• W Goldberg

Diskho. Varför i hela friden?

Kan någon svara mig på varför det finns kök med endast en diskho?
    Kan inte hitta någon nytta med att ha enkel ho jämfört med dubbel ho.
    Snälla gör så att jag begriper.
    Är det så enkelt att det ses som mer inne och modernt?
    Då vill jag då aldrig bli modern och inne i så fall.

Så kasta hit de positiva omdömena om enkel diskho och låt se om jag kan omvändas.

• Svar på tråden Diskho. Varför i hela friden?
  • MallaL
    Cornellia skrev 2014-04-21 13:38:40 följande:
    Vi funderar just nu på att byta kök. Inritat på ritningarna så har vi 2 hoar, men efter ha läst här så inser jag att en stor ho nog skulle passa oss mycket bättre.  Att ha två hoar är ju sjukt opraktiskt om man har diskmaskin och således aldrig diskar för hand. 

Det beror nog på hur mycket man lagar mat och bakar. Jag använder ofta diskhon för att temperera olika ingredienser, eller för att till exempel tina vissa produkter, eller så står något där i ett durkslag och rinner av, med bara en ho skulle det då inte finnas någonstans att skölja kaffekoppen. Jag skulle också vilja ha en större ho så att plåtar och grytor får plats, men alltid en liten sköljho bredvid ifall diskhon är upptagen.
  • Mon bébé 81
    Plopps80 skrev 2014-04-21 13:33:38 följande:
    Vad gör ni med två hoar undrar jag nyfiket.
    När jag hade två hoar så använde jag dem till allt möjligt. 

När diskmaskinen var full och igång så ställde jag ned disk i den ena (så att det slapp stå uppe på diskbänken och se fult ut). Samtidigt kunde man skala potatis/morötter i vasken. 

Andra gånger kanske jag tinade en påse räkor i kallt vatten i hon, samtidigt som jag handdiskade stekpannan i vasken. 

Och så blommor som fick stå i vattenbad i hon, medan man diskar/skalar i vasken.

Ibland vill man låta en stor gryta stå med vatten, för att matrester ska lösas upp. Då är det väldigt smidigt att ha den i hon istället för på diskbänken (som jag använder som arbetsyta). 

Självklart kan man ha andra kärl och baljor om man vill det, men det tycker jag är bökigt och vatten tenderar att spridas där det inte ska vara då. Och var ska man ställa dessa baljor? På diskbänken? Matbordet? 

Det beror säkert på vilket liv man lever och vilka behov man har. Men jag bakar mycket, och vi har en hel del bjudningar då det kommer flera människor (vi bjuder ofta på 3-rätters då). Det blir stora mängder disk, diskmaskinen blir full och det finns behov av att snabbt diska av knivar, stekpannor och annat samtidigt som man förbereder mat och inte vill att det ska se ut som tredje världskriget i köket. Till vardags lagar vi mycket mat från grunden, och då blir det mycket hackande, blandande i bunkar, tinande av olika grejer o.s.v. Så ser vårt liv ut, och jag skulle göra mycket för en extra ho. 

Men ägnar man sig aldrig/sällan åt bakning och inte lagar så mycket mat från grunden så förstår jag att behovet ser annorlunda ut. Då räcker säkert diskmaskinen för tallrikar, bestick, glas och någon enstaka kastrull. Har vänner som lever av halvfabrikat/helfabrikat och som aldrig bakar. De funderar nog inte lika mycket på sin diskho som jag gör Flört
  • sextiotalist
    Mon bébé 81 skrev 2014-04-21 15:28:18 följande:
    När jag hade två hoar så använde jag dem till allt möjligt. 

När diskmaskinen var full och igång så ställde jag ned disk i den ena (så att det slapp stå uppe på diskbänken och se fult ut). Samtidigt kunde man skala potatis/morötter i vasken. 

Andra gånger kanske jag tinade en påse räkor i kallt vatten i hon, samtidigt som jag handdiskade stekpannan i vasken. 

Och så blommor som fick stå i vattenbad i hon, medan man diskar/skalar i vasken.

Ibland vill man låta en stor gryta stå med vatten, för att matrester ska lösas upp. Då är det väldigt smidigt att ha den i hon istället för på diskbänken (som jag använder som arbetsyta). 

Självklart kan man ha andra kärl och baljor om man vill det, men det tycker jag är bökigt och vatten tenderar att spridas där det inte ska vara då. Och var ska man ställa dessa baljor? På diskbänken? Matbordet? 

