• Anonym (trött)

20 årig "bonus" som bor hemma...

Plötsligt bor makens 20 åriga dotter här på heltid,tidigare bodde hon här varannan vecka och varannan vecka hos sin mamma. Nu vill hon bara bo här och maken har sagt ja utan att ens kolla med mig först , eller ens berätta något . Jag anser att hon borde flytta hemifrån men istället flyttar hon då hit på heltid. Kanske hade det inte stört mig lika mycket om hon åtminstonde bidrog med något. Men hon gör inget alls här hemma, och då menar jag inget. Hon beter sig som en av våra tonåringar och sitter på sitt rum och väntar på att maten blir klar, hjälper varken till med matlagning eller något annat. Så nu har jag,utan att ha något alls att säga till om,ytterligare en vuxen person som förväntar sig full service. Jag anser att vi behöver "hennes" rum till något av våra andra barn då de nu får dela rum för att hon ska ha ett eget.
    Men hon letar inte ens eget boende, står inte i någon bostadskö utan verkar vänta på att någon ska ge henne en lägenhet.
    Hon jobbar heltid men betalar inget hemma, hennes pengar går till kläder och nöjen. Maken hade sagt att hon skulle betala from januari i år men då hade hon ju inte råd att åka utomlands med kompisar i 3 veckor så då slapp hon.....Vi är inte alls överens min man och jag , men jag tycker att det är HAN som ska ställa kraven på henne, inte JAG.

• Svar på tråden 20 årig "bonus" som bor hemma...
  • Lavish

Du får ju sätta dig ner med din man och sätta upp regler för hur detta ska funka.

Att han vill erbjuda sin dotter ett hem är rimligt. 

Att hon ska ha "full service" som vuxen inneboende är givetvis inte rimligt. Hon får givetvis städa upp efter sig själv, tvätta sina egna kläder, samt hjälpa till med matlagning om hon tänkt äta med er. Självklart ska hon betala om hon har jobb och ni dessutom har behov av rummet till annat. Sen är det väl också rimligt att hon får lite "rabatt" och inte behöver betala så mycket som en främling som inneboende borde göra.

• Anonym (MrsC)
    Anonym (JO) skrev 2014-04-04 14:37:38 följande:
    Jag förstår inte varför "fattiga" ens skaffar barn...

Jag har läst på, ser ingenting negativt i att bli bortskämd (använder mig inte av ordet som anspelar på sporten).

Nej det är klart, varför skaffar man barn om man inte har råd att försörja dem livet ut? Om man tänker kräva att barnen ska bidra ekonomiskt när de fyllt 20 och har en egen inkomst? (obs - ironi).

Om du läser artikeln igen så står det precis vad som är negativt med att bli curlad, till exempel:
     ”Barnen får för litet motstånd”, väser Hougaard och varnar för att vi håller på att fostra lata, luststyrda människor som hyser föga respekt för sin omgivning.
  • BioBonus
    Nu bevisade du precis tesen du hävdar att du är motsatsen till. Så synd.
  • Anonym (MrsC)
    Lavish skrev 2014-04-04 14:41:13 följande:
    Du får ju sätta dig ner med din man och sätta upp regler för hur detta ska funka.

Att hon ska ha "full service" som vuxen inneboende är givetvis inte rimligt. Hon får givetvis städa upp efter sig själv, tvätta sina egna kläder, samt hjälpa till med matlagning om hon tänkt äta med er. Självklart ska hon betala om hon har jobb och ni dessutom har behov av rummet till annat. Sen är det väl också rimligt att hon får lite "rabatt" och inte behöver betala så mycket som en främling som inneboende borde göra.

Bra tips.
  • sextiotalist
    Anonym (JO) skrev 2014-04-04 14:31:54 följande:
    Det är ju fortfarande främst en idrott...men jag vet ju precis vad vi talar om och tycker bara ordet är fånigt.
    Men håller vi oss till ämnet så är jag otroligt nöjd över att vara lite bortskämd och oerhört tacksam att mina föräldrar alltid ställt upp för mig.

såklart du är det. Jag tror ingen som är uppfödd med silversked misstycker. Men det innebär inte att det är den optimala uppväxten. Östermalmsbratsen är inte så sympatiska alla gånger.

• Anonym (JO)
    BioBonus skrev 2014-04-04 14:43:00 följande:
    Nu bevisade du precis tesen du hävdar att du är motsatsen till. Så synd.
    Utveckla?
    Anonym (MrsC) skrev 2014-04-04 14:41:50 följande:

Nej det är klart, varför skaffar man barn om man inte har råd att försörja dem livet ut? Om man tänker kräva att barnen ska bidra ekonomiskt när de fyllt 20 och har en egen inkomst? (obs - ironi).

Om du läser artikeln igen så står det precis vad som är negativt med att bli curlad, till exempel:
     ”Barnen får för litet motstånd”, väser Hougaard och varnar för att vi håller på att fostra lata, luststyrda människor som hyser föga respekt för sin omgivning.
    Det sa jag inte, men man bör kunna ge barnet en bra uppväxt och är man fattig så tvivlar jag på att man kan göra det faktiskt. Man bör helt enkelt ha en viss ekonomisk standard för att ha barn.

Jag ser inte att det är så negativt och barn får ju annat motstånd i livet, man utövar en idrott, eller man går i skolan och presterar där så det kommer sig naturligt.
    Att förenkla livet är ju bara positivt, livet ska ju vara roligt och inte kastas bort på massa onödiga saker...kan man ta genvägar så tar man dem.
  • BioBonus
    Lavish skrev 2014-04-04 14:41:13 följande:

• MuppinCowboy

Jag har läst på, ser ingenting negativt i att bli bortskämd (använder mig inte av ordet som anspelar på sporten).
    och jag förstår inte varför man skaffar barn om man inte kan ge dom en uppfostran som innebär att man inte ser ner på andra eller förväntar sig saker hela tiden.

Det finns situationer i livet som mamma och pappa inte alltid kan rädda åt osjälvständiga barn, det kan ibland bli en dyrköpt läxa för båda föräldrar och barn.

Dumhet diskriminerar inte
  • Anonym (JO)
    sextiotalist skrev 2014-04-04 14:46:00 följande:

såklart du är det. Jag tror ingen som är uppfödd med silversked misstycker. Men det innebär inte att det är den optimala uppväxten. Östermalmsbratsen är inte så sympatiska alla gånger.

Är man lycklig med sin uppväxt så ser man ju den som den optimala och jag tycker snarare att många personer ifrån Östermalm är mer väluppfostrade än personer uppväxta i Akalla.
    Personligen så är jag uppväxt i Östersund och inte i på Östermalm i Stockholm även om jag bor nära (Vasastan) idag.
  • Anonym (JO)
    MuppinCowboy skrev 2014-04-04 14:46:51 följande:
    och jag förstår inte varför man skaffar barn om man inte kan ge dom en uppfostran som innebär att man inte ser ner på andra eller förväntar sig saker hela tiden.

Det finns situationer i livet som mamma och pappa inte alltid kan rädda åt osjälvständiga barn, det kan ibland bli en dyrköpt läxa för båda föräldrar och barn.

Ser man automatiskt ner på andra för att man blivit bortskämd med vissa saker?

Dessa situationer är vilka?
    Jag tror de flesta förstår att man måste prestera själv i skolan, på idrottsplanen, på arbetsmarknaden (med vissa undantag) men att man ändå kan ta en genväg till många platser i livet.
Svar på tråden 20 årig "bonus" som bor hemma...