snerkan skrev 2014-07-12 14:57:42 följande:
Har bara liten erfarenhet av bärsele o den vi hade sist var inge bra att bära i!:p men det kanske finns andra mer ergonomiska. Men går det att gå långt med en liten i? Har för mig att de inte ska sitta upp så länge när de är små bebisar..
O med alla vinter kläder. Usch vad svårt det är! Syskon vagn är väl både klumpigt o dyrt också..
Jag använde själv varken sjal eller bärsele speciellt mycket eftersom min son HATADE att bli buren "mot" någon, han ville ligga i armvecket eller bäras så att han tittade framåt redan från första stund. MEN de flesta av mina vänner har använt framförallt sjal väldigt mycket, en av mina vänner köpte t ex inte någon vagn förrän hennes son var..hmm..han är född i slutet av november och hon köpte vagnen på sommaren så 7 månader kanske? En annan av mina vänner hade vagn men bar ändå mest i sjal de första 6 månaderna. Att sitta i sjal eller bärsele belastar inte barnets ryggrad och höfter på samma sätt som när dom sitter så det är ingen fara.
Du kan läsa mer om du vill på
www.sjalbarn.se/ dom har forum också där man kan ställa frågor. Såg att dom hade en tråd om att ha barnet i sjal på vintern (vet förresten att min kompis som bara bar i sjal första tiden hade något slags bärskydd när det var som kallast).
Men som sagt man måste ju själv trivas med det också! Förresten, vår bärsele var ergonomisk den heter Manduca och finns t ex här:
knyt-an.se/barselar-0/manduca/manduca-svart-new-style/ Nu använde vi den inte supermycket själva men vi lånade ut den till vänner och dom var väldigt nöjda
Oj, nu känns det som att jag propagerar skitmycket för att bära i sjal eller sele men jag är faktiskt ingen "bära nära" aktivist egentligen, har mest tyckt att det ser himla smidigt ut när mina vänner knallar runt med sina små och ändå har händerna fria och inga problem med trappor osv