• Anonym (TS)

Varför använder ni mensskydd på natten?

Det här en löjlig fråga som har gäckat mig i åratal. Reklam för bindor under dagtid har i princip dött ut, men nattbindorna lever kvar. De ska vara extra lång, extra breda och extra effektiva. Men jag har aldrig fattat det där. Jag har aldrig använt något mensskydd alls på natten. Då ligger man ju ner och tack vara gravitationen så rinner det inte ut. Visst får man se till att gå på toaletten ganska snart efter att man stigit upp (och kanske inte använda sina snyggaste trosor om det råkar komma någon droppe), men inte mer än så. Jag förstår att jag säkert har sparsammare mens än andra (och bara hälften så ofta), men krävs det verkligen effektivare skydd på natten när man ligger ner än på dagen. Förklara för mig? hur gör ni? :) och finns det fler som jag?

• Svar på tråden Varför använder ni mensskydd på natten?
  • Hen

Sperman rinner ju ut efter samlag även om man ligger blickstilla. Och det är ju typ en tsk eller msk. Slidan är ju liksom ingen stum tunnel utan en trång passage bestående av bla muskler.

• Tjugoåtta
    Hen skrev 2014-05-10 10:06:34 följande:
    Sperman rinner ju ut efter samlag även om man ligger blickstilla. Och det är ju typ en tsk eller msk. Slidan är ju liksom ingen stum tunnel utan en trång passage bestående av bla muskler.
    Nja, "tanken" är ju att sperman ska hamna i bakre fornix (bakom livmodertappen) och hålla sig kvar där ett tag. Som du skriver består vaginans vägg av muskler och dessa brukar motverka att den rinner ut (samma sak med mensen) Sen ser vi ju alla lite olika ut, och var sperman hamnar från början är ju också lite olika. Själv kan jag gå runt med satsen i någon dag utan den rinner ut.
  • Anonym (TS)
    Anonym (FAKTA) skrev 2014-05-10 09:48:21 följande:
    Jag skulle kunna gissa på att du och dina vänner är väldigt smala.....på gränsen till anorektiska. Både med dina svårigheter att få barn, samt din sparsamma mens. Gott att du har fått barn nu =) Det är även svårt för en överviktig att få barn, men mensen brukar inte vara frånvarande. Men man rek överviktiga att gå ner i vikt, och underviktiga att gå upp eller äta mer näring. Iallafall gjorde de förr.  Har kompisar som fått de rek. Fast på 90-talet. Jag har 4 vänner som gjort konstgjord befruktning, men det var efter skador pga av klamydia och cystor

Mina vänner? Vad har dem med saken att göra? Idag är jag 168 cm och väger 50 kg. Jag är smal, men uppskattar inte att bli benämnd som anorektisk. Har du inte fått lära dig vanligt hyfs? Men jag har under många år varit mer normal/mullig och mensen har alltid varit densamma, så jag ser inget samband där. Jag har pco och därav ingen regelbunden mens. Dock föregås den alltid av ägglossning, så när jag väl har mens så är det ingen "fejkblödning". När jag blev gravid med mina barn så vägde jag 60 kg och fick pergotime (ägglossningsstimulerande). Ingen bad mig gå upp i vikt då eftersom jag var normalviktig.
  • Anonym (TS)
    Hen skrev 2014-05-10 10:06:34 följande:

sperma rinner inte ut ur mig om jag inte reser mig upp. Det brukar t.o.m. ta några timmar av upprätt hållning innan den kommer ut. Väldigt irriterande när man står i konsumkön och känner att det börjar rinna. Somnar jag efter sexet så kommer det ut någon gång följande dag.
  • Hen
    Anonym (TS) skrev 2014-05-10 14:28:35 följande:

sperma rinner inte ut ur mig om jag inte reser mig upp. Det brukar t.o.m. ta några timmar av upprätt hållning innan den kommer ut. Väldigt irriterande när man står i konsumkön och känner att det börjar rinna. Somnar jag efter sexet så kommer det ut någon gång följande dag.
    Ok, inga problem för dig vem som ska sova på "våta fläcken" då
  • Currykoalan

Jag tror kanske att du har något sparsammare mensblödningar än genomsnittet. Jag hade fått köpa ny bäddmadrass varje månad om jag sovit utan mensskydd, det är visserligen inga liter som forsar ut, men nattblodet skulle iallafall räcka som makeup i en ordinär mordscen ur valfri tvserie.

• EnAnonumius
    Brumma skrev 2014-05-10 09:40:24 följande:

Du behöver inte ta hormoner för att minska blödningen... Konstig läkare som sagt det..
    Jag skulle mycket gärna hitta en gynekolog som lyssnar på mig och hittar alternativ till hormonpreparat.

Det är alltid samma jävla visa hos olika gynekologer fast man säger ifrån med en gång att jag inte är intresserad av hormonpreparat då jag mår dåligt av det så släng fram med alternativ  i stället (detta redan innan undersökning)..
    Så skall de ändå ösa på med att man skall använda "minipiller" eller spiral "för de innehåller ju bara ett hormon" det är ju så bra när man blöder så mycket då det kan ta bort mensen helt. Jo tack tjnare det var ju verkligen det jag bad om liksom..*suck*

Fast jag såg i ett inlägg om att du sa något om "Cyklonova" och att de inte innehåller hormoner. Måste man tjafsa med en gyn om att få dem utskrivna eller kan man köpa det receptfritt på Apoteket?
    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • konkelbär

Tycker det är intressant hur kraftiga blödningar framställs som något fult utav somliga här inne. Fina flickor blöder bara lite grann. Och fiser inte. Och när dom går på toa så kommer det bara rosdoftande älvstoft.

