• Anonym (trött)

20 årig "bonus" som bor hemma...

Plötsligt bor makens 20 åriga dotter här på heltid,tidigare bodde hon här varannan vecka och varannan vecka hos sin mamma. Nu vill hon bara bo här och maken har sagt ja utan att ens kolla med mig först , eller ens berätta något . Jag anser att hon borde flytta hemifrån men istället flyttar hon då hit på heltid. Kanske hade det inte stört mig lika mycket om hon åtminstonde bidrog med något. Men hon gör inget alls här hemma, och då menar jag inget. Hon beter sig som en av våra tonåringar och sitter på sitt rum och väntar på att maten blir klar, hjälper varken till med matlagning eller något annat. Så nu har jag,utan att ha något alls att säga till om,ytterligare en vuxen person som förväntar sig full service. Jag anser att vi behöver "hennes" rum till något av våra andra barn då de nu får dela rum för att hon ska ha ett eget.
    Men hon letar inte ens eget boende, står inte i någon bostadskö utan verkar vänta på att någon ska ge henne en lägenhet.
    Hon jobbar heltid men betalar inget hemma, hennes pengar går till kläder och nöjen. Maken hade sagt att hon skulle betala from januari i år men då hade hon ju inte råd att åka utomlands med kompisar i 3 veckor så då slapp hon.....Vi är inte alls överens min man och jag , men jag tycker att det är HAN som ska ställa kraven på henne, inte JAG.

• Svar på tråden 20 årig "bonus" som bor hemma...
  • sextiotalist
    Anonym (JO) skrev 2014-04-04 14:48:17 följande:
    Är man lycklig med sin uppväxt så ser man ju den som den optimala och jag tycker snarare att många personer ifrån Östermalm är mer väluppfostrade än personer uppväxta i Akalla.
    Personligen så är jag uppväxt i Östersund och inte i på Östermalm i Stockholm även om jag bor nära (Vasastan) idag.

och min erfarenhet är att de från Östermalm är odrägligare än de som kommer från normal medelklass. Jodå, jag har träffat en hel del med din inställning. Där de trott att det räckt med att vifta med pappas guld-VISA så fick man som man ville.
  • Anonym (JO)
    sextiotalist skrev 2014-04-04 14:52:01 följande:

och min erfarenhet är att de från Östermalm är odrägligare än de som kommer från normal medelklass. Jodå, jag har träffat en hel del med din inställning. Där de trott att det räckt med att vifta med pappas guld-VISA så fick man som man ville.
    Vilka olika upplevelser man kan ha, jag tycker som sagt att folk som kommer ifrån dessa områden oftare är både mer väluppfostrade och vänliga mot sin omgivning.

Alla förstår att det inte gäller alla situationer, men däremot kan man förenkla livet så är det ju skönt och livet ska ju vara roligt.
  • Anonym (MrsC)
    Anonym (JO) skrev 2014-04-04 14:46:18 följande:
    Utveckla?

Det sa jag inte, men man bör kunna ge barnet en bra uppväxt och är man fattig så tvivlar jag på att man kan göra det faktiskt. Man bör helt enkelt ha en viss ekonomisk standard för att ha barn.

Jag ser inte att det är så negativt och barn får ju annat motstånd i livet, man utövar en idrott, eller man går i skolan och presterar där så det kommer sig naturligt.
    Att förenkla livet är ju bara positivt, livet ska ju vara roligt och inte kastas bort på massa onödiga saker...kan man ta genvägar så tar man dem.
    Vi tycker olika du och jag, det är bara att konstatera. Om mina barn förväntar sig att bo kvar gratis hemma och få allt serverat, full service, när de är vuxna och har egen inkomst (som 20-åringen TS skriver om) så skulle jag känna att jag hade gjort något fel, missat något viktigt, i deras uppfostran.
  • Anonym (JO)
    Anonym (MrsC) skrev 2014-04-04 15:02:19 följande:
    Vi tycker olika du och jag, det är bara att konstatera. Om mina barn förväntar sig att bo kvar gratis hemma och få allt serverat, full service, när de är vuxna och har egen inkomst (som 20-åringen TS skriver om) så skulle jag känna att jag hade gjort något fel, missat något viktigt, i deras uppfostran.
    Vi får nog konstatera att vi helt enkelt tycker olika! :)
    Jag är bara glad att jag fått bo hemma (skulle aldrig ens tänka på att betala) och inte kastats ut på gatan, att mina föräldrar alltid ställer upp och finns där.
    Jag känner att jag är viktig för dem helt enkelt...
  • Anonym (Klok bok)

