• RockTheRebell

BF Januari 2015

Hej!

Ser ingen Januari 2015 BF-tråd så jag startar en!

Jag ser framför mig att vi fördriver den här tiden tillsammans vare sig det är första eller syskongraviditet under trevlig ton och gärna lite glimten i ögat. Känner man för att vara otrevlig kan man vara det någon annanstans, för det är inte vad vi behöver här =)

Bildtråd:

www.familjeliv.se/Forum-2-12/m73103374.html

BF-tråd:

www.familjeliv.se/Forum-2-13/m73103390.html

• Svar på tråden BF Januari 2015
  • Sunnan

Intressant att det är så olika med kontrollerna. För mig tas det alltid urinprov, vikt och blodtryck, senaste två gångerna även blodvärde (4 v mellanrum). Var i v 21+0 vid förra besöket och då sa BM att det inte fanns några normaltabeller för SF-mått så tidigt så det fanns ingen poäng att ta det, lyssnade på hjärtljud dock som låg runt 140/min. Nästa besök bli i v 25+0 och då ska vi börja mäta SF-måttet. Kommer även kolla blodvärde då jag ligger lågt. 

Om någon/några ska föda i Göteborg eller på Huddinge sjukhus vill jag slå ett slag för navelsträngsblodbanken. Dit donerar man blodet som är kvar i navelsträng/moderkaka efter att barnet är avnavlat (det blir ingen som helst skillnad för bebisen - detta blod slängs annars). Blodet innehåller stamceller och kan därför användas för att behandla svårt sjuka ex barn med leukemi. För mig är valet otroligt enkelt - slänga eller hjälpa ett barn med leukemi - det är klart vi ska donera! MVC ska fråga om detta när man väljer sjukhus men det är inte fel att ta upp det om man redan vet att man ska föda på ett sjukhus som har det. För Stockholmare som ev blir hänvisade till Huddinge kan man även säga till när man kommer till förlossningen.
    www.karolinska.se/navelstrangsblodbanken

• längtan94
    Sunnan skrev 2014-09-13 09:20:29 följande:

Intressant att det är så olika med kontrollerna. För mig tas det alltid urinprov, vikt och blodtryck, senaste två gångerna även blodvärde (4 v mellanrum). Var i v 21+0 vid förra besöket och då sa BM att det inte fanns några normaltabeller för SF-mått så tidigt så det fanns ingen poäng att ta det, lyssnade på hjärtljud dock som låg runt 140/min. Nästa besök bli i v 25+0 och då ska vi börja mäta SF-måttet. Kommer även kolla blodvärde då jag ligger lågt. 

Om någon/några ska föda i Göteborg eller på Huddinge sjukhus vill jag slå ett slag för navelsträngsblodbanken. Dit donerar man blodet som är kvar i navelsträng/moderkaka efter att barnet är avnavlat (det blir ingen som helst skillnad för bebisen - detta blod slängs annars). Blodet innehåller stamceller och kan därför användas för att behandla svårt sjuka ex barn med leukemi. För mig är valet otroligt enkelt - slänga eller hjälpa ett barn med leukemi - det är klart vi ska donera! MVC ska fråga om detta när man väljer sjukhus men det är inte fel att ta upp det om man redan vet att man ska föda på ett sjukhus som har det. För Stockholmare som ev blir hänvisade till Huddinge kan man även säga till när man kommer till förlossningen.

www.karolinska.se/navelstrangsblodbanken

Å! Kan man donera blod med den? underbart, ska tala med min bm! Går de så ska jag givetvis göra de! :D tack för underbart tips :D
  • Qaroliine

Själv förespråkar jag sen avnavling och tycker bebisen ska få allt sitt blod. 

Tilde 101221 Lillasyster bf 150125
  • Modesty1972
    Qaroliine skrev 2014-09-13 18:01:40 följande:

Förstår inte ditt inlägg - är du ironisk ?
  • Sunnan
    Qaroliine skrev 2014-09-13 18:01:40 följande:

Även vid donation används sen avnavling enligt rutin. Det blod som doneras är det som ändå blir kvar i navelsträng och moderkaka trots sen avnavling. Det blir som sagt ingen skillnad för bebisen alls.
  • Waimea

Visst var vi några som hade häst? Rider ni andra fortfarande? Jag gör det än, har två finfina medryttare men det funkar bra ännu.. Igår red jag dressyrträning och bortsett från att det stramade lite i sidan under det sista travarbetet gick det hur bra som helst. Älskar min fina, coola nordiskille!

• Qaroliine
    Modesty1972 skrev 2014-09-13 22:28:55 följande:
    Förstår inte ditt inlägg - är du ironisk ?
    Haha, nej verkligen inte. Varför skulle jag vara det?
    Sunnan skrev 2014-09-13 22:40:05 följande:
    Även vid donation används sen avnavling enligt rutin. Det blod som doneras är det som ändå blir kvar i navelsträng och moderkaka trots sen avnavling. Det blir som sagt ingen skillnad för bebisen alls.
    Då så, synd det inte doneras på rutin Glad
    Tilde 101221 Lillasyster bf 150125
  • Gevaliacoffee
    Qaroliine skrev 2014-09-14 14:09:41 följande:

Haha, nej verkligen inte. Varför skulle jag vara det?Då så, synd det inte doneras på rutin 

Rider inte nu. Har tre hästar hemma, dottern rider ponnyn de andra är 1 och 2 år gamla så blir ingen inridning för mig på halvblodet.
  • Waimea
    Gevaliacoffee skrev 2014-09-15 11:16:38 följande:

Rider inte nu. Har tre hästar hemma, dottern rider ponnyn de andra är 1 och 2 år gamla så blir ingen inridning för mig på halvblodet.

Det förstår jag!! Skillnad på att rida in ett halvblod och skogsrida en 14-årig cool nordsvensk
  • längtan94

Vaknade upp med en tok längtan efter bebis, nån annan som verkligen lämgtar efter allt mys? Eller kanske inte alls längtar just nu? :) berätta! :)

Svar på tråden BF Januari 2015