• Anonym (trött)

20 årig "bonus" som bor hemma...

Plötsligt bor makens 20 åriga dotter här på heltid,tidigare bodde hon här varannan vecka och varannan vecka hos sin mamma. Nu vill hon bara bo här och maken har sagt ja utan att ens kolla med mig först , eller ens berätta något . Jag anser att hon borde flytta hemifrån men istället flyttar hon då hit på heltid. Kanske hade det inte stört mig lika mycket om hon åtminstonde bidrog med något. Men hon gör inget alls här hemma, och då menar jag inget. Hon beter sig som en av våra tonåringar och sitter på sitt rum och väntar på att maten blir klar, hjälper varken till med matlagning eller något annat. Så nu har jag,utan att ha något alls att säga till om,ytterligare en vuxen person som förväntar sig full service. Jag anser att vi behöver "hennes" rum till något av våra andra barn då de nu får dela rum för att hon ska ha ett eget.
    Men hon letar inte ens eget boende, står inte i någon bostadskö utan verkar vänta på att någon ska ge henne en lägenhet.
    Hon jobbar heltid men betalar inget hemma, hennes pengar går till kläder och nöjen. Maken hade sagt att hon skulle betala from januari i år men då hade hon ju inte råd att åka utomlands med kompisar i 3 veckor så då slapp hon.....Vi är inte alls överens min man och jag , men jag tycker att det är HAN som ska ställa kraven på henne, inte JAG.

• Svar på tråden 20 årig "bonus" som bor hemma...
  • Vampirella

Vad skulle det vara synd om den här tjejen för? Hon är en vuxen människa med egen inkomst som bor och äter gratis och lever gott med alla sina pengar som går till nöjen. Så det är synd om henne för att hon ska ta ansvar... Herregud. 

Det säger väl sig självt att om man som vuxen vill bo hemma så betalar man för det plus att man gör sin de i hemmet, om man tycker annat är man nog helt söndercurlad. Mina grannar hade sin son boende hemma tills han var 25, sen fick han välja att betala vad det faktiskt kostar eller så fick han flytta. Ni kan inte ana vilket snörvlande och vilken tandagnisslan det var, haha. 

• nymedlem

Var inte rummet hennes när hon bodde varannan vecka?

• TaSe

Jag skulle aldrig acceptera att ha mina egna barn hemma på "all inclusive" när de är 20 år och dessutom uppbär lön.

Det jag undrar är varför tjejen inte har hjälpt till i hemmet långt tidigare? Hur kan man "plötsligt" ha en vuxen individ i hemmet som inte lyfter ett finger? Eftersom Ts och pappan har gemensamma tonårsbarn borde de ju levt som familj ett tag så hur kan det vara ett problem att ställa krav på bonusen?

• MuppinCowboy
    Anonym (jaja) skrev 2014-04-03 12:24:37 följande:
    ja men dom gör ju tydligen inte det, då får nån ansvarig människa ställa upp
    förstår hon vad kronofogden är eller hyregästföreningen , eller vem som ska fixa hennes toalett om den går sönder klar.t det blir läskigt annars
    Så länge vi inte pratar om en människa med speciella behov så vet hon mycket väl vad som händer om man inte betala räkningar osv.
    Annars är det faktiskt upp till föräldrarna att lära henne, självklart kan man gå till en annan vuxen och fråga men då måste också viljan att veta finnas där
    nymedlem skrev 2014-04-03 15:41:52 följande:
    Var inte rummet hennes när hon bodde varannan vecka?

Isåfall är det ju också varit fel om två stycken tonåringar som bor heltid ska behöva dela rum för någon som har halvtid, här är det upp till TS och pappan att se till att det finns en privat sfär för alla barnen när dom bor hemma.

