• Anonym (trött)

20 årig "bonus" som bor hemma...

Plötsligt bor makens 20 åriga dotter här på heltid,tidigare bodde hon här varannan vecka och varannan vecka hos sin mamma. Nu vill hon bara bo här och maken har sagt ja utan att ens kolla med mig först , eller ens berätta något . Jag anser att hon borde flytta hemifrån men istället flyttar hon då hit på heltid. Kanske hade det inte stört mig lika mycket om hon åtminstonde bidrog med något. Men hon gör inget alls här hemma, och då menar jag inget. Hon beter sig som en av våra tonåringar och sitter på sitt rum och väntar på att maten blir klar, hjälper varken till med matlagning eller något annat. Så nu har jag,utan att ha något alls att säga till om,ytterligare en vuxen person som förväntar sig full service. Jag anser att vi behöver "hennes" rum till något av våra andra barn då de nu får dela rum för att hon ska ha ett eget.
    Men hon letar inte ens eget boende, står inte i någon bostadskö utan verkar vänta på att någon ska ge henne en lägenhet.
    Hon jobbar heltid men betalar inget hemma, hennes pengar går till kläder och nöjen. Maken hade sagt att hon skulle betala from januari i år men då hade hon ju inte råd att åka utomlands med kompisar i 3 veckor så då slapp hon.....Vi är inte alls överens min man och jag , men jag tycker att det är HAN som ska ställa kraven på henne, inte JAG.

• Svar på tråden 20 årig "bonus" som bor hemma...
  • Fjärilslarv
    nymedlem skrev 2014-04-03 16:28:18 följande:
    Jag gissar att 20 åringen har haft SITT rum mycket längre än ts tonåringar? Ska hon helt plötsligt flytta ut i en tältsäng för att hon fyllt 20?
    sitt rum?
    det är den som betalar lägenhetens hyras/låns rum, som hon i så fall lånar.
  • Froststar
    Amnia skrev 2014-04-03 16:41:58 följande:

Det är en jättevanlig lösning och i mina ögon en bra sådan. Kanske inte bland låginkomsttagare men alla verkar inte inom lågbetalda vårdyrken(eller andra låglöneyrken) eller lyfter bidrag.
    Jag tycker inte alls det är en bra lösning. När ungarna visat att de kan stå på egna ben kan man hjälpa dem. Men att curla dem och de ska förvänta sig att de inte behöver betala eller att de får tillbaka pengarna som betalat för deras egna kostnader... No way!
  • Ess
    nymedlem skrev 2014-04-03 16:28:18 följande:
    Jag gissar att 20 åringen har haft SITT rum mycket längre än ts tonåringar? Ska hon helt plötsligt flytta ut i en tältsäng för att hon fyllt 20?
    Har hon flyttat ut och lämnat rummet, så får hon stå sitt kast och bo i en tältsäng.

Hade min mans barn behövt någonstans att sova ett par veckor, så hade det varit soffan som gällde. Jag tycker inte att dom behövt betala något, förutsatt att dom åt middag ute (betalar själva) precis som vi gör, annars hade dom fått handla själva. Jag förutsätter även att dom använt sina mobiler att ringa från. Att dom varit självgående helt enkelt.
    Hade dom förväntat sig lagad mat och uppassning, hade nog min man satt ner foten. För han hade inte orkat sköta dem också, ovanpå allt annat som ska göras.
  • nymedlem
    MuppinCowboy skrev 2014-04-03 16:41:21 följande:

Nej men för att hon har flyttat hemifrån.

Däremot som jag påpekade så tycker jag TS och pappan har brustit som inte gett alla barnen en privat sfär när dom alla bodde hemma.
    och det är otroligt fult gjort att först ge de andra barnen ett eget rum bara för att när äldsta vill flytta hem igen skuffa ihop dom igen.

Självklart ska man kunna hjälpa sin utflyttade barn det vänder jag mig inte emot, men det äldre utflyttade barnet måste inse att man inte kan få samma komfort som innan, eller ska föräldrarna bevara barnens rum långt efter dom flyttat även om rummet behövs till annat? Kan föräldrar förvänta sig ett eget rum sen hemma hos de utflyttade barnen också då?

Jag tycker så här.

