi vill egentligen bara se att den lever! Vi behåller oavsett!) Nästa mvc besök sen är inbokat 24 oktober! Känns ju som en evighet! Hur täta besök får ni på era mvc?

Hon frågade även om jag varit utsatt för våld i mitt liv, har någon annan fått den frågan? Blev så träffad att jag grät i 30 min. Verkar inte som att någon annan jag känner fått den frågan, därför jag undrar!

Jag hör egentligen till i Juni-tråden. Men måste bara skriva att frågan om våld är en rutinfråga. Något märklig tycker jag.

Låter som en ruskigt dålig BM. När det gäller graviditetens längd är det bara att stå på sig, den är ju väldigt absolut när det gäller IVF. Risken är ju att det är för sent för KUB i v.14.
  • Småtussar

Min bm sa att vid IVF får man inte flytta BF oavsett fostrets storlek. Man vet ju hur gammalt det är.

• Hoppet79

Småtussar: 12+2 idag!! Och jo jag blev flyttad trots ivf hade annars varit 13+1 i dag! Men nu efter 3 ultraljud i v.7 o 9 nu 13 få jag väl lita på att storleken är enligt 12+2 och följa det!

Det spelar ju ingen roll sist å slutligen så länge fostert växer och mår bra!!

Har fortfarande svårt att fatta att jag faktist är gravid!! (Trots illamåendet och den svälda magen)

Fick se vårt lilla gryn idag och allt var ok och som det skulle !! Skulle ha lagt upp en bild om ja kunnat!!

Svar på tråden IVF Maj 2014!