• Anonym (Mimmi)

Ni i parrelation, klarar ni att leva på en lön?

I Sverige idag är det ju rätt svårt att leva på en lön men visst går det ibland. Min man och jag har båda levt på hans lön ett tag och sedan bara på min (pga fl). Visserligen har vi rätt ok löner båda två men det blir ju ingen jättelyx. Hur har ni andra gjort, har ni eller kan ni tänka er att enbart leva på en lön för att exempelvis spara på fl-dagar.

• Svar på tråden Ni i parrelation, klarar ni att leva på en lön?
  • Anonym (Kkkkanske)

Hans lön , JA. Min lön, JA, om vi flyttar. Han har ut ca 35000 kr/mån. Jag har ut ca 19000 kr/mån.

• Anonym (....)

Vi lever i princip på min mans lön första året vi varit föräldralediga med respektive bvarn. Jag har tagit ut 1-2 fp-dagar/vecka för att spara dagar.

• Anonym (suck)
    Anonym (Mimmi) skrev 2014-05-16 18:13:21 följande:

Men kan inte din sambo öka sin lön?
    Jo, det får man ju hoppas, haha!

Det har bara varit så här i cirka ett år nu, men det börjar kännas som en smärre evighet. Grejen är att han pluggar 100%, men eftersom han redan nått maxgränsen får han inte ta ut något mer studielån. I början fungerade det rätt bra då han ströjobbade en hel del inom vården samtidigt - inget man blev fet av direkt, men han klarade sin del av hyran - men nu senaste året verkar han ha tappat lusten att göra nånting annat än att typ sitta hemma och spela dataspel och beklaga sig över hur jobbigt det är att skriva uppsats.

Men nu är studietiden snart över, så förhoppningsvis blir det andra bullar av sen! Han har redan varit på sin första arbetsintervju och jag håller tummarna för att de väljer honom. Det är inte nyttigt att sitta hemma för mycket, liksom.
  • Anonym (Jopp)

Jag och mitt ex klarade oss på hans sjukskrivning och när jag hade csn. Så det blev väl tillsammans som en låg lön. Men vi kunde spara flera tusen i månaden ibland och snåla aldrig.

• Anonym (frun)

bra fråga! Visst skulle vi det - men då skulle vi behöva lägga om livet, såklart. Jag (fru 1) tjänar 27 500 före skatt min fru (fru 2) ca 55 000. Men vi har varsin bostad och fru 2 har lån, fru 1 endast studielån. Fru 2 har sitt gamla hemland som hon behöver besöka varje år och en gammal mamma som man behöver spara lite åt , så nu när vi funderar på att fru 2 med större inkomst skall ta ännu en examen så får vi väl se hur det går… 
    Tur att vi är flator, såna äter ju helst linsgryta iallafallSkrattande

• DevilsDaughter

Vi har levt på bara en lön många gånger och vid olika tidpunker i livet.
    Nu, KAN vi leva på en lön, men det är precis och det blir knapert och jobbigt, både utgifter och barn har ökat med åren;). Nu när vi väntar vårt fjärde barn så kommer vi första året leva på en lön och sen föräldradagar för ca 5000 i månaden för att spara på dagarna och det kommer vi klara oss helt ok på.. 

• Babyimafake

Vi överlever gott och väl på min lön. Äter ute, kan spara lite. Köpa något om vi vill ha det. Storhandlar, m.m. inga problem! Tycker folk är allt för bortskämda idag.

• Anonym (Minnie)

Vi kan leva på bara min mans lön om vi önskar. Då tjänar han iofs 7-siffrigt. Men jag studerar just nu och planerar att jobba i framtiden.  

• Anonym (vill inte)

Ja det skulle vi, oavsett vilkens lön som användes, men vi vill inte. Varför skulle man strunta i att jobba och gå hemma istället? Skulle dö av tristess. 

• Anonym (Minnie)
    Anonym (vill inte) skrev 2014-05-21 16:24:27 följande:
    Ja det skulle vi, oavsett vilkens lön som användes, men vi vill inte. Varför skulle man strunta i att jobba och gå hemma istället? Skulle dö av tristess. 
Svar på tråden Ni i parrelation, klarar ni att leva på en lön?