Det beror säkert på vilket liv man lever och vilka behov man har. Men jag bakar mycket, och vi har en hel del bjudningar då det kommer flera människor (vi bjuder ofta på 3-rätters då). Det blir stora mängder disk, diskmaskinen blir full och det finns behov av att snabbt diska av knivar, stekpannor och annat samtidigt som man förbereder mat och inte vill att det ska se ut som tredje världskriget i köket. Till vardags lagar vi mycket mat från grunden, och då blir det mycket hackande, blandande i bunkar, tinande av olika grejer o.s.v. Så ser vårt liv ut, och jag skulle göra mycket för en extra ho. 

Men ägnar man sig aldrig/sällan åt bakning och inte lagar så mycket mat från grunden så förstår jag att behovet ser annorlunda ut. Då räcker säkert diskmaskinen för tallrikar, bestick, glas och någon enstaka kastrull. Har vänner som lever av halvfabrikat/helfabrikat och som aldrig bakar. De funderar nog inte lika mycket på sin diskho som jag gör Flört
    Jag som inte ens är hälften så huslig som du är använde båda två. Bara det att man kan skala potatis och sådant i den ena och ha annat i den andra.
    Vi har diskmaskin, men en del går inte i maskin och vissa saker, bunkar, stora kastruller, tar sådan plats, så det är lättare att diska av dom för hand.
    När jag städar köket, så har vatten med diskmedel i hon och har vasken fri.'
    Jag skulle inte fixa ett kök utan diskbänk och två hoar.
    Och då bakar jag  inte, har inte middagar varje helg etc.
  • eMund

Är väl lite av en mode sak. Typ en djupare och större är mer "lyx" än att ha vanlig dubbel. Tanken är nog inte att man ska handdiska.

• swiper

Mkt nöjd med en stor ho! Kör det mesta i diskmaskinen men en del stora grejer som plåtar och grytor diskas för hand - finemang med en stor ho då.

Utöver det tycker jag det är snyggare med en ho.

• Cornellia
    MallaL skrev 2014-04-21 14:01:22 följande:

Det beror nog på hur mycket man lagar mat och bakar. Jag använder ofta diskhon för att temperera olika ingredienser, eller för att till exempel tina vissa produkter, eller så står något där i ett durkslag och rinner av, med bara en ho skulle det då inte finnas någonstans att skölja kaffekoppen. Jag skulle också vilja ha en större ho så att plåtar och grytor får plats, men alltid en liten sköljho bredvid ifall diskhon är upptagen.

Tina och hålla på måste man väl kunna göra i en stor ho också? 

Och om man har ett durkslag som står och rinner av så måste det ju finnas plats för det bredvid, om man nu har en stor ho? 

• kiwii

Jag ser ofta stora nyrenoverade kök med en stor porslinsho och jag undrar alltid hur de tänkte där. Vi har två stora hoar (totalt är de som ett dubbelskåp, 80 cm brett) och även om vi har diskmaskin så diskar vi ju grytor, pannor och sånt för hand. Ställer ofta tex en ugnsform i blöt och använder då den andra hon till att skölja grönsaker eller diska annat i. Var på semester en vecka i ett hus med bara en ho och vi höll på stt bli galna.

• MallaL
    Cornellia skrev 2014-04-21 19:24:06 följande:
    Tina och hålla på måste man väl kunna göra i en stor ho också?  Och om man har ett durkslag som står och rinner av så måste det ju finnas plats för det bredvid, om man nu har en stor ho? 

Jovisst, men det som alltid händer när man bara har en ho (som jag har på landet) är att medan man t ex tinar kräftorna, kyler chokladsmeten eller rentav diskar i den enda hon, då kommer alltid någon med en filmjölkstallrik etc som ska sköljas av, och då går inte det, för den enda hon är upptagen. Resultatet blir att det alltid står disk som väntar på avsköljning runt om på diskbänken. Inget större problem, men det skulle varit så mycket enklare med en liten avsköljningsvask.
  • Cornellia
    MallaL skrev 2014-04-21 19:34:04 följande:

Jovisst, men det som alltid händer när man bara har en ho (som jag har på landet) är att medan man t ex tinar kräftorna, kyler chokladsmeten eller rentav diskar i den enda hon, då kommer alltid någon med en filmjölkstallrik etc som ska sköljas av, och då går inte det, för den enda hon är upptagen. Resultatet blir att det alltid står disk som väntar på avsköljning runt om på diskbänken. Inget större problem, men det skulle varit så mycket enklare med en liten avsköljningsvask.
    För jag har tidigare haft ett kök med en liten ho+en stor, och den lilla var verkligen helt värdelös. 
Svar på tråden Diskho. Varför i hela friden?