• Anonym (Mimmi)

Ni i parrelation, klarar ni att leva på en lön?

I Sverige idag är det ju rätt svårt att leva på en lön men visst går det ibland. Min man och jag har båda levt på hans lön ett tag och sedan bara på min (pga fl). Visserligen har vi rätt ok löner båda två men det blir ju ingen jättelyx. Hur har ni andra gjort, har ni eller kan ni tänka er att enbart leva på en lön för att exempelvis spara på fl-dagar.

• Svar på tråden Ni i parrelation, klarar ni att leva på en lön?
  • fluu
    Anonym (man) skrev 2014-05-22 11:07:48 följande:
    Det går men det förutsätter nog att man har en hyfsat hög lön annars blir det nog väldigt svårt iaf med barn. Min sambo är arbetsslös sedan länga pga att hon tidigare varit sjukskriven i många år , vi har 3 barn i hushållet , hon har ett barn på heltid och jag har två barn varannan vecka, vi lever på min lön och det hon får ut av AF aktivitetsstöd , så har vi levt nu i 3 år. Visst går det , men det är knapert , man kan glöma resor och alla andra dyra aktiviteter utan får nöja sig med enklare nöjen , vissa månader har vi gått runt på kronan.

Nästan så man börjar skratta när man ser alla sk rekomendationer om att man ska ha minst en månadslön eller mer som buffert , tjena hur fan skulle det gå till ? I så fall skulle vi få leva på nudlar under ett år för att kunna spara ihop så mycket pengar. Jag tror det går mycket lättare om man inte har barn , som vuxen kan man spara in på det mesta och leva spartanskt , med barn så blir det klart svårare
    Jag tycker att det beror på var man sätter ribban även när det gäller barn. Visst lär vår unge kosta mer med åren(2,5 år nu), men så värst dyr är hon då inte.
    Min sambo är som sagt den som tjänar pengarna just nu och får ut 13 000-14 000 efter skatt nu när han bara jobbar 75 %, det känns inte som nån vidare hög lön, men det går utmärkt ändå.
    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Anonym (Beror på)

Det beror på vad man menar med att klara sig...

Vi skulle klara att leva på en av våra två löner, men det skulle innebära att vi fick ändra på mycket i vårt dagliga lig och välja bort sådant som vi nu har och trivs med. Jag tänker t.ex. på att:
    sälja huset och istället bo i en relativt liten lägenhet
    låta bli att spara och ha en buffert
    resa
    sälja vår bil och leva utan eller ha en mycket sämre
    sluta unna oss restaurangbesök och handla det vi vill ha i form av kläder och inredning
    begränsa barnens val av sportaktiviteter

Så nej, vi ser det inte som ett lockande alternativ alls. Önskar å andra sidan inte vara hemma på heltid med barnen under 2,5-3 år heller.

• Anonym (Ja 2)

På min mans lön lever vi bra, lever nog som en familj med två bra löner då, pga att vi inte har några lån på några av våra tillgångar samt en fin sparbuffert. Nu när jag har slutat plugga och börjat jobba har vi det grymt lyxigt.

• Harvester

Har levt på bara min lön länge. Nu har vi dock en 7 mån och ska flytta till villa (Stockholm) så då funkar det inte längre. Tror inte så många normalinkomsttagare kan leva på en lön i Stockholm mtp boendekostnaderna. Hade lätt kunnat göra det i en byhåla där man kan köpa en större villa kontant (här räcker samma summa till kontantinsatsen, suck..).

• Anonym (Ja 2)
    Harvester skrev 2014-05-22 23:24:06 följande:
    Har levt på bara min lön länge. Nu har vi dock en 7 mån och ska flytta till villa (Stockholm) så då funkar det inte längre. Tror inte så många normalinkomsttagare kan leva på en lön i Stockholm mtp boendekostnaderna. Hade lätt kunnat göra det i en byhåla där man kan köpa en större villa kontant (här räcker samma summa till kontantinsatsen, suck..).

Nej, visst är det så. Jag tror inte många i vår ålder i vår villaförort till Sthlm bor lånefritt, utan många är extremt belånade. Lycka till med flytten!
  • Anonym (xx)

Nej, jag får bara ut 13.000,- i månaden efter skatt och det skulle vi inte komma långt på. På somrarna får han ut runt 25 000,- och det skulle vi klara oss på men på vintern får han bara ut runt 12 000,- så nej, då skulle vi inte heller klara oss.

• Ika0101

Ja, jag får t 40000kr i måndaden så det klarar vi oss på. VIst inte så att vi kan resa och göra andra saker som kostar mycket pengar men ändå ha det bra.

• Anonym (Nepp)

No way! Eller på mannens lön överlever vi men på min? Inte en chans.

• Anonym (Linda)

Vi levde under 7 år enbart på sambons lön (med 2 barn). Det gick alldeles utmärkt iom han fick ut ca 45 000 kr i månaden. Nackdelen med att leva på enbart hans lön var att sambon jobbade väldigt mycket så de stunder han var hemma sov han i princip bara.

Svar på tråden Ni i parrelation, klarar ni att leva på en lön?