EnAnonumius skrev 2014-05-11 00:56:21 följande:
Jag skulle mycket gärna hitta en gynekolog som lyssnar på mig och hittar alternativ till hormonpreparat.
Det är alltid samma jävla visa hos olika gynekologer fast man säger ifrån med en gång att jag inte är intresserad av hormonpreparat då jag mår dåligt av det så släng fram med alternativ i stället (detta redan innan undersökning)..
Så skall de ändå ösa på med att man skall använda "minipiller" eller spiral "för de innehåller ju bara ett hormon" det är ju så bra när man blöder så mycket då det kan ta bort mensen helt. Jo tack tjnare det var ju verkligen det jag bad om liksom..*suck*
Fast jag såg i ett inlägg om att du sa något om "Cyklonova" och att de inte innehåller hormoner. Måste man tjafsa med en gyn om att få dem utskrivna eller kan man köpa det receptfritt på Apoteket?
Just cyklonova behövs recept till. Fick det utskrivet av läkaren jag går hos för mina cellförändringar. Vi pratade o mina rikliga menstruationer kom upp och cyklonova var hennes förslag. Kan säga att det ändrade min vardag :)
Från att knappt vågat åka o handla nästan fem dagar var 25:e dag till att fungera någorlunda "normalt". Behöver dock fortfarande både tampong o binda men det är för min säkerhetskänsla. Ibland krävs det o inland inte...
Iallafall.. Det finns ett receptfritt alternativ, antagligen ngt svagare än cyklonova, receptfritt. Det heter "Tranexamsyra Orifarm". Fråga efter det på Apoteket så kan de säkert hjälpa dig att hitta det.
Det är samma ämne som i cyklonova.
Jag börjar äta tabletterna dagen efter min mens börjat, då den är riklig. Äter två tabletter tre ggr dagligen (cyklonova kan tas två tabletter fyra ggr per dag) i ca fem dagar. Glömmer jag märks det inom ett par timmar men då är det bara att börja igen.
Naturligtvis finns det biverkningar - som med alla preparat, men jag har aldrig upplevt några. Och i mitt fall blev det en såpass stor förändring att det är värt att äta det några dagar i månaden.
Du kan ju testa o se, annars prova med att gå till vårdcentralen o förklara läget.
Lycka till.