• Anonym (trött)

20 årig "bonus" som bor hemma...

Plötsligt bor makens 20 åriga dotter här på heltid,tidigare bodde hon här varannan vecka och varannan vecka hos sin mamma. Nu vill hon bara bo här och maken har sagt ja utan att ens kolla med mig först , eller ens berätta något . Jag anser att hon borde flytta hemifrån men istället flyttar hon då hit på heltid. Kanske hade det inte stört mig lika mycket om hon åtminstonde bidrog med något. Men hon gör inget alls här hemma, och då menar jag inget. Hon beter sig som en av våra tonåringar och sitter på sitt rum och väntar på att maten blir klar, hjälper varken till med matlagning eller något annat. Så nu har jag,utan att ha något alls att säga till om,ytterligare en vuxen person som förväntar sig full service. Jag anser att vi behöver "hennes" rum till något av våra andra barn då de nu får dela rum för att hon ska ha ett eget.
    Men hon letar inte ens eget boende, står inte i någon bostadskö utan verkar vänta på att någon ska ge henne en lägenhet.
    Hon jobbar heltid men betalar inget hemma, hennes pengar går till kläder och nöjen. Maken hade sagt att hon skulle betala from januari i år men då hade hon ju inte råd att åka utomlands med kompisar i 3 veckor så då slapp hon.....Vi är inte alls överens min man och jag , men jag tycker att det är HAN som ska ställa kraven på henne, inte JAG.

• Svar på tråden 20 årig "bonus" som bor hemma...
  • Anonym (MrsC)
    Anonym (JO) skrev 2014-04-04 15:17:48 följande:
    Inte gällande allt tydligen ;)

Nja, det stämmer ju inte!
    Hört om hemmafruar? :P

På vilket sätt är det fel?

Jag förstår inte var hemmafruar kommer in i bilden? Jag talar (ok, skriver) om vuxna människor som förvärvsarbetar och att jag förväntar mig att dessa bidrar efter förmåga till hemmet både med pengar och hushållsarbete.

Men förklara gärna hur du menar med hemmafruar.

• Anonym (MrsC)
    sextiotalist skrev 2014-04-04 15:14:48 följande:
    Haha, om du visste hur många nyrika brats som drar sig till dessa områden och beter sig som svin. Jodå, de fanns redan under 80-talet under min studenttid. Inte bara i Stockholm, även i andra städer. Jodå, jag har umgåtts med dom och ofta var våra tankar "väx upp för sjutton och göm dig inte bakom pappsens pengar" 

De fanns under 90-talet med :) "varför bor du så långt utanför stan, kan du inte säga åt din pappa att köpa en lägenhet i stan åt dig istället?" och så totalt oförstående blickar när jag sa att "nej han har faktiskt inte pengar till det".
  • Anonym (JO)
    Anonym (MrsC) skrev 2014-04-04 15:23:38 följande:

Jag förstår inte var hemmafruar kommer in i bilden? Jag talar (ok, skriver) om vuxna människor som förvärvsarbetar och att jag förväntar mig att dessa bidrar efter förmåga till hemmet både med pengar och hushållsarbete.

Men förklara gärna hur du menar med hemmafruar.

Du talade om att båda i ett hushåll betalar, det gäller ju inte om den ena är hemmafru.
  • Anonym (MrsC)
    Anonym (JO) skrev 2014-04-04 15:26:27 följande:
    Du talade om att båda i ett hushåll betalar, det gäller ju inte om den ena är hemmafru.

Aha, det var så du menade! Nej om min sambo var hemmafru så skulle jag förvänta mig att han istället gjorde mer av arbetet hemma och jag stod för inkomsterna. Självklart.

Det skulle jag också tycka var en bra lösning om mina vuxna barn bodde kvar hemma och inte hade inkomst och kunde betala, att de istället ägnade en del av sina lediga dagar åt att göra en större del av hushållsarbetet.

Men i TS fall så gör ju 20-åringen varken eller vad jag förstått och det är det som jag reagerar på. Hon bidrar varken med pengar (fast hon har jobb och inkomst) eller med någon arbetsinsats hemma.
  • sextiotalist
    Anonym (JO) skrev 2014-04-04 15:26:27 följande:
    Men om personen är hemmafru, så sköter personen hushållet och gör en del hemma, om man inte förvärvsarbetar. I vilket fall i min värld.
    Visst finns det lyxfruar, absolut.

Så man bidrar med det man kan.
  • Anonym (JO)
    Anonym (MrsC) skrev 2014-04-04 15:31:05 följande:

Aha, det var så du menade! Nej om min sambo var hemmafru så skulle jag förvänta mig att han istället gjorde mer av arbetet hemma och jag stod för inkomsterna. Självklart.

