Anonym (man) skrev 2014-05-22 11:07:48 följande:
Det går men det förutsätter nog att man har en hyfsat hög lön annars blir det nog väldigt svårt iaf med barn. Min sambo är arbetsslös sedan länga pga att hon tidigare varit sjukskriven i många år , vi har 3 barn i hushållet , hon har ett barn på heltid och jag har två barn varannan vecka, vi lever på min lön och det hon får ut av AF aktivitetsstöd , så har vi levt nu i 3 år. Visst går det , men det är knapert , man kan glöma resor och alla andra dyra aktiviteter utan får nöja sig med enklare nöjen , vissa månader har vi gått runt på kronan.
Nästan så man börjar skratta när man ser alla sk rekomendationer om att man ska ha minst en månadslön eller mer som buffert , tjena hur fan skulle det gå till ? I så fall skulle vi få leva på nudlar under ett år för att kunna spara ihop så mycket pengar. Jag tror det går mycket lättare om man inte har barn , som vuxen kan man spara in på det mesta och leva spartanskt , med barn så blir det klart svårare
Jag tycker att det beror på var man sätter ribban även när det gäller barn. Visst lär vår unge kosta mer med åren(2,5 år nu), men så värst dyr är hon då inte.
Min sambo är som sagt den som tjänar pengarna just nu och får ut 13 000-14 000 efter skatt nu när han bara jobbar 75 %, det känns inte som nån vidare hög lön, men det går utmärkt ändå.