P30 skrev 2014-04-22 15:27:36 följande:
Jag har planerat tre egna kök och i de sista två har jag bara haft en diskho. För mig är det en självklarhet med diskmaskin och allt man kan diska där diskas i den, förstås. Energimässigt är det en fördel till och med om man diskar en enda större kastrull i diskmaskinen jämfört med att diska för hand, åtminstone om man diskar som min sambo - och de flesta andra människor - först fyller man kastrullen med vatten (helst varmt eller ljummet), sedan får den stå till sig någon eller många minuter, därefter slås vattnet bort, i med diskmedel under rinnande vatten och därefter avsköljning med varmt eller ljummet vatten. Det går åt ungefär hälften så mycket vatten om man diskar i maskin.
Mina kockknivar får givetvis inte gå i maskinen, inte heller stekpannorna (och sodastreamflaskorna, men de diskas nog högst någon gång per månad...)
En stor ordentlig ho där man kan diska långpannan på ett vettigt sätt och underlimmad ho så att man kan hantera vatten och kladd runt om är det enklaste och bästa tycker jag.
Nåja, när jag handdiskar så häller jag upp vatten i hon, lägger det färdigdiskade i hon bredvid, sköljer av och så får de självtorka i diskstället. Jag har också diskmaskin, men jag har mycket porslin som inte tål diskmaskin.
Jag hade under tre år inte den möjligheten, fy farao vilket bök det var när man skulle handdiska. Man drog sig för att använda det porslinet då.
Det var på den tiden man slösaktig körde halvfulla diskmaskiner (blev inte mer disk som singel och sällan åt middag hemma) eller så blev det massor av disk stående för att man inte fick plats (när man hade gäster)
Jag har aldrig sett någon handdiska som din fru, de flesta brukar handdiska som jag gör (av de jag sett handdiska).
Min syster har tre hoar (två klassiska i diskbänken och en bredvid spisen) alla använts flitigt