• RockTheRebell

BF Januari 2015

Hej!

Ser ingen Januari 2015 BF-tråd så jag startar en!

Jag ser framför mig att vi fördriver den här tiden tillsammans vare sig det är första eller syskongraviditet under trevlig ton och gärna lite glimten i ögat. Känner man för att vara otrevlig kan man vara det någon annanstans, för det är inte vad vi behöver här =)

Bildtråd:

www.familjeliv.se/Forum-2-12/m73103374.html

BF-tråd:

www.familjeliv.se/Forum-2-13/m73103390.html

• Svar på tråden BF Januari 2015
  • bejb

Vi gjorde inte heller kub, bara vanligt UL och allt såg bra ut där inne. Jag är 28 och risken är ju inte stor att de är ngt fel. Dessutom blir det jobbigt sen om man får höra att det är stor risk för avvikelser o dyl. Då ska man kunna leva med beslutet sen också. Man får bara hoppas att man välsignas med ännu ett friskt barn.

LängtansBlåaBlomma skrev 2014-07-14 00:23:48 följande:

Jag har inte gjort kub, är under 35 år vilket är en ålder från vilket kub rekommenderas åtminstone här där jag bor. Har inte din barnmorska berättat om kub och vad som gäller för unga hos er?

• Sagolina
    LängtansBlåaBlomma skrev 2014-07-14 00:18:46 följande:

Jäkla tjat om Facebook överallt... Fler än jag som inte vill att Facebook ska ta del av privat info som mina graviditetssymptom/besvär? Räcker med familjeliv.se men här får jag åtminstone vara anonym.

Jag använder inte facebook. Lite tråkigt ibland då jag varit med i några trådar där alla sedan flyttar över diskussionen till Facebook och tråden dör totalt.
  • Sagolina

Nu märker jag att kroppen jobbar på med att pumpa runt extra mycket blod. Var igår på Högholmen(djurpark i Helsingfors) och blev andfådd av att gå i alla backar. Idag är kroppen rejält seg också...

Idag är det dags att besöka rådgivningen igen. V14 nu, så vet inte riktigt vad vi ska kolla. Säkert mest allmänt hur jag mår?

• längtan94

så skönt att min anfåddhet har gått över! :) så jäkla jobbigt att flåsa som jag vet inte vad för minsta lilla, nej min bm sa ingenting om nå kub, men jag har ju vart på vul förut och då sa den bm att våran bebis såg ut som ett väldigt friskt barn?! betyder de att hon inte såg några avvikelser? eller va tror ni?då va jag i v 10 tror jag att de va och jäklar vilket party den hade! :)

• mariaheterjag

Jäkla tjat om Facebook överallt... Fler än jag som inte vill att Facebook ska ta del av privat info som mina graviditetssymptom/besvär? Räcker med familjeliv.se men här får jag åtminstone vara anonym.

Håller faktiskt med. Gillar också att jag kan vara anonym här. Vill gärna välja vilka vänner jag har på Facebook och då kan man isf bli vän sedan när man pratat mer. Men alla gör ju som de vill!
  • mariaheterjag
    längtan94 skrev 2014-07-13 20:55:24 följande:

men du lycka till ? men varför har alla gjort kub (?) jag är verkligen jätte orolig för att de ska vara något fel på min bebis, när får man veta något sånt? och verkligem lycka till imorgon! :)

Jag gjorde inte kub med mitt fösta barn (var då 28) och tänkte att risken ändå var låg... Men på slutet av den grav började jag oroa mig så mkt och trodde att det skulle vara något "fel" på vårt barn så därför bestämde jag mig för att göra annorlunda denna gång. Plus att jag nu är 5 år äldre.

Dock efter att ha gjort det där testet kan jag dock säga att det skapar ju massa oro också kanske helt i onödan!!! Så det är verkligen något man ska tänka på innan och inte bara göra.
  • Waimea

Jag vill också få vara mer anonym och trivs bra med att hålla Fb och Fl åtskilda.
  • Sunnan
    längtan94 skrev 2014-07-14 07:37:35 följande:

så skönt att min anfåddhet har gått över! :) så jäkla jobbigt att flåsa som jag vet inte vad för minsta lilla, nej min bm sa ingenting om nå kub, men jag har ju vart på vul förut och då sa den bm att våran bebis såg ut som ett väldigt friskt barn?! betyder de att hon inte såg några avvikelser? eller va tror ni?då va jag i v 10 tror jag att de va och jäklar vilket party den hade! :)

Man kan inte se så mycket i vecka 10, mest att barnet är normalutvecklat för "åldern" - tillräckligt stort, rör sig och har ett hjärta som slår. Att man blir "friad" KUB är inte heller någon garanti för ett friskt barn, bara att man har låg sannolikhet för vissa kromosomavvikelser. 
    RUL är väl det som är bäst på att upptäcka eventuella fel (missbildningar) men inte heller där finns det ju några garantier. Men de allra flesta barn som föds i Sverige är friska så det är onödigt att gå runt och oroa sig - fast jag vet att det är svårt att låta bli.
  • Malin81a

Tack för alla positiva svar. Jag ska fixa det där testet på onsdag. Det måste gå. Svaren kommer sedan inom ca 10 dagar.

mariaheterjag det var trisomi18 som var hög risk. Ändå skönt att det inte är DS som är hög för då är det mer ett etiskt beslut om man ska avbryta eller inte. Här finns det inte mycket val. Lycka till du med med svaren.

• mariaheterjag
    Malin81a skrev 2014-07-14 13:12:54 följande:

Tack för alla positiva svar. Jag ska fixa det där testet på onsdag. Det måste gå. Svaren kommer sedan inom ca 10 dagar.

mariaheterjag det var trisomi18 som var hög risk. Ändå skönt att det inte är DS som är hög för då är det mer ett etiskt beslut om man ska avbryta eller inte. Här finns det inte mycket val. Lycka till du med med svaren.

Jag känner så jag med. Om svaret visar på avvikelse så finns det liksom inget val mer än att avbryta. Och det känns skönt på ett sätt också så slipper man fundera och undra om man tagit rätt beslut sedan. Men hoppas på att allt är bra!
Svar på tråden BF Januari 2015