När man har flyttat ut däremot och vill flytta hem igen då får man faktiskt ta att de yngre tonåringarna som bor hemma har egna rum och man får ta det som bjuds, för inte kan du väl tycka att dom ska behöva dela rum för en utflyttad 20-åring bestämt sig att flytta hem igen

Men återigen problemet är ju inte 20-åringen egentligen, problemet är ju pappan, klart som korvspad att 20-åringen tycker det är helt ok att slippa äta och även få behålla sin egen lön.
    Dumhet diskriminerar inte
  • Anonym (Linnea)

Vilken jobbig situation. Jag skulle aldrig accepterat. Aldrig någonsin. Mina barn på 3 & 4 år verkar göra mer här hemma än din bonusdotter... Synd att din man är en åsna och inte bryr sig om vad den här situationen innebär för dig. Tyvärr så beter sig hans dotter så som hon blivit uppfostrad och det är alltid den utomstående i familjen som måste ta skiten om man nu inte väljer att lämna sin partner... Men det vore ju väldigt tråkigt om era barn ska bli skilsmässobarn bara för att din sambo inte vill uppfostra sin dotter som i sin tur inte låter som den smartaste 20-åringen heller...

• Froststar
    Anonym (trött) skrev 2014-04-02 19:54:31 följande:
    Våra tonåringar hjälper till när jag ber dem/säger till dem , men gör inte mycket självmant. Dock tycker jag det är skillnad på att vara 14 år mot att vara 20 år . Som vuxen så tycker jag att man faktiskt kan ta sin del av ansvaret mer självmant och inte bara göra något ifall någon säger till....
    Jag pratar självklart med min man men utan resultat.
    Här hemma så betalar jag all mat och boende kostnaderna delar vi på .
    Ingen förväntar sig kanske att jag ska passa upp på henne men hon bor ju ändå här och bidrar därmed till sopor, disk etc .. Som vuxen så förväntar jag mig att hon bidrar till hushållet genom att plocka undan, plocka i eller ur diskmaskinen, gå ut med sopor, handla om mjölk /juice /bröd etc tar slut, röja upp efter maten osv ... Dvs bidrar till hemmet och inte bara bor här med någon slags "all inclusive "
    Varför det? Hennes föräldrar har lärt henne samma saker som ni lär era ungar. D.v.s. att man inte behöver göra något. 14-åringar är stora nog att göra en hel del hemma, preciiis som 20-åringar. Tror du att det kommer en magisk gräns från ena dagen till den andra då de helt plötsligt ska göra en massa när de aldrig lärt sig det? Med det sagt, jag hade aldrig bott med någon av er, ni har bra mycket fler problem än att hon flyttat in. Din sambo respekterar inte dig, du respekterar inte honom. Ingen av ungarna har lärt sig respekt eller att man inte får allt gratis, de curlas sönder. Ni lyssnar inte på varandra, ni är inte överens om hur saker och ting ska skötas, ni har olika idéer och tankar om bland annat hur huset ska användas men kommunicerar inte med varandra. Er ekonomi känner jag inte till, det är kanske så att din sambo drar in det mesta av hushållets pengar och då får han bestämma vad de används till. Men en sak vet jag - ni behöver prata med någon för just nu är ni bara en massa människor som bor vid sidan av varandra men inte tillsammans.
    Min avatar speglar känslorna jag får då jag läser genomsnittliga FL-ares inlägg
  • MuppinCowboy
    Anonym (Linnea) skrev 2014-04-03 15:52:05 följande:
    Synd att din man är en åsna och inte bryr sig om vad den här situationen innebär för dig. Tyvärr så beter sig hans dotter så som hon blivit uppfostrad och det är alltid den utomstående i familjen som måste ta skiten om man nu inte väljer att lämna sin partner...
    Froststar skrev 2014-04-03 15:56:56 följande:
    Varför det? Hennes föräldrar har lärt henne samma saker som ni lär era ungar. D.v.s. att man inte behöver göra något. 14-åringar är stora nog att göra en hel del hemma, preciiis som 20-åringar.
    Med det sagt, jag hade aldrig bott med någon av er, ni har bra mycket fler problem än att hon flyttat in. Din sambo respekterar inte dig, du respekterar inte honom. Ingen av ungarna har lärt sig respekt eller att man inte får allt gratis, de curlas sönder. Ni lyssnar inte på varandra, ni är inte överens om hur saker och ting ska skötas, ni har olika idéer och tankar om bland annat hur huset ska användas men kommunicerar inte med varandra.

