• RockTheRebell

BF Januari 2015

Hej!

Ser ingen Januari 2015 BF-tråd så jag startar en!

Jag ser framför mig att vi fördriver den här tiden tillsammans vare sig det är första eller syskongraviditet under trevlig ton och gärna lite glimten i ögat. Känner man för att vara otrevlig kan man vara det någon annanstans, för det är inte vad vi behöver här =)

Bildtråd:

www.familjeliv.se/Forum-2-12/m73103374.html

BF-tråd:

www.familjeliv.se/Forum-2-13/m73103390.html

• Svar på tråden BF Januari 2015
  • mariaheterjag
    längtan94 skrev 2014-09-11 11:27:10 följande:

Måste bara fråga, hon vars barn i magen hade "vatten" i huvudet, hur gick de? Varför blir de då? Någon som vet?

De fick avbryta graviditeten då det såg ännu sämre ut på ytterligare ett ultraljud förstod jag det som. Varför det blir så vet jag inte men det är väl någon ovanlig avvikelse.

Har en kompis vars bebis de upptäckte på RUL att den varken hade armar eller ben samt att hjärtat slog svagt så de fick också avbryta. Mycket kan gå fel så man ska verkligen var glad för en normal graviditet!
  • mariaheterjag
    Hedgehog skrev 2014-09-11 19:12:36 följande:

Hej på er!

Här tickar de på. V 23 nu o den senaste veckan har magen verkligen vuxit till sig. Kändes jobbigt att dölja den mer, så berättade för nya chefen. Var orolig över hur reaktionen skulle bli eftersom jag är nyanställd. Blev positivt överraskad. Fick till och med ett grattis :) där jag jobbat från jag blev gravid till sista augusti fick jag aldrig ett grattis... Eller förståelse när jag var sjukskriven för illamående och kräkningar.

Nu har jag gått ut med graviditeten, eftersom jobbet vet om det och så. Anmälde mig precis på gravidyoga. Så mysigt!

Ska någon av er gå? Gick ingen sån kurs med första (som blir 5 nu) så tänkte ge mig själv bättre förutsättningar till förlossningen denna gång, o lära mig profylax.

Skönt att nya jobbet tog nyheten så bra! Och kul att vara "officiellt gravid" Jag gick ingen kurs med första barnet och kommer nog inte göra nu heller. Kanske att jag ska gå en föräldrakurs för omföderskor som mitt Mvc har....Däremot planerar jag att läsa lite böcker om hur man kan möta förlossningssmärtan och förbereda mig så.
  • mariaheterjag

Jag var hos barnmorskan igår men hon tog inget sf-mått? Sa bara att livmodern gick upp till naveln nu. Vi tog heller inga prover. Gjorde ni andra det? Kanske var för att jag sa att jag mådde bra. Hjärtslagen var i alla fall 140.

Däremot började vi prata lite om förlossningen då jag känner mig lite orolig. Jag ska få gå till en läkare och kolla så att mina bristningar jag fick med första barnet verkligen är helt läkta och inte riskerar att spricka upp igen. Jag tror iofs det men kan vara skönt med en försäkran. Sen började vi även prata om bedövning som man kan få under slutskedet av förlossningen, typ när man ska krysta och ska lägga upp en plan för det sedan. Kändes bra att börja fundera lite redan nu!

• Waimea

Jag är så nöjd idag! Är äntligen klar med mina 26 lönesamtal. Lämnade också in min ledighetsansökan inför nästa år, blir hemma från 20 dec till 30 oktober 2015.

• Sagolina
    mariaheterjag skrev 2014-09-12 18:03:02 följande:

Jag var hos barnmorskan igår men hon tog inget sf-mått? Sa bara att livmodern gick upp till naveln nu. Vi tog heller inga prover. Gjorde ni andra det? Kanske var för att jag sa att jag mådde bra. Hjärtslagen var i alla fall 140.

Däremot började vi prata lite om förlossningen då jag känner mig lite orolig. Jag ska få gå till en läkare och kolla så att mina bristningar jag fick med första barnet verkligen är helt läkta och inte riskerar att spricka upp igen. Jag tror iofs det men kan vara skönt med en försäkran. Sen började vi även prata om bedövning som man kan få under slutskedet av förlossningen, typ när man ska krysta och ska lägga upp en plan för det sedan. Kändes bra att börja fundera lite redan nu!

Med sonen togs inget sf-mått före v28, så tror det beror på bm när de börjar mäta?

Inga andra prover än kolla om det fanns socker/protein i urinen.
  • mariaheterjag

Jag är i vecka 23, men det låter som att det är olika då... Inget urinprov heller. Inte ens vägning. Trodde jag skulle få mer bevis på att allt är bra.

• 4loveandlemons
    mariaheterjag skrev 2014-09-13 08:03:47 följande:

Jag är i vecka 23, men det låter som att det är olika då... Inget urinprov heller. Inte ens vägning. Trodde jag skulle få mer bevis på att allt är bra.

På mig ska barnmorskan börja med alla mått nästa vecka. Då är jag i v 25, så det är nog olika rutiner i olika landsting.
  • bejb
    mariaheterjag skrev 2014-09-12 18:03:02 följande:

Jag har fått samma känsla då jag varit senaste gången att de inte kolla så noga.. urinprov t.ex. har jag inte tagit sen inskrivningen i v 8 och är ju nu i v 24. De har inte heller kollat vikten,blodtryck,hb och sist kolla de inte hjärtljud heller eftersom vi skulle på ultraljud samma dag.
    Då jag väntade första barnet var jag ju ofta på kontroll men nu andra gången verkar det inte vara lika viktigt.. :/
Svar på tråden BF Januari 2015