Karinkanin skrev 2014-05-20 13:54:22 följande:
Är alla damer här inne superhemliga med att berätta för omvärlden tills efter magiska gränsen vecka 12? Jag är typen som berättar saker och ting hej vilt till höger och vänster och inte är så väldigt privat av mig. När vi blev gravida med vårt första barn berättade vi för våra föräldrar direkt och för några enstaka nära vänner. Resten av världen fick veta i vecka 8 ungefär.
Enda anledningen till att jag kommer att försöka vänta med att berätta denna gång är för att slippa allt prat om graviditeten, klapp på magen och blickar. Visst det är jättemysigt att vara gravid, men det är samma frågor och samma svar jämt och ständigt. Tyvärr så vet eller misstänker de flesta i vår omgivning att vi vill ha syskon tätt så minsta lilla tecken på't kommer att avslöja oss. Tacka nej till kaffe? Tacka nej till alkohol? Hon säger att hon är trött?
Gillar inte att prata om min graviditet som ett kanske bara för att man kan få missfall. Missfall kan man ju få fram tills dagen innan födseln, även om det är mindre vanligt ju längre tiden går. Jag är gravid nu, och jag ska föda barn 22 januari. Punkt.
Med vårt första barn berättade vi också tidigt, innan vecka 12. Men just nu med andra känns det inte som en lika superstor och världsomvändande grej. Vi hade liksom inte riktigt längtat så mycket efter det här barnet, jag hade en tuff första graviditet och vårt första barn var nära att gå bort i PSD - så har varit tveksam länge till att genomgå allt en gång till. Jag vill inte vara gravid och hoppar gärna över spädbarnstiden, men jag vill ha ett till barn och att vår tolva ska få ett syskon.
Så jag tror inte vi riktigt har fattat och måste smälta det hela lite först. Om jag får må bra och det inte påverkar min hälsa kan jag nog hålla tyst till RUL också, haha, men det är hur det känns idag.