• RockTheRebell

BF Januari 2015

Hej!

Ser ingen Januari 2015 BF-tråd så jag startar en!

Jag ser framför mig att vi fördriver den här tiden tillsammans vare sig det är första eller syskongraviditet under trevlig ton och gärna lite glimten i ögat. Känner man för att vara otrevlig kan man vara det någon annanstans, för det är inte vad vi behöver här =)

Bildtråd:

www.familjeliv.se/Forum-2-12/m73103374.html

BF-tråd:

www.familjeliv.se/Forum-2-13/m73103390.html

• Svar på tråden BF Januari 2015
  • Waimea

Mitt första barn var 2,5 när nr 2 kom. Jag köpte en begagnad syskonvagn som var min trotjänare i 2 år. Gissar att det hade varit hopplöst att få med den äldre om han inte haft en egen plats att sitta på, så tjurig som han var..Men det är klart, jag bor på landet och använde den nästan uteslutande hemma. Har aldrig varit mycket för att gå i affärer med småbarn, vare sig jag eller ungarna. Så - ett tips är att leta upp en begagnad vagn som komplement, behöver inte bli särskilt dyrt. Min var i princip ny, men den jag köpte av hade en dotter som vägrade åka. Med andra ord är det svårt att förutse hur det kommer funka med era barn, men för mina var det toppen!

• snerkan
    Akinna 77 skrev 2014-07-12 13:22:42 följande:

Om du är bekväm med bärsele hade jag nog tagit bebisen i bärsele eller sjal fram tills våren och låtit 3åringen åka i sittvagnen på väg till och från dagis. Så till våren kan bebisen vara i vagnen och sonen kan gå eller stå på ståbräda om ni känner att det skulle funka :)

Har bara liten erfarenhet av bärsele o den vi hade sist var inge bra att bära i!:p men det kanske finns andra mer ergonomiska. Men går det att gå långt med en liten i? Har för mig att de inte ska sitta upp så länge när de är små bebisar..

O med alla vinter kläder. Usch vad svårt det är! Syskon vagn är väl både klumpigt o dyrt också..
  • Akinna 77
    snerkan skrev 2014-07-12 14:57:42 följande:
    Har bara liten erfarenhet av bärsele o den vi hade sist var inge bra att bära i!:p men det kanske finns andra mer ergonomiska. Men går det att gå långt med en liten i? Har för mig att de inte ska sitta upp så länge när de är små bebisar..

O med alla vinter kläder. Usch vad svårt det är! Syskon vagn är väl både klumpigt o dyrt också..
    Jag använde själv varken sjal eller bärsele speciellt mycket eftersom min son HATADE att bli buren "mot" någon, han ville ligga i armvecket eller bäras så att han tittade framåt redan från första stund. MEN de flesta av mina vänner har använt framförallt sjal väldigt mycket, en av mina vänner köpte t ex inte någon vagn förrän hennes son var..hmm..han är född i slutet av november och hon köpte vagnen på sommaren så 7 månader kanske? En annan av mina vänner hade vagn men bar ändå mest i sjal de första 6 månaderna. Att sitta i sjal eller bärsele belastar inte barnets ryggrad och höfter på samma sätt som när dom sitter så det är ingen fara. 

Du kan läsa mer om du vill på www.sjalbarn.se/ dom har forum också där man kan ställa frågor. Såg att dom hade en tråd om att ha barnet i sjal på vintern (vet förresten att min kompis som bara bar i sjal första tiden hade något slags bärskydd när det var som kallast). 

Men som sagt man måste ju själv trivas med det också! Förresten, vår bärsele var ergonomisk den heter Manduca och finns t ex här: knyt-an.se/barselar-0/manduca/manduca-svart-new-style/  Nu använde vi den inte supermycket själva men vi lånade ut den till vänner och dom var väldigt nöjda Glad

Oj, nu känns det som att jag propagerar skitmycket för att bära i sjal eller sele men jag är faktiskt ingen "bära nära" aktivist egentligen, har mest tyckt att det ser himla smidigt ut när mina vänner knallar runt med sina små och ändå har händerna fria och inga problem med trappor osv Cool 
  • Waimea

