• Anonym (Mimmi)

Ni i parrelation, klarar ni att leva på en lön?

I Sverige idag är det ju rätt svårt att leva på en lön men visst går det ibland. Min man och jag har båda levt på hans lön ett tag och sedan bara på min (pga fl). Visserligen har vi rätt ok löner båda två men det blir ju ingen jättelyx. Hur har ni andra gjort, har ni eller kan ni tänka er att enbart leva på en lön för att exempelvis spara på fl-dagar.

• Svar på tråden Ni i parrelation, klarar ni att leva på en lön?
  • Anonym (Ja)

Jag är imponerad av hur låga löner vissa klarar sig på, det kan inte finns mycket lån där? Det låter skönt att vara så "fri" ekonomiskt!

Min man tjänar över 50k i mån men vi har en hel del lån

• Anonym (anna 2)
    Anonym (Ja) skrev 2014-05-18 13:42:34 följande:
    Jag är imponerad av hur låga löner vissa klarar sig på, det kan inte finns mycket lån där? Det låter skönt att vara så "fri" ekonomiskt!

vi har över 55 000 kr netto o vi går runt och sparar lite, lever gott men har inga massor av pengar på banken ändå.
  • Anonym (anna 2)
    Anonym (anna 2) skrev 2014-05-18 13:50:34 följande:
    vi har över 55 000 kr netto o vi går runt och sparar lite, lever gott men har inga massor av pengar på banken ändå.
    och vi skulle inte klara oss om en av oss inte fick lön, vilket skulle generera i ca 30 netto.
  • Anonym (Ja)
    Anonym (anna 2) skrev 2014-05-18 13:50:34 följande:
    Ja alltså, vi klarar oss också fint och lägger undan plus reser osv men då har vi ju ut 4-5 ggr mer än vissa andra i tråden.
  • Anonym (Ja)
    Anonym (anna 2) skrev 2014-05-18 13:52:05 följande:
    och vi skulle inte klara oss om en av oss inte fick lön, vilket skulle generera i ca 30 netto.
    Ok, vi klarar oss bra på hans lön, jag jobbar inte.
  • Milie
    Anonym (Mimmi) skrev 2014-05-14 20:03:46 följande:
    I Sverige idag är det ju rätt svårt att leva på en lön men visst går det ibland. Min man och jag har båda levt på hans lön ett tag och sedan bara på min (pga fl). Visserligen har vi rätt ok löner båda två men det blir ju ingen jättelyx. Hur har ni andra gjort, har ni eller kan ni tänka er att enbart leva på en lön för att exempelvis spara på fl-dagar.
    För oss går det rätt bra. Vi lever bara på min sambos lön under sommaren. Jag är student och under terminerna har jag strax under 9000 kr plus 0-3000 kr per månad i lön från mitt extrajobb. Så då kan jag bidra till hushållet. Men under sommaren när jag har mindre så lever vi i princip bara på hans lön. Visserligen så tjänar han nästan 40 000 kr i månaden. Det är lite det som säkert kommer leda till att jag i framtiden är mer hemma med barn än vad han är, även om han gärna skulle vilja vara hemma 50/50.
  • Anonym (Tessy)

Vi lever på sambons lön

han får ut ca. 17-18 000kr/mån, jag har dom senaste 3 åren haft 0kr i inkomst
    vi har haft hund i 3år och nu barn, fast ja, jag tar ut föräldrapenning 5d/v så får ca. 3800-4000kr mer i månaden nu senaste månaderna
    barnbidraget sparar vi

vi har en bra lägenhet, vi är fullt försäkrade, bostaden är försäkrad, hunden är försäkrad, barnet är försäkrad, vi betalar av på mitt studiebidrag och ett litet lån vi tog till en operation till hunden, vi har båda busskort och äter bra

klarar oss alldeles utmärkt just nu, men jag skulle vilja börja jobba deltid när barnet börjar på förskolan
    en lön på 4-5 000kr/mån skulle vara väldigt välkommet, då skulle vi nog spara hälften och spendera resten på barnet. 

• fluu
    Anonym (Ja) skrev 2014-05-18 13:42:34 följande:

Det är väl en del av "hemligheten" antar jag. Vi har inga lån och kan inte tänka oss att låna till något utom möjligtvis ett hus.
    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Anonym (Ja)
    fluu skrev 2014-05-18 17:57:54 följande:
    Det är väl en del av "hemligheten" antar jag. Vi har inga lån och kan inte tänka oss att låna till något utom möjligtvis ett hus.
    Vi har enbart bostadslån, inget annat. Så även om lånet är högt så är det inte pga TV-apparater och motorcyklar
  • SJLN

Jag och mitt ex levde på enbart min lön, och eftersom jag då var timvikarie sparade jag sjukt mycket pengar också. Så visst gick det bra.

Skulle absolut klara av att bara leva på en lön med min nuvarande sambo, helst hans lön i så fall ^^ Men jag skulle nog inte välja att göra det fullt ut bara för att spara föräldradagar. Kvalité framför kvantitet.

Svar på tråden Ni i parrelation, klarar ni att leva på en lön?