Boktips: "Hur barnen tog makten" av David Eberhard.Glad

• Anonym (MrsC)
    Anonym (JO) skrev 2014-04-04 15:03:59 följande:
    Vi får nog konstatera att vi helt enkelt tycker olika! :)
    Jag är bara glad att jag fått bo hemma (skulle aldrig ens tänka på att betala) och inte kastats ut på gatan, att mina föräldrar alltid ställer upp och finns där.
    Jag känner att jag är viktig för dem helt enkelt...

Nej nu förstår du inte hur jag menar! Jag finns alltid där för mina barn och ställer alltid upp för dem och skulle aldrig kasta ut dem på gatan och mina barn vet att de är viktigast i världen för mig. Där är ingen skillnad mellan mig och dina föräldrar.

Men det innebär inte att jag kommer att låta dem bo gratis hemma utan att göra ett handtag när de är vuxna och har egen inkomst. Jag skulle inte "låta" min sambo göra det heller! Det är självklart att min sambo och jag hjälps åt med att betala våra utgifter och göra det som behöver göras här hemma. Så gör man när man är vuxna personer som bor ihop.

Det är DÄR jag inte tycker som dina föräldrar gjorde. De tycker att det är ok att fortsätta behandla sitt vuxna barn som ett barn genom att försörja och serva utan att ställa krav.
  • sextiotalist
    Anonym (JO) skrev 2014-04-04 14:56:41 följande:
    Vilka olika upplevelser man kan ha, jag tycker som sagt att folk som kommer ifrån dessa områden oftare är både mer väluppfostrade och vänliga mot sin omgivning.

Alla förstår att det inte gäller alla situationer, men däremot kan man förenkla livet så är det ju skönt och livet ska ju vara roligt.
    Haha, om du visste hur många nyrika brats som drar sig till dessa områden och beter sig som svin. Jodå, de fanns redan under 80-talet under min studenttid. Inte bara i Stockholm, även i andra städer. Jodå, jag har umgåtts med dom och ofta var våra tankar "väx upp för sjutton och göm dig inte bakom pappsens pengar" 
  • Anonym (JO)
    Anonym (MrsC) skrev 2014-04-04 15:10:06 följande:

Nej nu förstår du inte hur jag menar! Jag finns alltid där för mina barn och ställer alltid upp för dem och skulle aldrig kasta ut dem på gatan och mina barn vet att de är viktigast i världen för mig. Där är ingen skillnad mellan mig och dina föräldrar.

Men det innebär inte att jag kommer att låta dem bo gratis hemma utan att göra ett handtag när de är vuxna och har egen inkomst. Jag skulle inte "låta" min sambo göra det heller! Det är självklart att min sambo och jag hjälps åt med att betala våra utgifter och göra det som behöver göras här hemma. Så gör man när man är vuxna personer som bor ihop.

Det är DÄR jag inte tycker som dina föräldrar gjorde. De tycker att det är ok att fortsätta behandla sitt vuxna barn som ett barn genom att försörja och serva utan att ställa krav.
    Inte gällande allt tydligen ;)

Nja, det stämmer ju inte!
    Hört om hemmafruar? :P

På vilket sätt är det fel?
  • BioBonus
    sextiotalist skrev 2014-04-04 15:14:48 följande:
    Haha, om du visste hur många nyrika brats som drar sig till dessa områden och beter sig som svin. Jodå, de fanns redan under 80-talet under min studenttid. Inte bara i Stockholm, även i andra städer. Jodå, jag har umgåtts med dom och ofta var våra tankar "väx upp för sjutton och göm dig inte bakom pappsens pengar" 
    Och jag som är uppvuxen på Östermalm har aldrig fått gömma mig bakom pappas pengar. Tack och lov :) Och det får inte mina barn göra heller. 
  • Anonym (JO)
    sextiotalist skrev 2014-04-04 15:14:48 följande:
    Ändå är de fler som är väluppfostrade ifrån dessa områden än andra...

Hur har dessa inte växt upp? många av dessa människor blir ju väldigt framgångsrika personer som själva tjänar gott om med pengar senare i livet.
Svar på tråden 20 årig "bonus" som bor hemma...