• Anonym (trött)

20 årig "bonus" som bor hemma...

Plötsligt bor makens 20 åriga dotter här på heltid,tidigare bodde hon här varannan vecka och varannan vecka hos sin mamma. Nu vill hon bara bo här och maken har sagt ja utan att ens kolla med mig först , eller ens berätta något . Jag anser att hon borde flytta hemifrån men istället flyttar hon då hit på heltid. Kanske hade det inte stört mig lika mycket om hon åtminstonde bidrog med något. Men hon gör inget alls här hemma, och då menar jag inget. Hon beter sig som en av våra tonåringar och sitter på sitt rum och väntar på att maten blir klar, hjälper varken till med matlagning eller något annat. Så nu har jag,utan att ha något alls att säga till om,ytterligare en vuxen person som förväntar sig full service. Jag anser att vi behöver "hennes" rum till något av våra andra barn då de nu får dela rum för att hon ska ha ett eget.
    Men hon letar inte ens eget boende, står inte i någon bostadskö utan verkar vänta på att någon ska ge henne en lägenhet.
    Hon jobbar heltid men betalar inget hemma, hennes pengar går till kläder och nöjen. Maken hade sagt att hon skulle betala from januari i år men då hade hon ju inte råd att åka utomlands med kompisar i 3 veckor så då slapp hon.....Vi är inte alls överens min man och jag , men jag tycker att det är HAN som ska ställa kraven på henne, inte JAG.

• Svar på tråden 20 årig "bonus" som bor hemma...
  • MuppinCowboy

Egentligen är det ju inte bonusen som är problemet det är ju mannen som tar beslut utan att involvera sin sambo och som kör över alla.

Tillsammans löser man allt som har med hushållsregler och om man ska betala hemma osv, även vilka som ska dela rum etc.

Dumhet diskriminerar inte
  • Anonym (JO)

Jesus, vilka stora problem folk har...suck!

• sextiotalist
    Fjärilslarv skrev 2014-04-03 11:21:47 följande:
    jo men nu är det så att det kanske inte är så lätt att få en bostad när man är så ung? i alla fall inte första hand.
    Det påstod jag inte heller, men jag motsatte mig att uppmuntra barnet att bo hemma så länge som möjligt, det var det jag motsatte mig.
  • Anonym (Liz)
    Anonym (trött) skrev 2014-04-02 19:54:31 följande:
    Våra tonåringar hjälper till när jag ber dem/säger till dem , men gör inte mycket självmant. Dock tycker jag det är skillnad på att vara 14 år mot att vara 20 år . Som vuxen så tycker jag att man faktiskt kan ta sin del av ansvaret mer självmant och inte bara göra något ifall någon säger till....
    Jag pratar självklart med min man men utan resultat.
    Här hemma så betalar jag all mat och boende kostnaderna delar vi på .
    Ingen förväntar sig kanske att jag ska passa upp på henne men hon bor ju ändå här och bidrar därmed till sopor, disk etc .. Som vuxen så förväntar jag mig att hon bidrar till hushållet genom att plocka undan, plocka i eller ur diskmaskinen, gå ut med sopor, handla om mjölk /juice /bröd etc tar slut, röja upp efter maten osv ... Dvs bidrar till hemmet och inte bara bor här med någon slags "all inclusive "
    Öhm?? Plocka ur diskmaskinen, gå ut med sopor, plocka av efter sig, hjälpa till och vika tvätt sådant får mina flickor på 7 och 9år göra. Än så länge så tycker de att det är kul så de blir bara glada om de får hjälpa till..
    Känns så konstigt bara att en 20 åring inte gör detta.
    När jag växte upp så fick vi barn hjälpa till hemma, som 17åring fick jag dammsuga hela huset 1 gång i veckan, städa toaletten på min våning 1 gång i veckan. Blev soppåsen full så går man ut med den. Är diskmaskinen klar så plockar man ur den.. Hade jag inte hjälpt till så hade jag inte heller haft några fickpengar/månadspeng.. 
  • Anonym (tändstickan)

Hmm, har svårt att förstå en 20-åring som frivilligt bor hemma hos föräldrarna. i den åldern vill man ju frigöra sig och skaffa eget o leva på egna villkor. det är en sak om man inte kan, men om hon har ett heltidsjobb så fattar jag inte vad som är problemet.

• Anonym (jaja)
    Anonym (trött) skrev 2014-04-02 19:08:35 följande:
    Plötsligt bor makens 20 åriga dotter här på heltid,

stackars barn kanske hon är inte redo för stora världen än. du kanske borde hjälpa henne lite istället visa henne hur man ställer sig i bostadskö, betalar hyran lagar enklare mat rätter kanske det "är inte ditt jobb" men hur ska hon annars lära sig 
  • MuppinCowboy
    Anonym (JO) skrev 2014-04-03 11:30:35 följande:
    Jesus, vilka stora problem folk har...suck!
    Om du plötsligt var tvungen att dela ditt rum med någon dvs din privata sfär tas ifrån dig då hade du nog också sett det som ett problem tror du inte?

Eller om din ekonomi påverkades utan att du blev tillfrågad, att du fick städa efter fler, säg att din svärmor eller svärfar flyttade in utan du blev tillfrågad du skulle inte reagera alls menar du? Du jag tror dig inte.

• MuppinCowboy
    Anonym (jaja) skrev 2014-04-03 12:08:40 följande:

stackars barn kanske hon är inte redo för stora världen än. du kanske borde hjälpa henne lite istället visa henne hur man ställer sig i bostadskö, betalar hyran lagar enklare mat rätter kanske det "är inte ditt jobb" men hur ska hon annars lära sig 
    Hur?

Genom att hennes föräldrar lär henne kanske?
  • Anonym (jaja)
    MuppinCowboy skrev 2014-04-03 12:11:40 följande:
    Hur?

Genom att hennes föräldrar lär henne kanske?
    ja men dom gör ju tydligen inte det, då får nån ansvarig människa ställa upp
    förstår hon vad kronofogden är eller hyregästföreningen , eller vem som ska fixa hennes toalett om den går sönder klar.t det blir läskigt annars
  • Anonym (MrsC)
    sextiotalist skrev 2014-04-03 07:32:37 följande:
    Den här 20-åringen har ett arbete, tjänar pengar och lyfter tydligen inte ett finger. Det är att curla sitt barn. Självklart så hade sambons barn kunnat få låna en soffa om det krisade, men vi hade inte slängt ut vårt hemmaboende barn ur hans  för att den vuxna hade inte hade någonstans att bo.
    Jag bodde hemma ett tag när jag var färdig med studierna, innan jag fick lägenhet i Stockholm. Jag bodde i kontorsrummet, hade en bäddsoffa, betalade hemma och bidrog till arbetet hemma. Hade jag  betett mig som 20-åringen i TS hade jag åkt ut med huvudet före.
    TS har via sin sambo tydligen ställt krav, men så länge hon inte har honom med på tåget, så fungerar det inte. Det enda TS kan göra nu är att se till att hennes sambo får ta hela lasset.

Håller helt med dig! Bra skrivet.
Svar på tråden 20 årig "bonus" som bor hemma...