• Anonym (TS)

Varför använder ni mensskydd på natten?

Det här en löjlig fråga som har gäckat mig i åratal. Reklam för bindor under dagtid har i princip dött ut, men nattbindorna lever kvar. De ska vara extra lång, extra breda och extra effektiva. Men jag har aldrig fattat det där. Jag har aldrig använt något mensskydd alls på natten. Då ligger man ju ner och tack vara gravitationen så rinner det inte ut. Visst får man se till att gå på toaletten ganska snart efter att man stigit upp (och kanske inte använda sina snyggaste trosor om det råkar komma någon droppe), men inte mer än så. Jag förstår att jag säkert har sparsammare mens än andra (och bara hälften så ofta), men krävs det verkligen effektivare skydd på natten när man ligger ner än på dagen. Förklara för mig? hur gör ni? :) och finns det fler som jag?

• Svar på tråden Varför använder ni mensskydd på natten?
  • Anonym (Mensen 3)
    Felizia skrev 2014-05-09 22:39:45 följande:
    Försöker en gång till... - Är det ingen av er som blöder så sjukt mycket som sökt hjälp..?? Accepterar ni bara detta som ett faktum? Det finns såväl läkemedel som andra insatser för att slippa ha det såhär!
    Man brukar inte söka hjälp om man inte behöver hjälp..
  • Anonym (Mensen 3)
    Försöker en gång till... - Är det ingen av er som blöder så sjukt mycket som sökt hjälp..?? Accepterar ni bara detta som ett faktum? Det finns såväl läkemedel som andra insatser för att slippa ha det såhär!
    Söka hjälp för något som är naturligt, när det enkelt går att använda tampong? Och istället stoppa i sig tabletter som har diverse biverkningar.. Hm. Obestämd
  • EnAnonumius
    Anonym (TS) skrev 2014-05-08 10:44:18 följande:
    Följdfråga: Hur ofta byter ni mensskydd? Jag brukar ha en normal tampong i "maxtiden", brukar väl vara 8 timmar. OM den är fräsch alltså. Kiss på snöret och sånt där, så byts den givetvis tidigare.
    Jag har det så trevligt att jag får ha nattbinda på dagen de två första mensdagarna.
    Och då byter jag nattbinda, varje eller varannan timme dagtid. Var tredje tiil var fjärde timme på natten. Det bero på om jag har en bra eller dålig start på min mensperiod.   

Sedan dag tre och dag fyra så kan jag köra med plusbinda och byter den dag tid var tredje timme, sova hela natten igenom med nattbinda.
    Dag fem normalbinda dagtid byter var fjärde timme, och plusbinda på natten utan byte.
    Detta är oavsett om jag har en bra eller dålig start på mensperioden.

Jag blöder inte bara extremt mycket, de två första dagarna, jag får även stora (som ett halvt hönsägg i storleken) klumpar också av koagulerat blod..

Vill du byta?
    Jag skulle vara överlycklig om jag hade förmånen att blöda så lite att jag kunde skippa binda nattetid.

• konkelbär

Ska man exempelvis behandlas med hormonpreparat för att slippa använda binda på natten menar du?

Det kanske bara är jag, men jag väljer då binda före läkemedel alla gånger.
  • Felizia

Bättre att lida för att det är "naturligt". Ja och och varför ta antobiotica etc - de flesta överlever t ex phneumoni utan...

• EnAnonumius
    Ja jag har sökt hjälp för mitt..

Men när jag fick reda på att man skulle använda hormonpreparat för att stävja det, så tackade jag nej och behöll min jobbiga mens.
    Det är inte alla som klara av att ta externa hormoner. Jag mår sjukt dåligt av att göra det.
    Så hellre fyra fem dagars helvete i månaden, än ett mår sjukt dåligt 10-12 dagar på månaden (de dagar man skulle ta dessa preparat för att minska på mensen).

Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • trolliz

Nejmen min mens tar ju stopp under natten... om det vore så väl!

Ni skulle se min bäddmadrass. Trots att jag försöker skydda mig väl är den full av mensfläckar. Hur förklarar man det? Ofta kommer dessutom mensen under natten när den vill så man inte alltid hinner skydda sig. Men när jag väl vet så behöver jag skydd i massor. Skulle aldrig sova med tampong så stora nattbindor är utmärkt men nästan att man skulle behöva en blöja. Även dagtid får jag lov att använda nattbindor. Eller tampong och ifall att binda.

Men alla är olika och jag har insett att ni lyckliga utan floder inte förstår vår verklighet!

...och jag som hört det kan bli värre efter graviditeten. Är redo för syndafloden!!!

• Aniiee
    Felizia skrev 2014-05-10 01:31:29 följande:
    Bättre att lida för att det är "naturligt". Ja och och varför ta antobiotica etc - de flesta överlever t ex phneumoni utan...
    Stoooooor skillnad mellan lite obehag och meck 7 dagar i månaden och risk att dö i lunginflammation. Just saying.....
    live as if you were to die tomorrow, feel as if you were to be reborn now , face it as if you were to live forever
  • Anonym (lycko?)

Men när du ser att så många blöder "sjukt mycket", kanske du kan se att det inte är "sjukt", utan istället faktiskt lika normalt som att blöda mindre. Visst hade det varit bekvämt att blöda mindre men det hade ju verkligen inte varit bekvämare att vara tvungen att äta mediciner för resten av mitt fruktsamma liv heller. Dessutom är det första alternativet helt utan biverkningar och utan cancerrisk. Att jämföra med lunginflammation är ju helt befängt. Lunginflammation är en sjukdom, som dessutom är dödlig. Och "såväl läkemedel som andra instanser". Vad är andra instanser? Att plocka bort livmodern? Det är ju som att operera bort näsan för att man irriterar sig på flimmerhåren.
  • BB2013

Ja alla har vi ju olika erfarenheter men på allvar så känns den här frågeställningen som ett skämt i mina öron! Jag har sedanjag fick mens 12 år gammal blött mer än vad som nu klassas som normalt. Läkare har prövat de mesta då jag blöder så kraftigt att min blodvärde blir rejält lågt. Att jag svimmar av nån gång under dygn 2 är inget ovanligt. Numera äter jag tranon från första dagen, de funkar riktigt bra :)

Att sova utan tampong binda och skyddsutrustning är något främmande för mig ;)

Svar på tråden Varför använder ni mensskydd på natten?