• Anonym (Mimmi)

Ni i parrelation, klarar ni att leva på en lön?

I Sverige idag är det ju rätt svårt att leva på en lön men visst går det ibland. Min man och jag har båda levt på hans lön ett tag och sedan bara på min (pga fl). Visserligen har vi rätt ok löner båda två men det blir ju ingen jättelyx. Hur har ni andra gjort, har ni eller kan ni tänka er att enbart leva på en lön för att exempelvis spara på fl-dagar.

• Svar på tråden Ni i parrelation, klarar ni att leva på en lön?
  • Anonym (CSN)

Nja, inte en lön eftersom min sambo får in ca 7000 i månaden och bara hyran ligger på 6700. Däremot har vi levt på mitt studiestöd en lång tid (9000) och klarat oss. Nu när han har jobb och jag pluggar går det lättare ihop.

• Tittij

Ja det skulle vi kunna. Men då skulle vi får byta livsstil. Sälja huset och flytta till nåt mindre tex.

Så kan, ja. Vill? NEJ!

• Anonym (nja)

Vi skulle kunna det men få ge upp en hel del av vår nuvarande livsstil (möjligt, men inte önskvärt just nu). Vi skulle kunna bo kvar, iaf på min lön, som är högre. Men vi skulle behöva säga upp barnvakten och/eller städerskan tror jag. I och för sig så skulle ju en av oss vara hemma mycket mer i så fall så behovet av de tjänsterna skulle minska.

Så ja, i princip, men det är klart att våra utgifter anpassat sig till våra inkomster i dagsläget. Vissa av utgifterna är också en förutsättning för våra nuvarande inkomster.

• Anonym (Ja)

Ja vi lever på min mans lön. Han tjänar dock rätt bra, annars hade det inte gått.

Vi bor i en BR i Sthlms innerstad, har höga lån men låg avgift. Vi lever inget lyxliv men har råd med utlandssemester och en del restaurangmiddagar.

• Tjugoåtta

Vi (2 vuxna, en åttaåring) klarar oss utan större problem på 10 000 i månaden. 4000 i hyra, 1000 övriga räkningar, 3500 mat, 500 kläder och dylikt, 1000 nöjen.

• Majsan70
    Tjugoåtta skrev 2014-05-15 14:59:30 följande:
    Vi (2 vuxna, en åttaåring) klarar oss utan större problem på 10 000 i månaden. 4000 i hyra, 1000 övriga räkningar, 3500 mat, 500 kläder och dylikt, 1000 nöjen.
    Men har ni inte försäkringar, el, tele, o.s.v att betala. Då räcker ju inte 1000 kronor i månaden särskilt långt.
  • Anonym (..)

Just nu lever vi på min lön. Får ut mellan 17- 21000 i månaden.

• Tjugoåtta
    Majsan70 skrev 2014-05-15 17:14:16 följande:
    Men har ni inte försäkringar, el, tele, o.s.v att betala. Då räcker ju inte 1000 kronor i månaden särskilt långt.

El 300, försäkring 300, telefoner 200, tv 200.
  • Majsan70
    Tjugoåtta skrev 2014-05-15 17:44:13 följande:

El 300, försäkring 300, telefoner 200, tv 200.
    Hemförsäkring, personförsäkringar och barnförsäkring för den summan?  Jaja hemförsäkring kan man ju ha genom facket, men bara våra barnförsäkringar kostar cirkus 200 stycket och lika mycket för oss vuxna för att ha ett ordentligt försäkringsskydd.
  • Anonym (Ella)

Ja det gör vi. Vi brukar ha kvar cirka en lön (motsvarande min lön) när månaden är slut om vi har levt som vanligt. Jag tjänar något mindre än min man men skulle vi snåla lite skulle vi klara att leva på min lön men det är inget vi strävar efter. För oss räcker det att ha kvar min lön.

Svar på tråden Ni i parrelation, klarar ni att leva på en lön?