Alla friska kvinnor i fertil ålder har mens. En del lite, andra mer. Det är inget äckligt och om det rinner ut eller ej har inget att göra med hurvida man är en supertajt puma i sängen att göra. GUD så less man blir när man läser allt skit som skrivs här.

• Brumma
    EnAnonumius skrev 2014-05-11 00:56:21 följande:
    Jag skulle mycket gärna hitta en gynekolog som lyssnar på mig och hittar alternativ till hormonpreparat.

Det är alltid samma jävla visa hos olika gynekologer fast man säger ifrån med en gång att jag inte är intresserad av hormonpreparat då jag mår dåligt av det så släng fram med alternativ  i stället (detta redan innan undersökning)..

Så skall de ändå ösa på med att man skall använda "minipiller" eller spiral "för de innehåller ju bara ett hormon" det är ju så bra när man blöder så mycket då det kan ta bort mensen helt. Jo tack tjnare det var ju verkligen det jag bad om liksom..*suck*

Fast jag såg i ett inlägg om att du sa något om "Cyklonova" och att de inte innehåller hormoner. Måste man tjafsa med en gyn om att få dem utskrivna eller kan man köpa det receptfritt på Apoteket?

Just cyklonova behövs recept till. Fick det utskrivet av läkaren jag går hos för mina cellförändringar. Vi pratade o mina rikliga menstruationer kom upp och cyklonova var hennes förslag. Kan säga att det ändrade min vardag :)

Från att knappt vågat åka o handla nästan fem dagar var 25:e dag till att fungera någorlunda "normalt". Behöver dock fortfarande både tampong o binda men det är för min säkerhetskänsla. Ibland krävs det o inland inte...

Iallafall.. Det finns ett receptfritt alternativ, antagligen ngt svagare än cyklonova, receptfritt. Det heter "Tranexamsyra Orifarm". Fråga efter det på Apoteket så kan de säkert hjälpa dig att hitta det.

Det är samma ämne som i cyklonova.

Jag börjar äta tabletterna dagen efter min mens börjat, då den är riklig. Äter två tabletter tre ggr dagligen (cyklonova kan tas två tabletter fyra ggr per dag) i ca fem dagar. Glömmer jag märks det inom ett par timmar men då är det bara att börja igen.

Naturligtvis finns det biverkningar - som med alla preparat, men jag har aldrig upplevt några. Och i mitt fall blev det en såpass stor förändring att det är värt att äta det några dagar i månaden.

Du kan ju testa o se, annars prova med att gå till vårdcentralen o förklara läget.

Lycka till.
  • EnAnonumius
    Brumma skrev 2014-05-11 04:29:39 följande:

Just cyklonova behövs recept till. Fick det utskrivet av läkaren jag går hos för mina cellförändringar. Vi pratade o mina rikliga menstruationer kom upp och cyklonova var hennes förslag. Kan säga att det ändrade min vardag :)
    Från att knappt vågat åka o handla nästan fem dagar var 25:e dag till att fungera någorlunda "normalt". Behöver dock fortfarande både tampong o binda men det är för min säkerhetskänsla. Ibland krävs det o inland inte...

Iallafall.. Det finns ett receptfritt alternativ, antagligen ngt svagare än cyklonova, receptfritt. Det heter "Tranexamsyra Orifarm". Fråga efter det på Apoteket så kan de säkert hjälpa dig att hitta det.
    Det är samma ämne som i cyklonova.
    Jag börjar äta tabletterna dagen efter min mens börjat, då den är riklig. Äter två tabletter tre ggr dagligen (cyklonova kan tas två tabletter fyra ggr per dag) i ca fem dagar. Glömmer jag märks det inom ett par timmar men då är det bara att börja igen.

Naturligtvis finns det biverkningar - som med alla preparat, men jag har aldrig upplevt några. Och i mitt fall blev det en såpass stor förändring att det är värt att äta det några dagar i månaden.

Du kan ju testa o se, annars prova med att gå till vårdcentralen o förklara läget.

Lycka till.
    Tack..
    Det skall jag verkligen göra, smita i väg till Apoteket alltså..

• Brumma
    EnAnonumius skrev 2014-05-12 00:34:12 följande:
    Tack..

Det skall jag verkligen göra, smita i väg till Apoteket alltså..

Lycka till - hoppas det hjälper :)
  • EnAnonumius
    Brumma skrev 2014-05-12 08:19:57 följande:

Lycka till - hoppas det hjälper :)
    Glad
  • Anonym (Menskopp)

Jag blöder nog inte sådär jättemycket. Tror jag. Det varierar lite under mensperioden. Jag använder menskopp dygnet runt när jag har mens. Tömmer flera ggr/dag de värsta dagarna men behöver aldrig gå upp och tömma på natten.

För mig funkar koppen klockrent. Jag är ren och fräsch och känner aldrig av den. Jag behöver inte ens ha trosskydd, läcker aldrig!

• Anonym (blodig)

Hahahaha Tycker folk som du är lustiga. Om det inte gäller mig kan det inte gälla någon
    Jag har hört talas om att det finns folk som inte blöder på natten, men jag är inte en av dem. De två första nätterna varje gång forsar det så att jag ibland måste gå upp och byta skydd under natten. Det blöder igenom minst en gång/år. Har funderat på att testa menskopp men har inte kommit så långt än

Svar på tråden Varför använder ni mensskydd på natten?