Det skulle jag också tycka var en bra lösning om mina vuxna barn bodde kvar hemma och inte hade inkomst och kunde betala, att de istället ägnade en del av sina lediga dagar åt att göra en större del av hushållsarbetet.

Men i TS fall så gör ju 20-åringen varken eller vad jag förstått och det är det som jag reagerar på. Hon bidrar varken med pengar (fast hon har jobb och inkomst) eller med någon arbetsinsats hemma.
    I många familjer ser det inte ut så, speciellt inte idag när vi har rut- avdrag och du inte behöver städa själv.

När jag bodde hemma var det självklart att jag hjälpte till med saker, visst jag lagade inte mat men det gör jag aldrig idag heller, men dammsög och torkade golv gjorde jag ju.
  • sextiotalist
    Anonym (JO) skrev 2014-04-04 15:19:11 följande:
    Ändå är de fler som är väluppfostrade ifrån dessa områden än andra...

Hur har dessa inte växt upp? många av dessa människor blir ju väldigt framgångsrika personer som själva tjänar gott om med pengar senare i livet.

Om du menar med väluppfostrad, kan vett och etikett, vilken kniv man ska använda och hur man använder servett, då håller jag med dig.
    Men om du avser hur man beter sig mot andra personer, då håller jag inte med dig. Jag har lite svårt att se att en person är väluppfostrad när man går fram som furie på semesterorterna på somrarna, ger Stockholmare dåligt rykte, vaskar champagne och beter sig som man äger stan.

Att kunna vett och etikett, använda rätt vokabulär är en del av uppfostran, att visa respekt, att bete sig trevligt, att vara hjälpsam och ödmjuk är en annan del

Jag har vänner som vuxit upp med stenrika föräldrar, men ändå tagit studielån, flyttat medvetet hemifrån så tidigt som möjligt (nej, inte ens fått en lägenhet) och de är trevliga, ödmjuka, och nu har deras ungdomar börja växa upp och nej, de förväntar sig inte att mamma/pappa ska försörja dom under högskoletiden.

Flera av dessa har arbetat, tom på MacDonalds, som vårdbträde (numera finns inte de kvar), städat etc för att försörja sig på sommaren. Tryggheten har funnits att om de inte fixat det, så har det funnits en skyddsnät.
  • BioBonus
    sextiotalist skrev 2014-04-04 15:38:03 följande:

Om du menar med väluppfostrad, kan vett och etikett, vilken kniv man ska använda och hur man använder servett, då håller jag med dig.
    Men om du avser hur man beter sig mot andra personer, då håller jag inte med dig. Jag har lite svårt att se att en person är väluppfostrad när man går fram som furie på semesterorterna på somrarna, ger Stockholmare dåligt rykte, vaskar champagne och beter sig som man äger stan.

Att kunna vett och etikett, använda rätt vokabulär är en del av uppfostran, att visa respekt, att bete sig trevligt, att vara hjälpsam och ödmjuk är en annan del

Jag har vänner som vuxit upp med stenrika föräldrar, men ändå tagit studielån, flyttat medvetet hemifrån så tidigt som möjligt (nej, inte ens fått en lägenhet) och de är trevliga, ödmjuka, och nu har deras ungdomar börja växa upp och nej, de förväntar sig inte att mamma/pappa ska försörja dom under högskoletiden.

Flera av dessa har arbetat, tom på MacDonalds, som vårdbträde (numera finns inte de kvar), städat etc för att försörja sig på sommaren. Tryggheten har funnits att om de inte fixat det, så har det funnits en skyddsnät.
    Jag är en av dessa tex :)
  • Anonym (JO)
    sextiotalist skrev 2014-04-04 15:38:03 följande:

Delvis det och delvis hur man bemöter andra människor, hur man talar och hur hjälpsam man är mot andra människor.
    De personer som gör det är ofta personer ifrån landet som gärna vill "leka stekare", folk som sparat länge för att kunna känna sig som en kung. Det är knappast kungabarnens vänner som beter sig på det viset...

Jag har vänner som också har föräldrar med pengar, som sluppit ta studielån, inte flyttat hemifrån tidigt, inte köpt sin lägenhet själv men som ändå är trevliga och snälla människor.
    Jag tycker själv jag är en ganska trevlig människa men har tack och lov aldrig behövt låna pengar till vare sig studier eller bostad och jag är så oerhört tacksam och lycklig över det.
  • BioBonus

Och faktum är att även vi som har vuxit upp med silversked fullkomligt ruttnar på dessa idioter som inte klarar av att stå på egna ben utan lever på sina föräldrars pengar, rykte och namn. Att ha pengar är inte detsamma som att bete sig vettigt och väluppfostrat. Tvärtom ibland. Pengar tas som en ursäkt att bete sig som vilket svin som helst.

Svar på tråden 20 årig "bonus" som bor hemma...