• Anonym (Mimmi)

Ni i parrelation, klarar ni att leva på en lön?

I Sverige idag är det ju rätt svårt att leva på en lön men visst går det ibland. Min man och jag har båda levt på hans lön ett tag och sedan bara på min (pga fl). Visserligen har vi rätt ok löner båda två men det blir ju ingen jättelyx. Hur har ni andra gjort, har ni eller kan ni tänka er att enbart leva på en lön för att exempelvis spara på fl-dagar.

• Svar på tråden Ni i parrelation, klarar ni att leva på en lön?
  • tystlängtan

Ja, utan problem. I stort sett allt jag tjänar går in på sparkontot och även från makens lön går några tusenlappar till sparande.

Fantastiskt skönt att jag kan vara hemma med sonen utan att ta ut föräldradagar, så har lämnat över alla (utom de 60 jag inte kan lämna över) till maken. Som egenföretagare kan jag dessutom själv bestämma när jag vill jobba. Otroligt lyxigt och jag är tacksam över att vi har den möjligheten. Planerar husköp om ca 5 år och då kommer det vara betydligt tightare, men förhoppningsvis har vi fått ett andra barn som förhoppningsvis också har sluppit att gå på förskola de första 2-3 åren iaf. Men vi får se...

• Anonym (14)

ja, vi lever 2 vuxna och 1 barn på 14tusen, dock tillfälligt, men det fungerar utmärkt

• Anonym (lite)

i början när jag och min sambo träffades så fick min sambo en orättvis lön. han fick 9400 kr efterskatt på en fulltid. jag gick i skolan och fick mitt studiebidrag på 1050 kr. dessa pengar skulle räcka till hyra på 4800 kr, el och mat och diverse andra räkningar.. men vi klarade de och hade alltid  någon slant över.

• Scoops

Ja, vi överlever och lever ändå ganska bra på en lön. Har råd med både bra mat, gymkort och gå på salong en gång i månaden utan problem :)

• sextiotalist

Vi skulle fixa det, men det skulle bli tufft

• Anonym (Mimmi)

Lite att jag undrar är ändå att jag tycker det är en trygghet och frihet. Om ngn av oss exempelvis skulle börja plugga igen/starta företag så finns möjligheten utan att vi ska behöva flytta.

• Anonym (Lätt)

Vi skulle lätt kunna det men vill inte. Båda vill ha en egen inkomst och inte leva på den andre så i stället går vi ner i tid båda.

• Majsan70

Nej vi klarar oss inte på en lön. Vi har skaffat oss utgifter som kräver två löner. 

• Anonym (Anna)
    Anonym (Mimmi) skrev 2014-05-14 22:06:06 följande:
    Lite att jag undrar är ändå att jag tycker det är en trygghet och frihet. Om ngn av oss exempelvis skulle börja plugga igen/starta företag så finns möjligheten utan att vi ska behöva flytta.
    Jag tycker också att tryggheten är viktig, men tvärtom. I och med att vi båda jobbar heltid, så kan vi klara oss båda två om vi skulle skilja oss.
  • Anonym (fattig student)

Vi har under de senaste två åren levt på 8 000 kr i månaden (mycket lägre än en genomsnittlig lön). Den inkomsten har bestått av mitt studiebidrag och hans extraknäck på ett enklare timjobb. Problemet är att han blivit varslad om uppsägning så vi vet inte hur vi ska klara av sommaren och längre fram. 
    Men det går att leva två på minimal lön! Man måste bara pressa ner kostnaderna, dvs. ingen tv, ingen dyr mobil, inget äta ute, inget kött, ingen bil, inga barn, inget internet m.m. Vi har inte dragit in på allt, men vi har inte högre kostnader än vad vi klarar av.
    Underhållning får jag genom att låna biblioteksböcker och genom billiga internetkostnader. :)

Svar på tråden Ni i parrelation, klarar ni att leva på en lön?