1) Pappan diskuterar med TS, han ska inte behöva be om lov men han bestämmer inte själv heller.
    2) Tonåringarna ska inte behöva återgå till att dela rum utan det får pappan komma fram till en lösning som passar och som inte går ut över någon annan som bor i hemmet.
    3) 20-åringen ska hjälpa till hemma, men det ska de andra barnen också göra, lika regler för alla alltså, de andra tonåringarna ska inte glassa omkring hemma heller utan att behöva hjälpa till.
    4)20-åringen bidrar ekonomiskt, hur mycket kommer pappan och TS överens om
    5)Alla ska visa hänsyn och respekt

Hon hade INTE flyttat hemifrån - hon bodde varannan vecka. Står i ts!
  • nymedlem
    Ess skrev 2014-04-03 17:39:12 följande:
    Har hon flyttat ut och lämnat rummet, så får hon stå sitt kast och bo i en tältsäng.

Hade min mans barn behövt någonstans att sova ett par veckor, så hade det varit soffan som gällde. Jag tycker inte att dom behövt betala något, förutsatt att dom åt middag ute (betalar själva) precis som vi gör, annars hade dom fått handla själva. Jag förutsätter även att dom använt sina mobiler att ringa från. Att dom varit självgående helt enkelt.
    Hade dom förväntat sig lagad mat och uppassning, hade nog min man satt ner foten. För han hade inte orkat sköta dem också, ovanpå allt annat som ska göras.
    Hon bodde varannan vecka och hade inte flyttat ut.

Min sambos son hade flyttat till mamman några månader. Sedan flyttade jag hem till sambon och då ville han plötsligt flytta tillbaka till sin pappa. (eftersom jag bor här nu)

Jag skulle aldrig komma på tanken att säga nej till det. Han fick ta sitt gamla rum, som egentligen mitt lilla barn hade behövt bättre.
  • Alltiallo

Fy skäms på din man som bestämmer över dig i ert hem & tillåter en sk vuxen tära på er & ej ta tag i sitt liv!!

• nymedlem
    Fjärilslarv skrev 2014-04-03 16:47:32 följande:
    sitt rum?
    det är den som betalar lägenhetens hyras/låns rum, som hon i så fall lånar.
    Men hon bodde ju kvar varannan vecka tills hon plötsligt började bo på heltid. Bodde ts tonåringar i det rummet varannan vecka när dottern var hos sin mamma alltså?
  • Ess
    nymedlem skrev 2014-04-03 17:43:24 följande:
    Hon bodde varannan vecka och hade inte flyttat ut.

Min sambos son hade flyttat till mamman några månader. Sedan flyttade jag hem till sambon och då ville han plötsligt flytta tillbaka till sin pappa. (eftersom jag bor här nu)

Jag skulle aldrig komma på tanken att säga nej till det. Han fick ta sitt gamla rum, som egentligen mitt lilla barn hade behövt bättre.
    Är man trångbodd och hon är vuxen med råge, då är det kanske dags att ge en liten hint om att det är dags att skaffa eget.
    Jag tror nog att min mans ex gav barnen en knuff (ordnade lägenheter) för att dom skulle komma ut. För det gick väldigt snabbt från att sitta nöjd hemma till att båda hade boende.

Att dom skulle flytta hit så länge att dom behövt ett rum hade inte kommit på tal. Men en kortare period hade varit ok, att bo på soffan, eller dela rum med ett av de mindre barnen.

Ot. Har det gått bra?
    Gillar han din mat, eller han har tagit över köket självSkrattande.
  • Fjärilslarv
    nymedlem skrev 2014-04-03 17:49:00 följande:
    Men hon bodde ju kvar varannan vecka tills hon plötsligt började bo på heltid. Bodde ts tonåringar i det rummet varannan vecka när dottern var hos sin mamma alltså?
    så länge inte barn betalar någon hyra så är det inte deras rum, de lånar rummen av sina föräldrar.
    det är ju föräldrarna som betalar för rummen.
  • Amnia
    Froststar skrev 2014-04-03 17:15:10 följande:
    Jag tycker inte alls det är en bra lösning. När ungarna visat att de kan stå på egna ben kan man hjälpa dem. Men att curla dem och de ska förvänta sig att de inte behöver betala eller att de får tillbaka pengarna som betalat för deras egna kostnader... No way!

Vi som inte är helt inkompetenta föräldrar klarar av att ge våra barn saker och samtidigt lära dem att allt man får ska betalas på något sätt.
Svar på tråden 20 årig "bonus" som bor hemma...