• W Goldberg

Diskho. Varför i hela friden?

Kan någon svara mig på varför det finns kök med endast en diskho?
    Kan inte hitta någon nytta med att ha enkel ho jämfört med dubbel ho.
    Snälla gör så att jag begriper.
    Är det så enkelt att det ses som mer inne och modernt?
    Då vill jag då aldrig bli modern och inne i så fall.

Så kasta hit de positiva omdömena om enkel diskho och låt se om jag kan omvändas.

• Svar på tråden Diskho. Varför i hela friden?
  • W Goldberg
    Rocket Mania skrev 2014-04-20 21:46:58 följande:
    Smutsig disk ställer jag i diskmaskinen, grytor osv kör jag för hand i hon. Jag ställer ytterst sällan disk på vänt utan tar hand om det på en gång. Det finns med andra ord alltid utrymme för potatisskalning, avsköljning osv

Jag har sett det både i England och Frankrike också. Jag tycker det är väldigt fint och praktiskt.

Praktiskt.
    På vilket vis?
  • LillGris
    Rocket Mania skrev 2014-04-20 21:46:58 följande:
    Smutsig disk ställer jag i diskmaskinen, grytor osv kör jag för hand i hon. Jag ställer ytterst sällan disk på vänt utan tar hand om det på en gång. Det finns med andra ord alltid utrymme för potatisskalning, avsköljning osvJag har sett det både i England och Frankrike också. Jag tycker det är väldigt fint och praktiskt.

Men hur gör du rent praktiskt med bara en? Haha alltså, det låter ju som en tramsig fråga, det hör jag ju. Men även om du diskar på en gång måste du ju skölja av grejerna när du diskat dem? Ställer man allt på diskbänken då och sköljer efter att man hällt ut diskvattnet?
  • Mercurialis

Jag har en (1) diskho i köket, eftersom det var så köket var utrustat när jag flyttade in. Det är inte idealiskt, om jag ska uttrycka mig diplomatiskt. Det finns en fördel - den tar inte mycket plats - men i övrigt...

Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • W Goldberg
    Mercurialis skrev 2014-04-20 22:09:20 följande:
    Jag har en (1) diskho i köket, eftersom det var så köket var utrustat när jag flyttade in. Det är inte idealiskt, om jag ska uttrycka mig diplomatiskt. Det finns en fördel - den tar inte mycket plats - men i övrigt...
    Det är för mig också den enda möjliga fördelen med det.
    Men vettefasen om det räcker som fördel.  Tungan ute
  • PrinsessanLeia

Håller med dig, det är en sak som skulle kunna göra att jag inte köper huset/lägenheten. Liten frys och kyl är också stendumt om det finns plats för stora. Har också svårt för valv istället för rektangulära dörröppningar. Annars går det mesta bar bara det finns badkar.

• Rocket Mania
    W Goldberg skrev 2014-04-20 22:05:09 följande:
    Praktiskt.
    På vilket vis?
    LillGris skrev 2014-04-20 22:07:31 följande:

Men hur gör du rent praktiskt med bara en? Haha alltså, det låter ju som en tramsig fråga, det hör jag ju. Men även om du diskar på en gång måste du ju skölja av grejerna när du diskat dem? Ställer man allt på diskbänken då och sköljer efter att man hällt ut diskvattnet?
    Nu har jag tyvärr en helt vanlig diskho med två "lådor" men vill hellre ha en stor ho. Jag tycker det är praktiskt för man får plats med en stor plåt, kastrull etc 

Jag har bott i hus i bl a Frankrike och där diskade jag av grytan eller pannan och sköljde snabbt av i rinnande vatten. Sedan ställde jag den på spisen eller torkade av den på en gång. Och så svisch in i skåpet. 

Jag diskar nästan ingenting för hand trots att vi har en rätt liten diskmaskin, ändå belamras inte hoarna så jag ser inte problemet med att bara ha en ho!
  • Grande Rock
    MallaL skrev 2014-04-20 21:44:24 följande:
    Har bara en ho på landet, när man står där och diskar kommer det alltid någon med en halv kaffekopp som ska hällas ut eller en filmjölkstallrik från frukosten som måste sköljas, då får man gå ut på toan och göra det innan det går att diska, klart man vill ha en vask i närheten av diskhon!
    skaffa diskbalja?
    It's Good But It Just Ain't Right
  • MallaL
    Grande Rock skrev 2014-04-20 22:19:52 följande:
    skaffa diskbalja?
    It's Good But It Just Ain't Right

Jovisst har vi en balja, den sköljer vi i, eller diskar i och sköljer i diskhon beroende på vem som diskar Men det får inte plats två baljor på diskbänken, isåfall hade man ju kunnat använda diskhon som vask. Skölja under rinnande vatten är heller inget alternativ eftersom man måste spara på vatten i vårt område.
  • camcam1

Skulle hellre vilja ha 1 stor än 2 små. Sååå bökigt när man ska diska en stor bunke, gryta eller ugnsplåtarna. Ser ju ut dom kriget och vatten över allt när man är klar så man får hoppa in i duschen med det eller gå ut och ta vattenslangen på sommaren. Oftast är det ju inte mycket att diska, om man tar det som inte ska in i maskinen, direkt. Tar och diskar av, upp på bänken, sköljer av och upp i diskstället.

• W Goldberg

Jag har inte sett många (om ens någon) enkelho som är så pass stor att den uppväger bristen på vasken.

Svar på tråden Diskho. Varför i hela friden?