• W Goldberg

Diskho. Varför i hela friden?

Kan någon svara mig på varför det finns kök med endast en diskho?
    Kan inte hitta någon nytta med att ha enkel ho jämfört med dubbel ho.
    Snälla gör så att jag begriper.
    Är det så enkelt att det ses som mer inne och modernt?
    Då vill jag då aldrig bli modern och inne i så fall.

Så kasta hit de positiva omdömena om enkel diskho och låt se om jag kan omvändas.

• Svar på tråden Diskho. Varför i hela friden?
  • sextiotalist

Jag undrar detsamma och att man tar bort diskbänken (av stål och en avrinningskant).
    Visst, vi har diskmaskin, men det finns en del som inte går in i maskinen (t.ex gjutjärnsgrytor och fina glas). Man sköljer grönsaker som ska rinna av, stora plåtar som ska diskas.
    Nu när man byter jord, så är det krukor och ytterkrukor som ska göras rent.

När jag surfar runt på hemnet, så är det många kök jag skulle vilja riva ut direkt. De är svindyra, men väldigt opraktiska.
    Sambons ena barn bor i en lägenhet med ett sk modernt kök. De var tvungna att skaffa diskmaskin, för det vara bara en ho och det gick inte att ställa disken någonstans alla (det var hyresrätt och diskmaskin ingick inte, men man klarade sig inte utan)
    De kommer aldrig att ha ett sådant kök igen.

• sextiotalist
    Grande Rock skrev 2014-04-20 20:48:23 följande:
    ofta handlar det om utrymme, enkelho är vanligare i små kök
    Jag hade dubbelho i min första etta med kokvrå
  • sextiotalist
    Pandamamma79 skrev 2014-04-20 21:27:09 följande:
    Kan inte se något positivt med två så är ganska neutral vad gäller en.
    Hm, man slipper städa två.
    Slipper rensa två uppsättningar rör.
    De har samma rör, det är bara den första biten som är delad
  • sextiotalist

Jag var hos en gammal kursare, vilket underbart kök de hade.
    De hade flyttat runt en del och testat olika typer av kök och då givetvis olika typer av bänkar och diskho
    Nu hade de en lång diskbänk och två stora hoar och diskmaskin, de var det mest lättarbetade köket de någonsin haft.
    Så i mitt framtida kök så kommer det vara två hoar, en lång diskbänk och alla träbänkar kan dra någonstand där det är hett.
    Jag är ingen som plockar undan hela tiden, att bo i ett hem och ha ett kök, som skulle kräva detta, för att det skulle fungera, det hade gjort mig stressad.
    Jag gillar inte heller öppna planlösningar.
    Vi har sagt nej till flera boende, pga öppna planlösningar, opraktiska kök och en jävla köksö som gör att man inte ens med hyllor kan separera köket från vardagsrummet

• nernu

Vi har precis renoverat vår lägenhet och har satt in en stor enkel ho. Vi är ett ungt par och vi kommer bo här några år till och sedan flytta till hus. Vi velade länge innan vi bestämde oss. Kökssäljaren lobbade för enkel ho men det var många som tvivlade på det.

Vi trivs jättebra med enkel! Vi har en stor diskmaskin där vi diskar allt förutom knivar, grytor och plåtar. Knivar ska inte ligga i blöt och grytor är ofta så smutsiga att det inte är fräscht att spola upp vatten. Vi får plats att lägga ner en plåt eller en stor ugnsform. Supersmidigt! Nu kan vi diska utan att det skvätter över hela köket för att plåten inte kommer ner i hon. 

I vårt fall är det supersmidigt och enligt vår säljare så skulle det passa många fler men man är så fast i att det bara ska vara två hoar. Jag skulle dock inte vilja ha en ho om jag var äldre och bodde i hus och hade en massa silverbestick och finglass som ska diskas för hand. 

Slutsats: Enkel och dubbel kan vara olika bra beroende på olika omständigheter. Tror dock att för många avfärdar enkel ho bara för att.

• Margaux

Vi harnybyggt kök och jag har helstöpt diskbänk med en ho på 60 cm och en på 15 cm. Det är mycket praktiskt men jag lagar också mycket mat! Självklart har vi diskmaskin...

• sextiotalist
    nernu skrev 2014-04-21 10:47:56 följande:
    Vi har precis renoverat vår lägenhet och har satt in en stor enkel ho. Vi är ett ungt par och vi kommer bo här några år till och sedan flytta till hus. Vi velade länge innan vi bestämde oss. Kökssäljaren lobbade för enkel ho men det var många som tvivlade på det.

Vi trivs jättebra med enkel! Vi har en stor diskmaskin där vi diskar allt förutom knivar, grytor och plåtar. Knivar ska inte ligga i blöt och grytor är ofta så smutsiga att det inte är fräscht att spola upp vatten. Vi får plats att lägga ner en plåt eller en stor ugnsform. Supersmidigt! Nu kan vi diska utan att det skvätter över hela köket för att plåten inte kommer ner i hon. 

I vårt fall är det supersmidigt och enligt vår säljare så skulle det passa många fler men man är så fast i att det bara ska vara två hoar. Jag skulle dock inte vilja ha en ho om jag var äldre och bodde i hus och hade en massa silverbestick och finglass som ska diskas för hand. 

Slutsats: Enkel och dubbel kan vara olika bra beroende på olika omständigheter. Tror dock att för många avfärdar enkel ho bara för att.
    Och de jag känner som har haft en ho, har ganska snabbt ändrat sig. Så där har nog din säljare fel.

De jag känner som har haft enkelho, har efter detta valt en dubbel.

• ulfsas

Skulle jag bygga om mitt kök så skulle jag skaffa en diskho som är stor nog för att lägga ner en ugnsplåt i för blötläggning. Sedan skulle det finnas en mindre vanlig ho bredvid för skölj mm.

De säger att Chuck Norris är tuff. Jag vet inte ens vem hon är?!
  • Juronjaure

Kanske funkar bra i England när man inte sköljer disken, men för oss som sköljer är det ju hemskt dumt med bara en diskho... Nej, fattar inte poängen, helt idiotiskt. 

• nernu
    sextiotalist skrev 2014-04-21 10:54:32 följande:
    Och de jag känner som har haft en ho, har ganska snabbt ändrat sig. Så där har nog din säljare fel.

De jag känner som har haft enkelho, har efter detta valt en dubbel.

Vilken livssituation har de varit i då? Jag tror som sagt var inte att det passar alla. Men jag tror att fler skulle trivas med det om de prövade.
Svar på tråden Diskho. Varför i hela friden?