• RockTheRebell

BF Januari 2015

Hej!

Ser ingen Januari 2015 BF-tråd så jag startar en!

Jag ser framför mig att vi fördriver den här tiden tillsammans vare sig det är första eller syskongraviditet under trevlig ton och gärna lite glimten i ögat. Känner man för att vara otrevlig kan man vara det någon annanstans, för det är inte vad vi behöver här =)

Bildtråd:

www.familjeliv.se/Forum-2-12/m73103374.html

BF-tråd:

www.familjeliv.se/Forum-2-13/m73103390.html

• Svar på tråden BF Januari 2015
  • längtan94
    bejb skrev 2014-07-13 12:09:08 följande:

Jag har också haft mycket huvudvärk senaste tiden. Men jag brukar alltid få det på sommaren då det är ljust och varmt och nu som gravid verkar jag få huvudvärk ännu lättare. Om det inte hjälper med att vila i ett svalt mörkt rum tar jag en panodil zapp då brukar den ge med sig.

Angående inköp och vad man ska skaffa så tänker jag vänta ett tag ännu. Vi kommer ta reda på kön denna gång och blir det en flicka igen har vi ju det mesta från förr. Blir det en pojke köper jag väl lite nytt. Men allt annat har vi ju från förr.. vagn,bilstol,kläder,textilier,skötbord o.s.v. Här i Finland har ju också alla nyblivna mammor rätt till moderskapsförpackningen och där får man ju egentligen det mesta man behöver åt en liten www.kela.fi/web/sv/mammaladan

åååh nu kunde jag se va finnarna får! gud va fina grejer! :) dom har tur dom :)
  • längtan94

Förresten, fick hem ett brev ifrån min bm idag, ska börja äta järntabletter, nån mer som äter niferex? är något man märker skillnad av? kommer jag tex bli piggare eller är det bara något som är ? :)

• Bettanspettan
    längtan94 skrev 2014-07-14 15:39:46 följande:

Förresten, fick hem ett brev ifrån min bm idag, ska börja äta järntabletter, nån mer som äter niferex? är något man märker skillnad av? kommer jag tex bli piggare eller är det bara något som är ? :)

Piggare blir du säkert lite eftersom det kommer höja ditt blodvärde. Räkna dock med att du blir kass i magen
  • längtan94

uh !kul nä man har skola och jobb :/ men jag ska ta dom varannan dag! är de lika krångligt då?

• elilin
    längtan94 skrev 2014-07-14 15:39:46 följande:

Jag blev riktigt kass i magen när ja fick äta de förra graviditeten. Så jag åt så mkt järnrik mat ja kunde istället. Å jag lyckades få bra värden av de :)
  • längtan94
    elilin skrev 2014-07-14 17:30:53 följande:

Jag blev riktigt kass i magen när ja fick äta de förra graviditeten. Så jag åt så mkt järnrik mat ja kunde istället. Å jag lyckades få bra värden av de :)

va är järnrik mat då? :D jag är verkligen kass på mat å dess innehåll ;) jordgubbar innehåller järn vet jag! :) ja jag ska ta en varannan dag så de kanske inte blir lika jobbigt för magen?!
  • Sagolina
    längtan94 skrev 2014-07-14 18:24:10 följande:

va är järnrik mat då? :D jag är verkligen kass på mat å dess innehåll ;) jordgubbar innehåller järn vet jag! :) ja jag ska ta en varannan dag så de kanske inte blir lika jobbigt för magen?!

Gröna grönsaker (ex. broccoli och persilja), frön (pumpa, solros, sesam mm.), torkade aprikoser, kött, kikärter, mörk choklad mm. är järnrikt. Att äta sådant som innehåller c-vitaminer tillsammans med järnet ökar upptagningen:)
  • längtan94
    Sagolina skrev 2014-07-14 19:09:25 följande:
    Gröna grönsaker (ex. broccoli och persilja), frön (pumpa, solros, sesam mm.), torkade aprikoser, kött, kikärter, mörk choklad mm. är järnrikt. Att äta sådant som innehåller c-vitaminer tillsammans med järnet ökar upptagningen:)
    ja tack så mycket ! :D jag äter mycket avokado just nu?! nått jag fastnat för, de är ju grönt ?! :D
  • Sunnan
    längtan94 skrev 2014-07-14 21:33:53 följande:
    ja tack så mycket ! :D jag äter mycket avokado just nu?! nått jag fastnat för, de är ju grönt ?! :D
    Avokado innehåller inte så mycket järn. Rött kött och blodpudding är bäst. Men alla blir inte heller kassa i magen av järntabletter även om det är vanligt. Ta inte ut förlusten i förskott, jag mår inte dåligt alls av dem.
  • längtan94

igår var första gången jag tog dom och jodå, dålig i magen vart jag då verkligen! eller ja jag fick världena mensvärk efter vilket jag alltid blir dålig i magen av! :/

Svar på tråden BF Januari 2015