• W Goldberg

Diskho. Varför i hela friden?

Kan någon svara mig på varför det finns kök med endast en diskho?
    Kan inte hitta någon nytta med att ha enkel ho jämfört med dubbel ho.
    Snälla gör så att jag begriper.
    Är det så enkelt att det ses som mer inne och modernt?
    Då vill jag då aldrig bli modern och inne i så fall.

Så kasta hit de positiva omdömena om enkel diskho och låt se om jag kan omvändas.

• Svar på tråden Diskho. Varför i hela friden?
  • W Goldberg

Jag inser att åsikterna i hofrågan är delade.
    Det känns som om de yngre föredrar en ho och vi (lite) äldre gärna har två. (jag kan ha fel)
    Inget här uppkommet har kunnat omvända mig från tvåhoig till enkelhoig, så får väl bara konstatera att ho som ho är bra, bara man själv är nöjd. 

• En glad tjej

Jag har en ho i mitt kök, en riktigt stor vilket innebär att jag kan diska en ugnsplåt utan problem. Har diskmaskin och diskar det mesta i den.

• Isbit
    Aniiee skrev 2014-04-23 15:49:28 följande:
    Inte i min värld =P
    Så vad är skillnaden då?
  • sextiotalist
    W Goldberg skrev 2014-04-23 19:35:56 följande:
    Det känns som om de yngre föredrar en ho och vi (lite) äldre gärna har två. (jag kan ha fel)
    Inget här uppkommet har kunnat omvända mig från tvåhoig till enkelhoig, så får väl bara konstatera att ho som ho är bra, bara man själv är nöjd. 
    Lite åt det hållet. Men jag vet yngre som aldrig skulle byta ut sina två hoar mot en.
    Jag skulle tippa på att de som är pedanter fixar en ho, vi slarvpellar måste ha två.
  • skaparlust
    W Goldberg skrev 2014-04-23 19:35:56 följande:
    Det beror kanske på vad man är uppvuxen med. Har alltid haft två hoar och tycker fortfarande att det är praktiskt att kunna ställa ner lite disk i den ena trots att jag numera har diskmaskin.

Men alternativet med en stor ho som man rymmer att diska en långpanna i verkar också attraktivt på sitt sätt (även om jag genom år av träning har lärt mig att bemästra konsten att diska en långpanna trots för små hoar).
  • sextiotalist
    skaparlust skrev 2014-04-23 20:35:05 följande:
    Det beror kanske på vad man är uppvuxen med. Har alltid haft två hoar och tycker fortfarande att det är praktiskt att kunna ställa ner lite disk i den ena trots att jag numera har diskmaskin.

Men alternativet med en stor ho som man rymmer att diska en långpanna i verkar också attraktivt på sitt sätt (även om jag genom år av träning har lärt mig att bemästra konsten att diska en långpanna trots för små hoar).
    Där vi bodde förut så var ena hon så stor att man utan problem fick ner en plåt och så var det en ho bredvid (och lång diskbänk)
  • Aniiee
    Isbit skrev 2014-04-23 20:16:35 följande:
    Så vad är skillnaden då?
    Disken ska i hon och slasken i vasken =P

Men om vi ska bruka lite allvar, så, "i min värld" är diskhon typ kvadratisk, har ett litet "hål" (är ju ofta mer än ett hål) och en propp så man kan stoppa igen hålet, medans vasken är mer en långsmal rektangel med ett större "hål" med massa småhål i som inte har en propp.
    I am no bird; and no net ensnares me: I am a free human being with an independent will. Charlotte Brontë
  • BeanBag

Så är det i min värld med :- D

Aniiee skrev 2014-04-23 22:28:15 följande:

Men om vi ska bruka lite allvar, så, "i min värld" är diskhon typ kvadratisk, har ett litet "hål" (är ju ofta mer än ett hål) och en propp så man kan stoppa igen hålet, medans vasken är mer en långsmal rektangel med ett större "hål" med massa småhål i som inte har en propp.

• Rocket Mania
    Aniiee skrev 2014-04-23 22:28:15 följande:

Men åh nej, då har ju vi två hoar och ingen vask! Får jag känna mig lite kränkt då?
  • W Goldberg
    sextiotalist skrev 2014-04-23 20:28:01 följande:
    Lite åt det hållet. Men jag vet yngre som aldrig skulle byta ut sina två hoar mot en.
    Jag skulle tippa på att de som är pedanter fixar en ho, vi slarvpellar måste ha två.
    Benägen att hålla med. 
    Sen är väl vanans makt stor.
    Är man uppväxt med två hoar ska det banne mig vara två hoar för alltid. Så det så! 

• Aniiee
    Rocket Mania skrev 2014-04-24 08:18:21 följande:
    Men åh nej, då har ju vi två hoar och ingen vask! Får jag känna mig lite kränkt då?
    OH, JA! Ring genast khrenghthetsvärket!
    I am no bird; and no net ensnares me: I am a free human being with an independent will. Charlotte Brontë
  • M Y L F

Jag tycker att det är väldigt snyggt med bara en ho, men skulle aldrig kunna ha det. Hade inte varit praktiskt på något sätt.

Många skriver att det går ner plåtar, hur många diskar plåtar jämnt och ständigt? Själv täcker jag ofta plåten med något. Silikon eller grillfolie, så slipper jag böket med att skrubba plåten. Skulle jag behöva skrubba så går det lätt i badkaret, så jag ser inte just plåtar som största anledningen att ha en ho.

Men som sagt var, det är väldigt snyggt med en stor ho, men det finns väldigt snygga dubbelhoar också.

• Rocket Mania
    Aniiee skrev 2014-04-24 12:45:02 följande:
    OH, JA! Ring genast khrenghthetsvärket!
    Redan hjort.
Svar på tråden Diskho. Varför i hela friden?