• RockTheRebell

BF Januari 2015

Hej!

Ser ingen Januari 2015 BF-tråd så jag startar en!

Jag ser framför mig att vi fördriver den här tiden tillsammans vare sig det är första eller syskongraviditet under trevlig ton och gärna lite glimten i ögat. Känner man för att vara otrevlig kan man vara det någon annanstans, för det är inte vad vi behöver här =)

Bildtråd:

www.familjeliv.se/Forum-2-12/m73103374.html

BF-tråd:

www.familjeliv.se/Forum-2-13/m73103390.html

• Svar på tråden BF Januari 2015
  • semlan24
    Twiberg skrev 2014-07-12 19:41:00 följande:

Jag fick ofta huvudvärk i början, men nu har den gått över nästan helt! Jag drack oändligt mycket cola innan jag fick veta att jag var gravid. Kaffe också och nu har jag slutat med båda så jag tror att det var till stor del därför!

Drick mycket vatten!

Har du ont i ryggen eller så? Jag får från kärlekshandtagen ner i rumpan... Och jag står upp och jobbar nio timmar om dagen! Känns lagom värdelöst

Ja jag ska börja dricka tokmycket vatten nu! Svårast dock att komma ihåg det, haha :) men får ta med vattenflaska å så om jag ska iväg nånstans. Dock blir man ju extra kissnödig då också, suck :P Näej jag har inget ont i ryggen, men kan det vara foglossning kanske?
    LängtansBlåaBlomma skrev 2014-07-12 18:38:49 följande:

Fick mycket huvudvärk ibörjan. Igår fick jag det igen (förmodligen av solen) och tog därför min hittills enda Alvedon under graviditeten. Hur många törs man ta?

Solen är en jäkla bov har jag märkt ;) man förlorar ju vätska när man svettas å så, och sen undrar jag om man inte är sämre på att hantera värme när man är gravid? Vet inte hur många man får ta.. Jag har kanske tagit 7-8st under mina 14 veckor :P på förpackn står det att man kan ta rätt många ändå ju, men jag tycker att om man kan så kan man ju begränsa sig lite..
  • Mimmi90
    semlan24 skrev 2014-07-12 18:32:03 följande:

Nån mer som lider av huvudvärk? Vill inte ta alvedon för ofta men jag blir galen snart.. :P får huvudvärk varje dag. Husmorstips??

Jag gör! Varje dag! Undviker också alvedon så gott det går men börjar kännas hopplöst... Får alltid framåt eftermiddagen.
  • skomakarfrun

Vårt äldsta barn kommer vara 3 år och 4 mån och vi kommer köra på ståbräda. Det är gångavstånd till fskan och de enda gångerna han åker vagn idag är när vi ska ner på stan eller gå längre sträckor (vilket sällan sker). Kommer ha en paraplysulky extra om vi ska iväg hela familjen på äventyr. Hoppas att det kommer fungera bra. Men så har vi bil också, har man inte det förstår jag att man funderar på syskonvagn även till äldre barn. Man kan ju bli väldigt begränsad annars.

Bärsele låter ju även det som en bra ide, är dock lite fundersam på att ha bebisen i bärsele på vintern. Tänker ni ha den under vinterjackan då? Eller finns det varianter där barnen är mer skyddade?

• elilin

Jag tänkte mest på när vi är iväg i stan själv oftast är de köpcentrum då och i såntfall ha bärsele/sjal. Utomhus vet jag inte hur man gör :p men jag tror att de finns som skydd som man kan köpa till bärselar varjefall eller är ja ute å cyklar? Hade aldrig bärsele till sonen vilket ja ångrar då han hade kolik :( hade ju underlättat mkt å fått händerna fria nån gång under dygnet :p men lätt å vara efterklok ;)

• skomakarfrun
    elilin skrev 2014-07-12 22:57:49 följande:

Jag tänkte mest på när vi är iväg i stan själv oftast är de köpcentrum då och i såntfall ha bärsele/sjal. Utomhus vet jag inte hur man gör :p men jag tror att de finns som skydd som man kan köpa till bärselar varjefall eller är ja ute å cyklar? Hade aldrig bärsele till sonen vilket ja ångrar då han hade kolik :( hade ju underlättat mkt å fått händerna fria nån gång under dygnet :p men lätt å vara efterklok ;)

Vi hade bärsele till vårt barn men jag gillade aldrig det riktigt. Tyckte inte det gjorde mig så fri som jag hoppats. Ska prova sjal denna gång. Men mest inomhus då.
  • Lolanthe
    semlan24 skrev 2014-07-12 18:32:03 följande:

Nån mer som lider av huvudvärk? Vill inte ta alvedon för ofta men jag blir galen snart.. :P får huvudvärk varje dag. Husmorstips??

Japp samma här! Dricker mycket vatten och ibland tar jag nässpray ( vilket man inte ska ta för ofta då man kan bli beroende). Sen vilar/sover jag om jag behöver, det brukar hjälpa :)
  • Sunnan
    MillaPo skrev 2014-07-10 19:46:47 följande:

Är det nån mer som har hjärtrusningar o att det känns som hjärtat slår jätte hårt? Får så nästan varje kväll...

Får det varje gång jag lägger mig ner (vilket oftast är på kvällen). Jag tolkar det som en effekt av att allt blod från benen belastar hjärtat extra just då. Brukar lugna sig efter en stund, men det är ganska störande eftersom jag hör hjärtat när jag ligger i ett tyst rum och det slår så hårt.
  • RockTheRebell

Bli vän med Emelie Nikell på de så lägger hon till er i fb-gruppen. Den är hemlig och går inte att söka på. Vi har jätte trevligt där o vill gärna ha med fler :)

• bejb

Jag har också haft mycket huvudvärk senaste tiden. Men jag brukar alltid få det på sommaren då det är ljust och varmt och nu som gravid verkar jag få huvudvärk ännu lättare. Om det inte hjälper med att vila i ett svalt mörkt rum tar jag en panodil zapp då brukar den ge med sig.

Angående inköp och vad man ska skaffa så tänker jag vänta ett tag ännu. Vi kommer ta reda på kön denna gång och blir det en flicka igen har vi ju det mesta från förr. Blir det en pojke köper jag väl lite nytt. Men allt annat har vi ju från förr.. vagn,bilstol,kläder,textilier,skötbord o.s.v. Här i Finland har ju också alla nyblivna mammor rätt till moderskapsförpackningen och där får man ju egentligen det mesta man behöver åt en liten www.kela.fi/web/sv/mammaladan

Svar på tråden BF Januari 2015