• Anonym (TS)

Varför använder ni mensskydd på natten?

Det här en löjlig fråga som har gäckat mig i åratal. Reklam för bindor under dagtid har i princip dött ut, men nattbindorna lever kvar. De ska vara extra lång, extra breda och extra effektiva. Men jag har aldrig fattat det där. Jag har aldrig använt något mensskydd alls på natten. Då ligger man ju ner och tack vara gravitationen så rinner det inte ut. Visst får man se till att gå på toaletten ganska snart efter att man stigit upp (och kanske inte använda sina snyggaste trosor om det råkar komma någon droppe), men inte mer än så. Jag förstår att jag säkert har sparsammare mens än andra (och bara hälften så ofta), men krävs det verkligen effektivare skydd på natten när man ligger ner än på dagen. Förklara för mig? hur gör ni? :) och finns det fler som jag?

• Svar på tråden Varför använder ni mensskydd på natten?
  • Anonym (blodbad)
    Anonym (TS) skrev 2014-05-08 10:20:10 följande:
    Det här en löjlig fråga som har gäckat mig i åratal. Reklam för bindor under dagtid har i princip dött ut, men nattbindorna lever kvar. De ska vara extra lång, extra breda och extra effektiva. Men jag har aldrig fattat det där. Jag har aldrig använt något mensskydd alls på natten. Då ligger man ju ner och tack vara gravitationen så rinner det inte ut. Visst får man se till att gå på toaletten ganska snart efter att man stigit upp (och kanske inte använda sina snyggaste trosor om det råkar komma någon droppe), men inte mer än så. Jag förstår att jag säkert har sparsammare mens än andra (och bara hälften så ofta), men krävs det verkligen effektivare skydd på natten när man ligger ner än på dagen. Förklara för mig? hur gör ni? :) och finns det fler som jag?
    Jag blöder extremt mycket och har hänt att jag trots nattbinda, och menskopp... har lyckats blöda igenom så jag förstört flera madrasser....Hade ett tag när jag köpte sånna där pull up inkontinent blöjor för att kunna sova... men här i sverige så är de inte lika lätta att få tag på så har inte det valet längre.... 

Jag har inte sovit en hel natt sedan jag började få mens (under mensen då såklart) utan fått gå upp både en och två gånger och blöder ändå igenom.... För att inte tala om flodvågen som brukar komma när jag reser mig på morgonen....
  • Anonym (Tamponga)
    Anonym (TS) skrev 2014-05-08 10:20:10 följande:

Vissa dagar under mensen så krävs det både största tampongen OCH binda och då får man byta varje timme.

På natten är det bättre eftersom man ligger still. Då klarar det sig 3 timmar. Använder och draglakan för att inte förstöra sängen.

Sen vissa nätter krävs inget skydd alls. Har mens i 10 dagar drygt varje månad och kanske 3 av dem sover jag utan skydd.

• Anonym (Tjej)

Jag måste ha nattbindor för att slippa blod som rinner längs med hela benen i samma ögonblick som jag reser mig upp. Fyller lätt en nattbinda under natten och det händer att jag har tampong även på natten de första dagarna (ställer klockan och byter den en gång, så den inte sitter inne för länge). Förutom det är en handduk ett måste, för att rädda sängen.

• Anonym (Avis)

Blir nästan lite avundsjuk på er som faktiskt blöder ordentligt. Själv blöder jag i kanske 6 timmar allra högst och det går inte ens åt ett vanligt litet trosskydd. Min mens har kommit och gått på några timmar med några droppar blod. Det känns inte normalt men gyn säger att inget är fel?!

• Anonym (blodbad)
    Anonym (Avis) skrev 2014-05-08 21:18:23 följande:
    Blir nästan lite avundsjuk på er som faktiskt blöder ordentligt. Själv blöder jag i kanske 6 timmar allra högst och det går inte ens åt ett vanligt litet trosskydd. Min mens har kommit och gått på några timmar med några droppar blod. Det känns inte normalt men gyn säger att inget är fel?!
    Du får gärna byta om du vill.......
  • Lindsey Egot the only one
    PrinsessanLeia skrev 2014-05-08 20:56:43 följande:

Jag också, måste ha långa bindor, dock behöver de inte vara så tjocka.

Ibland har jag fått köpa tenas långa inkontinensbinda för det läcker så på natten.
  • Silverflingan

Jag blöder jättemycket, även på natten. Det blir värre och värre för varje år - eller för varje barn (har 3), vet inte riktigt vilket av det som påverkat mest. Men det räcker absolut inte ens med största/bästa nattbindan för mig, jag blöder igenom massor. Så antingen måste jag ha nattbinda + barnblöja utanpå eller så är det blodbad i sängen halva mensperioden. Min mamma hade samma problem innan hon kom in i klimakteriet så antar att det ligger i släkten.

• Tjugoåtta

Haha, jag har också funderat på detta. Jag har aldrig behövt skydd på natten, inte ens när jag hade kopparspiral och hade kraftig mens. Däremot när jag satte mig upp så rann allt ut på en gång (nu för tiden när jag har normal mens kan jag hålla det inne tills jag går på toaletten).

Svar på tråden Varför använder ni mensskydd på natten?