• nymedlem
    MuppinCowboy skrev 2014-04-03 15:50:04 följande:
    Så länge vi inte pratar om en människa med speciella behov så vet hon mycket väl vad som händer om man inte betala räkningar osv.
    Annars är det faktiskt upp till föräldrarna att lära henne, självklart kan man gå till en annan vuxen och fråga men då måste också viljan att veta finnas där

Isåfall är det ju också varit fel om två stycken tonåringar som bor heltid ska behöva dela rum för någon som har halvtid, här är det upp till TS och pappan att se till att det finns en privat sfär för alla barnen när dom bor hemma.

När man har flyttat ut däremot och vill flytta hem igen då får man faktiskt ta att de yngre tonåringarna som bor hemma har egna rum och man får ta det som bjuds, för inte kan du väl tycka att dom ska behöva dela rum för en utflyttad 20-åring bestämt sig att flytta hem igen

Men återigen problemet är ju inte 20-åringen egentligen, problemet är ju pappan, klart som korvspad att 20-åringen tycker det är helt ok att slippa äta och även få behålla sin egen lön.
    Jag gissar att 20 åringen har haft SITT rum mycket längre än ts tonåringar? Ska hon helt plötsligt flytta ut i en tältsäng för att hon fyllt 20?
  • MuppinCowboy
    nymedlem skrev 2014-04-03 16:28:18 följande:
    Jag gissar att 20 åringen har haft SITT rum mycket längre än ts tonåringar? Ska hon helt plötsligt flytta ut i en tältsäng för att hon fyllt 20?

Nej men för att hon har flyttat hemifrån.

Däremot som jag påpekade så tycker jag TS och pappan har brustit som inte gett alla barnen en privat sfär när dom alla bodde hemma.
    och det är otroligt fult gjort att först ge de andra barnen ett eget rum bara för att när äldsta vill flytta hem igen skuffa ihop dom igen.

Självklart ska man kunna hjälpa sin utflyttade barn det vänder jag mig inte emot, men det äldre utflyttade barnet måste inse att man inte kan få samma komfort som innan, eller ska föräldrarna bevara barnens rum långt efter dom flyttat även om rummet behövs till annat? Kan föräldrar förvänta sig ett eget rum sen hemma hos de utflyttade barnen också då?

Jag tycker så här.

1) Pappan diskuterar med TS, han ska inte behöva be om lov men han bestämmer inte själv heller.
    2) Tonåringarna ska inte behöva återgå till att dela rum utan det får pappan komma fram till en lösning som passar och som inte går ut över någon annan som bor i hemmet.
    3) 20-åringen ska hjälpa till hemma, men det ska de andra barnen också göra, lika regler för alla alltså, de andra tonåringarna ska inte glassa omkring hemma heller utan att behöva hjälpa till.
    4)20-åringen bidrar ekonomiskt, hur mycket kommer pappan och TS överens om
    5)Alla ska visa hänsyn och respekt

• Amnia
    Kasperina skrev 2014-04-03 13:27:44 följande:
    För nåt år sen var det en tråd härinne om det. En snorunge som var förbannad för att hennes föräldrar inte hade sparat hennes hyrespengar och gett tillbaks dem när hon flyttade ut. Hon hade räknat med att hon skulle få de pengarna, för "det får ju alla andra". Personligen tycker jag att det är att göra barnen en rejäl björntjänst, gissa varför det är så många ungdomar i lyxfällan...

Det är en jättevanlig lösning och i mina ögon en bra sådan. Kanske inte bland låginkomsttagare men alla verkar inte inom lågbetalda vårdyrken(eller andra låglöneyrken) eller lyfter bidrag.
Svar på tråden 20 årig "bonus" som bor hemma...