• Anonym (Mimmi)

Ni i parrelation, klarar ni att leva på en lön?

I Sverige idag är det ju rätt svårt att leva på en lön men visst går det ibland. Min man och jag har båda levt på hans lön ett tag och sedan bara på min (pga fl). Visserligen har vi rätt ok löner båda två men det blir ju ingen jättelyx. Hur har ni andra gjort, har ni eller kan ni tänka er att enbart leva på en lön för att exempelvis spara på fl-dagar.

• Svar på tråden Ni i parrelation, klarar ni att leva på en lön?
  • Anonym (....)
    Anonym (vill inte) skrev 2014-05-21 16:24:27 följande:
    Ja det skulle vi, oavsett vilkens lön som användes, men vi vill inte. Varför skulle man strunta i att jobba och gå hemma istället? Skulle dö av tristess. 
    Det beror på väl av vilken anledning man inte jobbar? I vårt fall så vill vi ha barnen hemma länbge innan de börjar på förskolan så första året tar vi ut 1 fp-dag/vecka.
  • Anonym (lala)

Hehe, nä det går inte. Min sambo har ut ca 10 000. Denna månaden har vi "levt" på hans lön + barnbidrag eftersom jag fick ett glapp mellan sista CSN utbetalningen och första lönen. Det gick inte fast vi snålade, så det är tur vi har sparpengar att ta av.
    Men vi har tidigare levt på en låg lön, och det går. Det var väldigt snålt och jag tror inte att många andra hade klarat det men livet krävde det just då så vi är vana att leva på budget och räkna enkronor typ Flört 
    En medellön hade vi nog kunnat leva gott på hela familjen.

• Margaux

På min lön skulle det bli lite knapert men absolut gå. På mannens lön kan vi lätt leva!

• Anonym (yes)

Oja, utan problem, vi är väldigt sparsamma. Vi har flera gånger levt på endast ett csn.

• Dr Mupp

På min lön idag så nej det kan vi inte. Vi fyller upp med ca 6000 från soc för att klara oss. Men så har vi hyfsat dyra levnadsvanor. Vi har tidigare i livet levt under norm utan problem .

Jag tror dock att min nya lön kommer ge mer pengar i handen så vi kanske slipper soc, skulle vara skönt. Fast dubbla jobb känns lite väl mycket amerikansk underklass. Men men det ger mat på bordet.

Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • Anonym (man)

Det går men det förutsätter nog att man har en hyfsat hög lön annars blir det nog väldigt svårt iaf med barn. Min sambo är arbetsslös sedan länga pga att hon tidigare varit sjukskriven i många år , vi har 3 barn i hushållet , hon har ett barn på heltid och jag har två barn varannan vecka, vi lever på min lön och det hon får ut av AF aktivitetsstöd , så har vi levt nu i 3 år. Visst går det , men det är knapert , man kan glöma resor och alla andra dyra aktiviteter utan får nöja sig med enklare nöjen , vissa månader har vi gått runt på kronan.

Nästan så man börjar skratta när man ser alla sk rekomendationer om att man ska ha minst en månadslön eller mer som buffert , tjena hur fan skulle det gå till ? I så fall skulle vi få leva på nudlar under ett år för att kunna spara ihop så mycket pengar. Jag tror det går mycket lättare om man inte har barn , som vuxen kan man spara in på det mesta och leva spartanskt , med barn så blir det klart svårare

• Lilla Morran

Det har vi gjort i perioder, då på hans lön. Då bodde vi billigare, hade "bara" en bil, färre barn m.m. Nu är vi fler, bor större och dyrare, har 2 bilar. Vi kan inte utan att blinka skippa min lön, men visst, med lite livsstilsförändringar skullen det förmodligen gå.

• nozpa

Ja vi klarar oss på en lön. Vi har faktiskt väldigt låga fasta utgifter, så vi klarar oss absolut. Men vissa saker får man ju prioritera bort under den perioden. Så det går inte att leva lika trevligt som man gör på 2 löner. :)
    Men vi har under perioder levt på antingen min eller hans lön.

• Anonym (Kanske)
    Anonym (Mimmi) skrev 2014-05-14 20:03:46 följande:
    I Sverige idag är det ju rätt svårt att leva på en lön men visst går det ibland. Min man och jag har båda levt på hans lön ett tag och sedan bara på min (pga fl). Visserligen har vi rätt ok löner båda två men det blir ju ingen jättelyx. Hur har ni andra gjort, har ni eller kan ni tänka er att enbart leva på en lön för att exempelvis spara på fl-dagar.
    Vi har inga barn. Mannens är vuxna nu och klarar sig själva. Vi skulle klara oss på en lön om vi bytte till en mindre och billigare bostad och åt billigare mat.
  • Anonym (CSN och sjukpenning)

Nej, absolut inte! När sambon jobbade hade han ut nästan det vi har tillsammans nu. Men bostadsbidraget och dagisavgiften hade påverkats då... så... nej, vi hade haft det väldigt knapert.

Svar på tråden Ni i parrelation, klarar ni att leva på en lön?