• Anonym (Mimmi)

Ni i parrelation, klarar ni att leva på en lön?

I Sverige idag är det ju rätt svårt att leva på en lön men visst går det ibland. Min man och jag har båda levt på hans lön ett tag och sedan bara på min (pga fl). Visserligen har vi rätt ok löner båda två men det blir ju ingen jättelyx. Hur har ni andra gjort, har ni eller kan ni tänka er att enbart leva på en lön för att exempelvis spara på fl-dagar.

• Svar på tråden Ni i parrelation, klarar ni att leva på en lön?
  • Sweet Sofia

Ja, ings problem stt leva gott på en lön. Spelsr ingen roll om det skulle vara min löne eller sambons då vi tjänar likvärdig ( jag några tusen mer)

• Anonym (10-taggare)

Ja. Vi kan leva på en lön. Vi har gjort det tidvis. Vi har tre barn, en hund, en villa och två bilar. Blir vi av med en lön, ryker en av bilarna, renoveringsbehovet får omprövas och finsmakarmaten får bytas mot billigare föda.

Hemligheten är att vi sett till att vara skuldfria, så de fasta kostnaderna är låga. Resten kan anpassas.

• Anonym (M)

På hans lön ja. Jag jobbar bara deltid.

• Anonym (Annie)

Jag och min man levde under ett år på mitt studiebidrag + -lån. Utan sparade pengar hade det aldrig gått, men sammanlagt klarade vi oss ändå på ca 11 000 kr i månaden. Klart att man fick leva sparsamt, men vi kunde ändå fortsätta äta kött, åka utomlands en gång, ha bil och fortsätta leva ungefär som innan. Nu lever vi på min mans lön (25 000 kr för heltid), då jag är föräldraledig, och det känns som om vi har oändligt mycket pengar :) Vi är jätteglada att min man hann få jobb innan barnet kom för annars hade det blivit knappt, men med en lön känner vi att vi kan leva utan begränsningar och dessutom spara för att min man ska kunna vara föräldraledig samt för senare husköp.

• Anonym (japp)

Vi har två bra löner så svar ja. Vi skulle klara oss på en.

• Anonym (Ebba)
    sextiotalist skrev 2014-05-14 22:01:00 följande:
    Vi skulle fixa det, men det skulle bli tufft

Samma här. Vi skulle absolut fixa det men vi skulle få ändra vår standard rätt mycket. Det skulle absolut gå och det skulle antagligen vara värt det om vi gjorde det valet dock.
  • Anonym (Frida)

Vi lever bara på min sambos lön nu. Jag pluggar på universitetet och tar endast bidraget, ej studielånet. Vi båda två är nöjda - mindre studielån att betala tillbaka i framtiden, och vi lever gott på min sambos lön, kan både unna oss fest och resor på de pengarna. När jag sen börjar jobba kommer hela min lön gå till sparande så att vi kan köpa hus i slutändan. Vi räknar med att kunna köpa hus efter två år ungefär. För oss har det verkligen lönat sig att plugga. 

• Michael 310

På min lön skulle vi absolut klara oss bra, på sambons lön skulle vi överleva om vi sålde bilen. Som tur är ser det inte ut som att vi behöver bekymra oss om det den närmaste tiden.

• Anonym (..)

Ja, vi har levt ett par år på bara min lön (fått ut ca 14') och sparat hela hans csn och sommarjobb. Så nu har vi en rejäl kontantinsats och kunde köpa hus med mycket bra förhandlingsmöjligheter (kranskommun Gbg).

Svar på tråden Ni i parrelation, klarar ni att leva på en lön?