Nummer 1 bar jag i sjal länge, nr 2 hatade sjalen för det blev för tätt, men gillade bärsele. Personligen gillade jag sjalen bra mycket bättre, den var mer ergonomisk och ombonad när man väl lärt sig knytningen. Den här gången satsar jag på en ringsjal och en joggingvänlig vagn

• snerkan
    Waimea skrev 2014-07-12 14:43:33 följande:

Mitt första barn var 2,5 när nr 2 kom. Jag köpte en begagnad syskonvagn som var min trotjänare i 2 år. Gissar att det hade varit hopplöst att få med den äldre om han inte haft en egen plats att sitta på, så tjurig som han var..Men det är klart, jag bor på landet och använde den nästan uteslutande hemma. Har aldrig varit mycket för att gå i affärer med småbarn, vare sig jag eller ungarna. Så - ett tips är att leta upp en begagnad vagn som komplement, behöver inte bli särskilt dyrt. Min var i princip ny, men den jag köpte av hade en dotter som vägrade åka. Med andra ord är det svårt att förutse hur det kommer funka med era barn, men för mina var det toppen!

Det får nog bli en syskonvagn ändå sen tror jag:) finns väl såna som man kan ta bort den extra sitsen på?

Får nog spana på blocket:)
  • semlan24

Nån mer som lider av huvudvärk? Vill inte ta alvedon för ofta men jag blir galen snart.. :P får huvudvärk varje dag. Husmorstips??

• LängtansBlåaBlomma
    semlan24 skrev 2014-07-12 18:32:03 följande:

Nån mer som lider av huvudvärk? Vill inte ta alvedon för ofta men jag blir galen snart.. :P får huvudvärk varje dag. Husmorstips??

Fick mycket huvudvärk ibörjan. Igår fick jag det igen (förmodligen av solen) och tog därför min hittills enda Alvedon under graviditeten. Hur många törs man ta?
    kampenmotpco.blogg.se/ - äntligen gravid! BF 31/12 2014
  • elilin
    snerkan skrev 2014-07-12 13:00:41 följande:

Jag funderar också på hur man ska göra! Våran son kommer fylla 3 år drygt en månad efter bf.

Han åker inte vagn så värst ofta nu, men jag har inget körkort så kommer ju säkerligen gå o lämna honom på dagis sen, o det är för långt för honom att gå. Hur gör man då?

Nu cyklas det mest, men det går ju inte med en liten!:P Så kommer det ju dessutom vara mitt i vintern så då behöver man ju ha snön i åtanke.

Hur hade ni gjort?

Vi har näratill dagis här i lilla byn så jag tänkte kanske dra pulka efter om han inte orkar gå :)
    Akinna 77 skrev 2014-07-12 13:14:58 följande:

Låter som en bra plan tycker jag :) Känns smidigare än syskonvagn om man t ex måste åka kollektivt (vilket du iof kanske inte gör så mycket om du bor på landet).

Min kommer vara nästan 4 när syskonet kommer så för hans del blir det bara en sådan där ståplatta som fästs på vagnen. Det oroar mig dock lite eftersom min son är en sådan där unge som sticker iväg. Han har noll rädsla och ser han något spännande så drar han iväg, snabb som attan är han också. Om han inte blivit lite förståndigare i januari så kommer det bli jobbigt att försöka se till att han inte bara hoppar av och springer iväg. Är maken med kan ju han springa efter men om man är själv..hua! 

Vi har oxå en vildgosse, men jag har faktiskt sele till han ;) smidigt när man är i stora folksamlingar. Köpte när vi skulle utomlands :)
  • Twiberg
    semlan24 skrev 2014-07-12 18:32:03 följande:

Jag fick ofta huvudvärk i början, men nu har den gått över nästan helt! Jag drack oändligt mycket cola innan jag fick veta att jag var gravid. Kaffe också och nu har jag slutat med båda så jag tror att det var till stor del därför!

Drick mycket vatten!

Har du ont i ryggen eller så? Jag får från kärlekshandtagen ner i rumpan... Och jag står upp och jobbar nio timmar om dagen! Känns lagom värdelöst
Svar på tråden BF Januari 2015