• W Goldberg

Diskho. Varför i hela friden?

Kan någon svara mig på varför det finns kök med endast en diskho?
    Kan inte hitta någon nytta med att ha enkel ho jämfört med dubbel ho.
    Snälla gör så att jag begriper.
    Är det så enkelt att det ses som mer inne och modernt?
    Då vill jag då aldrig bli modern och inne i så fall.

Så kasta hit de positiva omdömena om enkel diskho och låt se om jag kan omvändas.

• Svar på tråden Diskho. Varför i hela friden?
  • Tummelisa

Jag planerar nytt kök nu och det blir med en ho. Vi har diskmaskin, så det mesta ställs direkt dit. Jag tappar aldrig upp diskvatten med en propp i botten i hon. De grejer som hansdiskas tex ett par kastruller står på sidan. Jag diskar en kastrull, sköljer ställer i diskstället och diskar sen nästa.

Jag prioriterar mer bänkyta. Hade jag haft ett jättekök hade jag kunna ha en jätteho och en liten bredvid.

När jag skalar potatis/morötter så skalar jag det på ett papper så att jag direkt jag är klar kan vika ihop det och kasta. Man slipper då stå och skrapa skal ur någon vask.

• P30

Jag har planerat tre egna kök och i de sista två har jag bara haft en diskho. För mig är det en självklarhet med diskmaskin och allt man kan diska där diskas i den, förstås. Energimässigt är det en fördel till och med om man diskar en enda större kastrull i diskmaskinen jämfört med att diska för hand, åtminstone om man diskar som min sambo - och de flesta andra människor - först fyller man kastrullen med vatten (helst varmt eller ljummet), sedan får den stå till sig någon eller många minuter, därefter slås vattnet bort, i med diskmedel under rinnande vatten och därefter avsköljning med varmt eller ljummet vatten. Det går åt ungefär hälften så mycket vatten om man diskar i maskin.

Mina kockknivar får givetvis inte gå i maskinen, inte heller stekpannorna (och sodastreamflaskorna, men de diskas nog högst någon gång per månad...)

En stor ordentlig ho där man kan diska långpannan på ett vettigt sätt och underlimmad ho så att man kan hantera vatten och kladd runt om är det enklaste och bästa tycker jag. 

Om du gör som du alltid har gjort får du det resultat du alltid fått.
  • sextiotalist
    P30 skrev 2014-04-22 15:27:36 följande:
    Jag har planerat tre egna kök och i de sista två har jag bara haft en diskho. För mig är det en självklarhet med diskmaskin och allt man kan diska där diskas i den, förstås. Energimässigt är det en fördel till och med om man diskar en enda större kastrull i diskmaskinen jämfört med att diska för hand, åtminstone om man diskar som min sambo - och de flesta andra människor - först fyller man kastrullen med vatten (helst varmt eller ljummet), sedan får den stå till sig någon eller många minuter, därefter slås vattnet bort, i med diskmedel under rinnande vatten och därefter avsköljning med varmt eller ljummet vatten. Det går åt ungefär hälften så mycket vatten om man diskar i maskin.

Mina kockknivar får givetvis inte gå i maskinen, inte heller stekpannorna (och sodastreamflaskorna, men de diskas nog högst någon gång per månad...)

En stor ordentlig ho där man kan diska långpannan på ett vettigt sätt och underlimmad ho så att man kan hantera vatten och kladd runt om är det enklaste och bästa tycker jag. 
    Nåja, när jag handdiskar så häller jag upp vatten i hon, lägger det färdigdiskade i hon bredvid, sköljer av och så får de självtorka i diskstället. Jag har också diskmaskin, men jag har mycket porslin som inte tål diskmaskin.
    Jag hade under tre år inte den möjligheten, fy farao vilket bök det var när man skulle handdiska. Man drog sig för att använda det porslinet då.
    Det var på den tiden man slösaktig körde halvfulla diskmaskiner (blev inte mer disk som singel och sällan åt middag hemma) eller så blev det massor av disk stående för att man inte fick plats (när man hade gäster)

Jag har aldrig sett någon handdiska som din fru, de flesta brukar handdiska som jag gör (av de jag sett handdiska).
    Min syster har tre hoar (två klassiska i diskbänken och en bredvid spisen) alla använts flitigt
  • swiper

Jag handdiskar också som P30 beskrev.
    Diskar så lite grejer för hand så det blir under rinnande vatten, gärna efter att det har fått stå i blöt ett tag

• Isbit

va? Vad är det för skillnad på en ho & en vask då???

• Rocket Mania
    Isbit skrev 2014-04-22 22:20:32 följande:
    va? Vad är det för skillnad på en ho & en vask då???
    Ingen alls? Olika ord på samma sak.
  • Isbit
    Aniiee skrev 2014-04-20 21:08:13 följande:
    Jag vill bara ha en diskho! Det andra ska vara en vask.....
    trodde det betydde samma sak?
  • Mina
    P30 skrev 2014-04-22 15:27:36 följande:

Låter precis som om det vore hemma hos oss.
    Vi har en stor ho och kommer med största sannolikhet aldrig att byta tillbaka till två hoar som det ser ut idag. Större kastruller, stekpannor, kockknivar eller sånt som helt enkelt inte får plats i maskinen tar vi för hand, men under så lite rinnande vatten som möjligt för miljöns skull. Höll på att bli halvt galen när vi hade två hoar och skulle få ren stora kastruller och stora, tunga ugnsformar i en av hoarna. Vände och vred till förbannelse.
  • Aniiee
    Isbit skrev 2014-04-23 08:49:32 följande:
    trodde det betydde samma sak?
    Inte i min värld =P
    I am no bird; and no net ensnares me: I am a free human being with an independent will. Charlotte Brontë
Svar på tråden Diskho. Varför i hela friden?