• Anonym (TS)

Varför använder ni mensskydd på natten?

Det här en löjlig fråga som har gäckat mig i åratal. Reklam för bindor under dagtid har i princip dött ut, men nattbindorna lever kvar. De ska vara extra lång, extra breda och extra effektiva. Men jag har aldrig fattat det där. Jag har aldrig använt något mensskydd alls på natten. Då ligger man ju ner och tack vara gravitationen så rinner det inte ut. Visst får man se till att gå på toaletten ganska snart efter att man stigit upp (och kanske inte använda sina snyggaste trosor om det råkar komma någon droppe), men inte mer än så. Jag förstår att jag säkert har sparsammare mens än andra (och bara hälften så ofta), men krävs det verkligen effektivare skydd på natten när man ligger ner än på dagen. Förklara för mig? hur gör ni? :) och finns det fler som jag?

• Svar på tråden Varför använder ni mensskydd på natten?
  • iaseia

Haha, jo jag behöver extra skydd på natten och blöder ändå igenom ofta, har ett par gamla shorts (ettt par joggingbyxor som jag klippt av benen på) för att inte blöda igenom på både täcke och lakan. 

Däremot kanske jag har mens i 7 dagar och kanske 2 av dessa nätter har jag mycket mens ( oftast andra, tredje och ibland fjörde natten).sen behöver jag inte använda skydd alls på natten men måste ändå fortsätta i tre fyra dagar på dagarna...

Jag använder aldrig tampong bara bindor. 

• Anonym (Emsan)

"Tack vare gravitationen rinner det inte ut"!? Ursäkta, vilken planet kommer du ifrån?? Haha *idiot*

• Anonym (Tutti)

Låg jag prick still på rygg hela natten så skulle jag kanske inte heller behöva skydd nattetid.
    Men nu gör jag inte det utan det är nästan värre på natten än på dagen. Jag är magsovare och ligger gärna med ena benet uppdraget långt upp mot bröstet så det blir ett visst "glapp" om man säger så.
    De första dygnen då det blöder som mest kan jag tom behöva sova med tampong, även om det inte rekommenderas. Så du TS verkar ha väldigt sparsam mens.

• Anonym (Niagarafallen på morgonen)

Ja behöver ingen speciell på natten, men såfort ja vaknar på morgonen å sättet / ställer mig upp så forsar de ut o de är därför jag använder skydd på natten såväl som på dan. Ohygieniskt att låta de rinna o trosor och längs med benen. Usch å fy! Så blir de för mig ialf

• nettiz74

Jag blöder rikligt men precis som för ts håller det sig kvar inne då jag ligger ner. Hinner precis in på toan och då bokstavligen forsar det ut på morgonen ;)
    Jag vet att jag har bakåtlutad livmoder och undrar ifall detta möjligtvis kan ha med det att göra ?!

• Anonym (M 2)

Inte ens nattbindor hjälper på mina blödningar när jag sover ibland.. kan få byta sängkläder minst 3 gånger på en röd vecka och så måste jag även lägga frotté i mellan så madrassen inte blir förstörd..

• Toka2
    Anonym (TS) skrev 2014-05-08 13:51:59 följande:
    Ang blodvärde så tänker jag på mig själv. De perioder då jag har haft mens mer regelbundet. Ca varje eller varannan månad så har mitt hb legat på runt 110-120. medans de perioder då jag haft mens ca en gång i halvåret så har det stigit till runt 135. Visserligen kan det bero på helt andra saker. Men det var ett samband jag noterade. Och om man då lägger till att jag har väldigt sparsam mens, så kan man ju anta att det kan ha större påverkan vid rikligare. Dessutom så är det ju allmänt känt att menstruerande kvinnor ofta har problem med lågt hb.

På den tiden jag hade mens var det syndafloden i 6-8 dagar och nätter. XXL-tampong och binda som byttes med max en timmes intervall dagtid som natt hälften av tiden. Mitt hb låg stadigt på 133-141.
  • Grumpy88

Hahah!! Använder man inte nattbinda ser det ut som någon dött på morgonen.... Tyvärr är alla inte lika lyckligt lottade som dig xD

• Apopan

Jag har undrat hur de tror att de där usla nattbindorna skall hålla mina lakan och madrass fria från blod jag. Men det där är väl olika antar jag :P

Svar på tråden Varför använder ni mensskydd på natten?