• Anonym (TS)

Varför använder ni mensskydd på natten?

Det här en löjlig fråga som har gäckat mig i åratal. Reklam för bindor under dagtid har i princip dött ut, men nattbindorna lever kvar. De ska vara extra lång, extra breda och extra effektiva. Men jag har aldrig fattat det där. Jag har aldrig använt något mensskydd alls på natten. Då ligger man ju ner och tack vara gravitationen så rinner det inte ut. Visst får man se till att gå på toaletten ganska snart efter att man stigit upp (och kanske inte använda sina snyggaste trosor om det råkar komma någon droppe), men inte mer än så. Jag förstår att jag säkert har sparsammare mens än andra (och bara hälften så ofta), men krävs det verkligen effektivare skydd på natten när man ligger ner än på dagen. Förklara för mig? hur gör ni? :) och finns det fler som jag?

• Svar på tråden Varför använder ni mensskydd på natten?
  • Anonym (planeten X)
    Anonym (Emsan) skrev 2014-05-08 22:12:45 följande:
    "Tack vare gravitationen rinner det inte ut"!? Ursäkta, vilken planet kommer du ifrån?? Haha *idiot*
    Samma planet som mig isf för jag har som TS. Ligger jag ner så rinner det inte ut. Men så fort jag ställer mig upp på morgonen kommer Niagarafallet. Jag blöder kraftigt under dagen, iaf de första två dagarna. Men jag använder inte skydd på natten (och det blir inte kladdigt som sagt eftersom det inte rinner ut). 
  • Anonym (...)

Skönt att ha det så, att det inte rinner ut! Önskar jag alla kvinnor. Att ifrågasätta nattbinda fattar jag inte, som att det skulle vara något konstigt... ?

• Anonym (haha)
    Anonym (Emsan) skrev 2014-05-08 22:12:45 följande:
    "Tack vare gravitationen rinner det inte ut"!? Ursäkta, vilken planet kommer du ifrån?? Haha *idiot*
  • Tändstickan
    Anonym (planeten X) skrev 2014-05-09 03:39:06 följande:
    Samma planet som mig isf för jag har som TS. Ligger jag ner så rinner det inte ut. Men så fort jag ställer mig upp på morgonen kommer Niagarafallet. Jag blöder kraftigt under dagen, iaf de första två dagarna. Men jag använder inte skydd på natten (och det blir inte kladdigt som sagt eftersom det inte rinner ut). 
    Tror inte att Emsan syftade på att det inte rinner ut för alla, utan syftade snarare på oförståelsen över att det rinner ut för andra. Det har inte bara med gravitationen att göra, folk blöder ju olika mycket.

TS - På mig rinner det helt klart ut på natten också. Lång binda behövs ju för när man ligger på rygg så ser just gravitationen till att det rinner ner - bak. Det kan väl inte vara så svårt att förstå att alla inte blöder lika sparsamt som du?
  • Meinu

Jag har också undrat varför man ska ha nattbinda. På mig rinner det inte ut på natten. Man ligger ju vertikalt! Jag har riklig mens, men det rinner inte ut! Jag kniper ihop benen och går med benen i kors till toaletten och släpper sen ut nattens flod i toan. 

• Anonym (hur sover du?)
    Meinu skrev 2014-05-09 09:19:00 följande:
    Jag har också undrat varför man ska ha nattbinda. På mig rinner det inte ut på natten. Man ligger ju vertikalt! Jag har riklig mens, men det rinner inte ut! Jag kniper ihop benen och går med benen i kors till toaletten och släpper sen ut nattens flod i toan. 
    Jag ligger då inte vertikalt när jag sover :P 
  • Anonym (TS)

Undrar lite oförstående hur så många kan sakna läsförståelse? Om man läser TS så borde varje vuxen människa kunna tyda att jag aldrig ifrågasatt att mängden menstruation varierar från kvinna till kvinna. Däremot om det verkligen krävs effektivare skydd nattetid än dagtid, för majoriteten av kvinnor. Eftersom jag själv, och många andra, kräver mindre (dvs inget) skydd under natten, men skydd på dagtid. Jag erkänner dock att jag inte hade någon aning om att det var så vanligt att folk blödde sådana extrema mängder att det kunde liknas vid "blodbad" och "brottsplats". Beträffande rubriken "varför använder du mensskydd på natten?" Så har jag, likt varje framgångsrik journalist, använt en formulering som fångar ögat och väcker intresse (och lyckades!). När man sedan läser TS så borde man förstå att "varför" inte ska tolkas som ett ifrågasättande (om det verkligen är nödvändigt) utan som en invit att förklara hur just din menstruation fungerar och hur du hanterar den nattetid. Jag tycker dock att detta, trots allt, har lett till en mycket god diskussion.

• Drottningen70

Ja gud vad konstigt att alla inte fungerar som dig TS, ett mysterium....

• Anonym (tant rödast)

Jag använder nattbinda på dagen också (plus tampong), nåt annat är inte att tänka på. Blöder som en stucken gris både dag och natt och det skulle inte hjälpa om jag så stod på huvudet och sov, det skulle svämma över ändå.

Önskar att jag blödde så lite som ts och övriga som inte behöver nattbinda.

• Semlan66

Kan faktiskt komma till TS undsättning och meddela att jag fungerar likadant. O

Med tanke på reaktionerna på din frågeställning, har vi väl tur, du och jag. 

Svar på tråden Varför använder ni mensskydd på natten?