Malin81a skrev 2014-07-13 20:38:37 följande:
Hej igen. Inte varit så aktiv här inne senaste två veckorna pga konstant illamående. Hoppas det går bra för er andra.
Jag var på kub idag. Det gick inte så bra. Fick 1 av 52 på en av de allvarligare kromosomavikelserna. På min ålder ska det vara ca 1 på 900. Tydligen blodprov som inte var bra. Nacken var bra. Nu ska jag få göra moderkaksprov på onsdag. Jag är så nervös. Först att det ska göra jätteont sen när det är klart så kommer jag vara nervös över svaren.
Är det någon som vet hur läskigt det är? Enligt barnmorska inte värre än stick i armen. Svårt att tro på det...
Hej!
Jag fick 1:138 på trisomi 13 &18 (det är nog det som du har också?) och gjorde moderkaksprov på tisdagen förra veckan. Det var blodprovet som visade på hög risk för mig också, nacken var bra.
I alla fall jag var helt i chock och skitnervös innan, men det gick bra. Läkaren hade svårt att hitta rätt på mig när han skulle sticka och gjorde om flera gånger vilket var jobbigt då det liksom drog ut på tiden men när nålen väl satt så var det inte så farligt! Det gjorde absolut inte skitont, kanske i en sekund eller så men verkligen inte hela tiden. Jag tycker nog att det var lite värre än ett stick i armen men inte outhärdligt. Jag försöker tänka positivt angående svaret som vi fortfarande väntar på, mitt råd till dig är att räkna ut procentchansen så kanske det känns lite bättre? Då förstår man mer att risken ändå är rätt låg trots att det räknas som hög. När man pratar med andra så inser man också att det är rätt vanligt att folk får dåliga siffror på Kubtestet men att det går bra ändå. Håller tummarna för båda oss! Fråga om u undrar något mer